آفتاب
"منافع بهینه ایران در دریای خزر چیست و چگونه تامین می‌گردد؟"

سفیر ایران در روسیه: استفاده نظامی از خزر می‌تواند موجب واگرایی شود

سفیر ایران در روسیه: استفاده نظامی از خزر می‌تواند موجب واگرایی شود

سفیر ایران در مسکو گفت: با توجه به افزایش آلودگی‌های محیط‌زیستی و مخاطراتی مانند تروریسم در خزر،‌ تغییر نگاه به این دریا می‌تواند زمینه‌ساز امنیت در خزر باشد.

سفیر ایران در مسکو گفت: با توجه به افزایش آلودگی‌های محیط‌زیستی و مخاطراتی مانند تروریسم در خزر،‌ تغییر نگاه به این دریا می‌تواند زمینه‌ساز امنیت در خزر باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی سنایی که صبح امروز در نشست "منافع بهینه ایران در دریای خزر چیست و چگونه تامین می‌گردد" به بررسی گفتمان و همگرایی در دریای خزر پرداخت و خاطرنشان کرد: برای بررسی مسائل دریای خزر در ابتدای سال آتی اجلاس وزرای خارجه در آستاراخان برگزار خواهد شد و اول مهر سال آینده نیز جلسه سران کشورهای حاشیه خزر نیز در آستاراخان تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: دریای خزر برای ایران در حوزه‌های مختلفی از جمله حقوقی و اقتصادی حائز اهمیت است و انتظار می‌رود که برگزاری اجلاس کشورهای حاشیه خزر بتواند آغاز سلسله فعالیت‌هایی در این زمینه باشد. همچنین امیدوار هستیم که مسائل مربوط به خزر نیز جدی گرفته شود.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به اهمیت خزر برای کشورهای حاشیه آن و فعالیت بیشتر برخی کشورها در این زمینه گفت: یکی از کشورهای کوچک حاشیه دریای خزر که برخی از سیاست‌های آن با جمهوری اسلامی ایران نیز مغایرت دارد بیش از 90 درصد فعالیت‌های مربوط به دریای خزر خود را در فضای مجازی به زبان روسی انجام می‌دهد این در حالی است که بیشتر فعالیت‌ها در این عرصه به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد ولی آنها عمده‌ اطلاع‌رسانی در فضای سایبری را به زبان روسی اختصاص دادند.

سنایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امضای سه سند در اجلاس آینده سران حاشیه خزر خاطرنشان کرد: یکی از این اسناد مربوط به موافقت‌نامه همکاری در زمینه بهره‌برداری از منابع زنده خزر است زیرا شیلات از اهمیت زیادی برای کشورها برخوردار بوده و با توجه به خطر افتادن حیات برخی از آبزیان دریای خزر امضای این توافقنامه ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: امضای توافقنامه همکاری در شرایط اضطراری هنوز در دست بررسی بوده و متاسفانه هنوز برای بهره‌برداری مهیا نشده است و در صورت تکمیل می تواند یکی از اسناد امضایی در این اجلاس باشد. همچنین یکی دیگر از اسنادی که قرار است در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر امضا شود در زمینه توریستی بوده و مذاکرات فشرده ای برای تفاهم بر سر آن در حال انجام است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد در زمینه مسائل دریای خزر تا اردیبهشت سال آینده گفت: از نظر حقوقی قراردادهای 1921 و 1940 مبنای تمام توافق‌های صورت گرفته درباره خزر بوده و تا زمانی که سندهای جدیدی امضا نشود همچنان قراردادهای قبلی پابرجا است.

سنایی ادامه داد: جلوگیری از ورود کشورهای بیگانه به خزر یکی از مسائلی است که برای ایران اهمیت بسیاری دارد و ما معتقد هستیم که از نظر تجاری، نظامی و انرژی باید از ورود کشورهای بیگانه به خزر جلوگیری صورت گیرد در غیر این صورت این ورود باعث واگرایی میان کشورهای حاشیه خزر خواهد بود. درهر صورت نظامی‌سازی خزر یکی از مسائلی است که امیدواریم در اجلاس سران کشورهای حاشیه حزر مورد توجه قرار گیرد زیرا نگاه ایران به خزر به عنوان موجودی زنده است و استفاده نظامی از آن می‌تواند موجب گسست و واگرایی شود.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به اهمیت بحث محیط‌زیست خزر برای ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود اینکه ایران کمترین آلودگی را برای خزر دارد بیشترین آلودگی‌ها نصیب سواحل کشور ما می‌شود و این آلودگی‌ها بیشتر از سوی دو کشور شمالی خزر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته موافقت‌نامه‌ چند کشور ساحلی در رابطه با محیط‌زیست امضا شد ولی تاکنون این امر مقدمه‌ای برای برداشته شدن گام‌های بیشتر و جدی‌تر برای جلوگیری از آلودگی بیشتر خزر نشده است .

سنایی با اشاره به طرح اقتصادی ارائه شده از سوی ایران برای اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر افزود: این طرح در سال 1990 ارائه شد ولی توسعه کریدور خزر که از برنامه‌های ما بود هنوز شکل نگرفته است همچنین رویکرد جمهوری اسلامی ایران مقابله با خطرات روبه گسترشی مانند تروریست،‌ انتقال مواد مخدر‌، همکاری‌های رسانه‌ای،‌ ایجاد خبرگزاری مشترک و همکاری‌های دانشگاهی بین ایران و 5 کشور حاشیه خزر که متاسفانه هنوز برخی از این موارد محقق نشده اند.

وی ادامه داد: هرچند طبق آمار بحث انتقال مواد مخدر از خزر بسیار پایین است ولی باید برای پیشگیری از افزایش آن تدابیر جدی اندیشه شود ولی در رابطه با خروج نیروهای ناتو از افغانستان که ایران آن را با حساسیت دنبال می‌کند هنوز موضع‌گیری رسمی از سوی 5 کشور حاشیه خزر صورت نگرفته است.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به اجرای پروژه‌های مشترک بین کشورهای حوزه خزر گفت: برقراری خطوط پرواز‌های مشترک بین ساری و سواحل مقابل آن وجود ندارد این در حالی است که ظرفیت قابل توجهی برای همگرایی از طریق مشارکت‌های بین کشورهای حاشیه خزر از طریق برقراری پروازهای مستقیم وجود دارد. از سوی دیگر امکان گسترش فعالیت‌های پارلمانی و تشکیل مجمع پارلمانی کشورهای حاشیه خزر نیز وجود دارد و می‌توان آن را بررسی کرد.

سنایی در پایان با تاکید بر اینکه نگاه ایران به خزر نگاهی هویتی و تاریخی است گفت: با گسترش همکاری‌های توریستی می‌توان زمینه همکارها بین کشورهای حاشیه خزر را گسترده‌تر کرد و باید تلاش شود تا نگاه انرژیک به خزر جای خود به نگاه هویتی و تاریخی بدهد.

انتهای پیام

کد N137739

وبگردی