آفتاب

ارتش های آمریکا و چین برنامه رسمی همکاری تدوین می کنند

ارتش های آمریکا و چین برنامه رسمی همکاری تدوین می کنند

تهران- ایرنا- ˈریموند اودییرنوˈ رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت مقامات نظامی کشورش در حال رایزنی و تدوین برنامه رسمی همکاری، تبادل نظر و گفت وگو با ارتش جمهوری خلق چین پیش از پایان سال جاری میلادی هستند.

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، وی امروز (شنبه) در نشستی خبری در پکن افزود که این برنامه با هدف توسعه همکاری ها و مدیریت درست و سازنده اختلاف ها در حال طراحی و تدوین است.

‍‍ژنرال اودییرنو که برای سفری دو روزه به چین رفته است، در نشستی خبری در سفارت آمریکا در پکن افزود: هدف از این برنامه همکاری های درازمدت و تمرکز بر تبادل آرا و دیدارهای رسمی است.

اودییرنو روز جمعه با همتای چینی خود دیدار کرد و قرار است امروز بعدازظهر از پایگاه نظامی ˈشینیانگˈ دیدار کند.

به گفته اودییرنو گفت وگوی رسمی مقامات آمریکایی و چینی شامل رایزنی هایی در زمینه کمک های انسان دوستانه، مدیریت بحران و عملیات صلح طلبانه می شود.

وی گفت که ارتش دو کشور می توانند در سطوح نهادی مانند آموزه های فرماندهی و آموزشی با هم تبادل نظر کنند. اولین زمان دیدار رسمی برای تدوین این برنامه تعیین نشده است اما رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت بعضی از فرماندهان نظامی آمریکا که با وی به چین سفر کرده اند برای رایزنی در مورد جزئیات در چین خواهند ماند.

اودییرنو گفت امیدوار است در زمان سفر ˈچاک هیگلˈ وزیر دفاع ارتش آمریکا به چین در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) نهایی شود.

به گفته این مقام نظامی آمریکایی موضوعات سفر هیگل به چین بیشتر شامل تعیین چارچوب مشخص برای تبادل آرا و نظرهای سطوح بالا ارتش دو کشور می شود. اودییرنو پیش بینی کرد دیگر واحدهای نظامی ارتش آمریکا نیز برای تدوین برنامه های مشترکی با همتایان چینی خود اقدام کنند.

مقامات آمریکایی در سال های اخیر گفته اند که روابط با ارتش چین ضعیف و از سطح همکاری با مقامات اتحاد جماهیر شوروی در زمان اوج جنگ سرد کمتر بوده که این امر نگرانی ها بین فرماندهان نظامی آمریکا را افزایش داده است.

تنش بین آمریکا و چین به دلیل حضور نظامی هر دو در غرب اقیانوس آرام افزایش یافته است. مقامات چینی و چند کشور آسیایی از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین به شدت وارد مناقشه های مرزی در دریای چین جنوبی شده اند.

اودییرنو تاکید کرد تبادل آرا و نظرها در سطح مقامات بلندپایه ارتش دو کشور مفید خواهد بود زیرا برآوردهای نادرست در طول تاریخ باعث درگیری های فراوانی شده است.

اودییرنو روز جمعه نشستی پشت درهای بسته با دانشجویان و اساتید دانشگاه پکن داشت که روز شنبه در مورد آن گفت با 300 تا 400 دانشجوی چینی صحبت کرده است.

ˈفانگ فیگوییˈ رییس ستاد مشترک ارتش آزادی بخش خلق چین، ˈونگ نینگˈ معاون وی و ˈفنگ گانگلونگˈ معاون کمیسیون مرکزی ارتش نیز روز جمعه با اودییرنو دیدار کردند.

اروپام**9157** 1337
کد N138242

وبگردی