آفتاب

کارشناس روس: تحریم ایران وجاهت قانونی ندارد

کارشناس روس: تحریم ایران وجاهت قانونی ندارد

مسکو- ایرنا- میخاییل گوسیف دیپلمات شوروی سابق و از کارشناسان سیاسی روسیه با اشاره به همکاری های گسترده ایران با جامعه جهانی برای حل مساله هسته ای گفت: تحریم ایران وجاهت قانونی ندارد و با توجه به دلایل واهی برای وضع این محدودیت ها، تحریم ها باید لغو شوند.

گوسیف روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ایران هفته گذشته هم مانند دورهای پیشین مذاکرات حسن نیت خود را برای حل و فصل اختلافات و سوء تفاهمات پیش آمده در مورد برنامه هسته ای به اثبات رساند.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که غرب از ادعاهای خود در مورد فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران دست کشیده و راه همکاری و تعامل را با این کشور در پیش گیرد.

گوسیف یادآوری کرد: ایران و گروه 1+5 روزهای 17 تا 20 ماه جاری میلادی در وین در مورد موافقت نامه نهایی برای حل و فصل مساله هسته ای مذاکره کردند و در واقع نکات و شاخص های این موافقت نامه تعیین شده است که در دورهای آینده گفت وگوهای دو طرف مورد بحث قرار می گیرد.

دیپلمات شوروی سابق افزود: ایران بیشتر از همه کشورهای جهان برای شفافیت برنامه هسته ای خود تلاش کرده است و حتی کشورهای عضو گروه 1+5 هم به اندازه این کشور و حتی نصف آن در این زمینه تلاش نکرده اند.

گوسیف گفت: بازرسی های چند سال اخیر از مراکز و سایت های هسته ای ایران نشان داده است که برنامه هسته ای این کشور اجزای نظامی ندارد و همه ادعاهای مطرح شده علیه آن زاییده خیالبافی های برخی مقامات و کارشناسان در پایتخت های غربی بوده است که کوچکترین وجه مشترکی با حقایق ایران ندارد.

وی ادامه داد: ایران کشوری صلح دوست و هنرپرور است و به کشوری با چنین روحیه و به ویژه علاقه به فرهنگ و ادب نمی توان انگ جنگ طلبی چسباند.

کارشناس روس گفت: غرب فقط از روی خصومت و نیز توسعه طلبی آمریکا و حمایت آن از اسراییل با ایران دشمنی می کند و همین خصومت منشاء ادعاهای واهی در مورد این کشور شده است.

گوسیف با اشاره به حمایت روسیه از ایران افزود: روسیه به عنوان همسایه ایران و کشوری که پیوندهای دوستی و مراودات عمیقی با این کشور دارد، سعی می کند تاثیر رفتارهای غیرعادلانه برخی کشورهای غربی و آمریکا علیه ایران را کمرنگ کند.

وی اضافه کرد: برای همین منظور مقامات روس همواره بر ادامه مذاکرات در باره برنامه هسته ای تاکید دارند زیرا در این شرایط تمام تلاش ها برای جنگ طلب نشان دادن ایران و به ویژه تلاش این کشور برای ساخت بمب اتمی خنثی و نقشه ها نقش بر آب می شود.

دیپلمات سابق شوروی ابراز امیدواری کرد تلاش های بسیار گسترده ای که برای رفع اختلافات در مورد برنامه هسته ای ایران و اثبات ماهیت صلح آمیز آن صورت گرفته است، به نتیجه بنشیند.

گوسیف گفت: سال 2014 برای مساله هسته ای ایران سال تعیین کننده است و در روسیه بسیاری از کارشناسان امیدوارند سرانجام پرونده هسته ای بسته و تحریم ها در باره ایران لغو شود.

وی افزود: ایران از پتانسیل های بزرگی در عرصه های مختلف برخوردار است و هیچ شکی نیست که با لغو محدودیت های اقتصادی تحمیل شده بر این کشور، ایران بتواند در جایگاه مهمی در سطح جهانی به ویژه منطقه خاورمیانه قرار گیرد و در معادلات سیاسی نقش ویژه خود را ایفا کند.

اروپام/2242**518** 1337
کد N138201

وبگردی