آفتاب

دولت جدید ایتالیا امروز سوگند یاد می کند

دولت جدید ایتالیا امروز سوگند یاد می کند

رم -ایرنا - دولت جدید ایتالیا به ریاست ˈمتئو رنتزیˈ نخست وزیر انتصابی این کشور تا ساعاتی دیگر در کاخ ریاست جمهوری سوگند یاد می کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، دولت جدید ایتالیا متشکل از 16 وزیر که نیمی از آنها زن هستند به ریاست متئو رنتزی دبیرکل 39 ساله حزب چپگرای میانه ˈدمکرات هاˈ امروز طی مراسمی در کاخ ریاست جمهوری این کشور سوگند یاد می کند.

رنتزی شب گذشته در یک دیدار طولانی با ˈجورجو ناپولیتانوˈ رییس جمهوری ایتالیا ضمن پذیرفتن رسمی نخست وزیری، کابینه خود را که متشکل از هشت وزیر زن بنام ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر امور خارجه، ˈروبرتا پینوتیˈ وزیر دفاع، ˈفدریکا گوئیدیˈ وزیر توسعه اقتصادی، ˈبئاتریچه لورنزینˈ وزیر بهداشت و سلامت، ˈاستفانیا جانینیˈ وزیر آموزش و پرورش، ˈماریا النا بوسکیˈ وزیر اصلاحات و رابطه با پارلمان، ˈماریانا مادیاˈ وزیر تسهیلات ، ˈماریا کارملا لانتزتاˈ وزیر امور استانی و هشت وزیر مرد بنام ˈکرلو پادوآنˈ وزیر اقتصاد، ˈآنجلینو آلفانوˈ وزیر کشور، ˈاندره آ اورلندوˈ وزیر دادگستری، ˈمائوریتسیو لوپیˈ وزیر حمل و نقل و ساختاری، ˈمائوریتسیو مارتیناˈ وزیر کشاورزی، ˈجانلوکا گالتیˈ وزیر محیط زیست، ˈجولیانو پولتیˈ وزیر کار و سیاست های اجتماعی ˈداریو فرانچسکینیˈ میراث فرهنگی است، معرفی کرد.

گفتنی است که ˈگراتسیانو دل ریوˈ به عنوان معاون نخست وزیری برگزیده و برای نخستین بار یک زن به عنوان وزیر دفاع ایتالیا انتخاب شده است.

رنتزی امروز پس از مراسم سوگند، نخستین جلسه هیات دولت را تشکیل می دهد و قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه از مجالس نمایندگان و سنا نیز درخواست رای اعتماد کند.

رنتزی روز دوشنبه هفته جاری ازسوی ˈجورجو ناپولیتانوˈ رییس جمهوری ایتالیا مامور تشکیل کابینه شد و پس از دو روز رایزنی و مشورت با احزاب و با هدف نگه داشتن سکان این کشور به مدت چهار سال اسامی کابینه دولت جدید را تسلیم ناپولیتانو کرد.

متئو رنتزی شهردار سابق شهر فلورانس، جوان ترین نخست وزیر تاریخ ایتالیا محسوب می شود.

وی در سال 2009 میلادی درسن 34 سالگی به عنوان شهردار شهر شمالی فلورانس و سپس در انتخابات حزبی در دسامبر سال 2013 به عنوان دبیرکل حزب دمکرات ها انتخاب شد.

نخست وزیر جدید ایتالیا در صدد اجرای برنامه ای فوق العاده برای بهبود اوضاع اقتصادی، کاهش مالیات، اشتغال و کاهش هزینه های دولتی و سیاسی از جمله حذف نهادهای دولتی بی فایده، اجرای حقوق مدنی و مبارزه علیه سقف سه درصدی برای ورود به پارلمان است.

این سومین باری است که ناپولیتانو بدون برگزاری انتخابات سیاسی و تنها پس از رایزنی با احزاب این کشور، اقدام به انتصاب نخست وزیر می کند که به عقیده اپوزیسیون اقدامی خارج از دموکراسی است. این تصمیم انتقادات زیادی نیز در پی داشته است.

رنتزی در شرایطی سکان کشور را در دست می گیرد که ایتالیا در شرایط سیاسی سخت و دشواری قرار دارد و می تواند برای او و حزبش ریسک خطرناکی باشد.

اروپام ** 2171 ** 1064
کد N138160

وبگردی