آفتاب

دستاورهای ایران در مبارزه با مواد مخدر در نشست ترکیه تشریح شد

دستاورهای ایران در مبارزه با مواد مخدر در نشست ترکیه تشریح شد

آنکارا - ایرنا - دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر در نشست گروه کاری ˈمیثاق پاریسˈ در ترکیه تشریح شد.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در سال 2007 در قالب میثاق پاریس، یک رویکرد منطقه ای را با هدف کلی مقابله با مساله کشت و تولید مواد مخدر افغانستان تنظیم و ارایه کرد.

ابتکار سه جانبه، نوعی همکاری منطقه ای است که توسط کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان و با مشارکت دفتر ˈ UNODC ˈ به منظور ارتقاء سطح همکاری های منطقه ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر از طریق تشکیل نشست های مشترک در سطوح وزرا و کارشناسان ارشد، برگزار می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، سرهنگ ˈ بهرام بارانی ˈ افسر رابط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در این نشست که با شرکت 74 نفر از نمایندگان از کشورهای عضو میثاق پاریس ، سازمان ها و نهادهای بین المللی، افسران رابط ، مدیران طرح های نظیر ˈطرح کاریکˈ، دفتر مقابله با مواد مخدر و مقامات ترکیه در آنتالیا برگزار شد، به تشریح فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

وی به همکاری های منطقه ای ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان در راستای مبارزه با مواد مخدر و آخرین کشفیات ایران اشاره کرد و گفت : با همکاری های نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران و امارات به تازگی یک باند قاچاق مواد مخدر که در کشورهای ایران ، پاکستان ، امارات ، عمان و یمن فعالیت می کرد، متلاشی شد و 7270 کیلوگرم انواع مواد مخدر از اعضای این باند کشف شد.

وی افزود : پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران به تازگی همچنین یک باند قاچاق تهیه و توزیع مواد مخدر از نوع ˈکوکایینˈ را که در کشورهای برزیل ، کلمبیا ، ایران ، توگو ، ترکیه و کانادا فعالیت می کرد ، شناسایی و نابود کرد.

بارانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مهمترین کشور منطقه در مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود ، گفت : در راستای مبارزه با مواد مخدر تاکنون 3700 نفر از جان برکفان نیروی انتظامی ایران شهید شده اند.

این نشست در راستای تداوم همکاری کشورهای عضو و دستیابی به اهداف مشترک به منظور همکاری سازمان های بین المللی معتبر از جمله ˈاینترپلˈ، ˈیوروپلˈ و دیگر سازمانها با هدف ارتقاء تبادل اطلاعات دو جانبه و چند جانبه و هماهنگی تحقیقاتی برگزار شد.

شرکت کنندگان در این نشست در باره همکاری کشورهای عضو با افغانستان، اعتماد سازی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، همکاری اطلاعاتی، بهره گیری از بهترین شیوه های کاری ، بهره گیری از راهبردهای مهم برای مقابله با مواد مخدر، کاهش تقاضای این مواد، پیشگیری از تنوع پیش سازها و مواد شیمیایی، پولشویی و جریانات مالی، همکاری های آموزشی، مذاکره با مراجع و نهادهای قانونی و قضایی برای تسهیل موانع ، همکاری سازمان های منطقه ای و بین المللی، پیشگیری از تنوع مواد مخدر، تبادل اطلاعات میان پلیس و ضابطین و مامورین گمرک، همکاری های تحقیقات فنی، تحقیقات و همکاری های مشترک و ارتقاء مشارکت عمومی و خصوصی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

خاورم ** 230**1651
کد N138004

وبگردی