آفتاب
روزنامه نگار عرب :

بمب دوم قرضاوی امید به آشتی قطر و عربستان را از بین برد

بمب دوم قرضاوی امید به آشتی قطر و عربستان را از بین برد

تهران-ایرنا – ˈعبد الباری عطوانˈ سردبیر روزنامه ˈ رأی الیوم ˈ در مقاله ای در مورد خطبه های اخیر یوسف قرضاوی در قطر نوشت : وی در این خطبه حمله سختی به امارات و عربستان کرد و با این کار نشان داد که مقام های قطری هراسی از تهدیدهای عربستان و امارات ندارند و اینگونه امید به آشتی قطر و عربستان نقش بر آب شد .

عبدالباری عطوان نوشت : خطبه های آتشین شیخ یوسف قرضاوی در مسجد عمر بن خطاب دوحه و آن هم پس سه هفته توقف ، رشته های باقیمانده روابط میان قطر وعربستان از یک سو و امارات از سوی دیگر را قطع می کند ، این خطبه باعث می شود این کشورها برای مجازات قطر دست به اقدام هایی فوری بزنند و البته در حال حاضر نیز روابط قطر با این دو کشور پرتنش است .

ˈ بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند تهدید های صریح و بی پرده و مستقیم عربستان باعث می شود قطر شیخ یوسف قرضاوی را خاموش و ساکت کند و مانع ایراد خطبه در نمازهای جمعه شود زیرا وی با سخنان خود باعث شده بود در روابط امارات و قطر بحرانی جدی به وجود آید چون وی امارات را به دشمنی با حکومت اسلامی متهم کرده بود .

عربستان قطر را تهدید کرده بود که اگر دست از سیاست های کنونی خود برندارد ،مرزهای خود با این کشور را می بندد ،مانع پرواز هواپیماهای قطری در حریم هوایی خود می شود ، عضویت قطر در اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس را به حالت تعلیق در می آورد .این تهدیدها در یک روزنامه چاپ لندن و نزدیک به حکومت امارات و عربستان رسانه ای شده بود .ˈ

عطوان افزود : آشکار است که این تهدیدها نتیجه عکس داده است زیرا خطبه های آتشین قرضاوی در دوحه و حمله وی به امارات و عربستان و ارتشبد ˈعبدالفتاح السیسیˈ وزیر دفاع مصر که مرسی را سرنگون کرد ، حاکی از چیز دیگری بود و البته تصور نمی رود قرضاوی بار دیگر به منبر خطابه باز گردد و بدون موافقت مقام های رسمی قطر چنین سخنانی بر زبان آورد .

ˈ کسانی که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر را خوب می شناسند خوب می دانند که او به آسانی زیر بار تهدید ها نمی رود و تسلیم نمی شود و البته بعید نیست که خود وی به شیخ قرضاوی اشاره کرده باشد که به مسجد برود و با وجود بیماری سختش چنین خطبه های آتشینی ایراد کند تا ثابت کند فشارها و تهدیدهای امارات و عربستان بی نتیجه بوده است .

این روزنامه نگار فلسطینی تبار ساکن لندن اضافه کرد : مقام های امارات نتوانستند حملات گذشته قرضاوی را تحمل کنند و به هین دلیل به طور رسمی به خطبه های اخیر وی در مورد مخالفت امارات با حکومت اسلامی اعتراض کردند ، سفیر قطر در امارات را فرا خوانده و اعتراض شدید اللحن امارات را به اطلاع وی رساندند ، پیش بینی می شود امارات با خطبه روز گذشته قرضاوی بیشتر خشمگین شود زیرا قرضاوی در خطبه های نماز جمعه روز گذشته در دوحه خطاب به مقام های امارات گفت : دو خط را که من بر زبان آوردم ، شما را خشمگین کرد اگر یک خطبه کامل را به رسوایی ها و ستم های شما اختصاص دهم چه خواهید کرد ؟وی افزود : آن ها تحمل شنیدن هفت کلمه را ندارند ؟

قرضاوی با حمله به حکام منطقه و با اشاره ضمنی به حکام عربستان و امارات گفت : آن ها میلیاردها دلار هزینه کردند تا محمد مرسی رییس جمهوری مصر را برکنار کنند آن ها سپس نظامیان را در مصر بر سرکار آوردند ، حقوق مردم را سلب کردند ، آزادی و عدالت و مردم سالاری را از آنان گرفتند .

این حمله شیخ قرضاوی که بسیار شدید اللحن بوده و آن هم در این زمان بخصوص ، باعث می شود توافق آشتی و تعهدات مکتوب شیخ ˈتمیم بن حمد آل ثانی ˈامیر قطر به پادشاه عربستان ودر حضور امیر کویت از بین برود زیرا این دیدار و توافق که با میانجی گری امیر کویت انجام شد ،باعث شد خشم پادشاه عربستان از قطر فروکش کند چون عربستان در آن زمان نزدیک بود قطر را از شورای همکاری خلیج فارس اخراج کند .

امیر قطر در این دیدار متعهد شده بود دست از حمایت از اخوان المسلمین در کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین در مصر بردارد ، شبکه الجزیره قطر دست از حمله به مقام های مصری و حمایت از تظاهرات و اعتراض های اخوانی ها بردارد و قطر پایبند سیاست های شورای همکاری خلیج فارس باشد .

ˈسوالی که اینجا پیش می آید این است که عربستان و امارات چگونه به این خطبه قرضاوی و حمایت احتمالی مقام های قطری از آن پاسخ می دهند زیرا هیچ کس نمی تواند تصور کند قرضاوی بدون اطلاع مقام های قطری چنین خطبه هایی ایراد کرده باشد چون این خطبه ها به طور مستقیم و از طریق تلویزیون رسمی قطر پخش می شود .

چند اقدام فوری و غیر فوری احتمالی وجود دارد که این دو کشور ممکن است دست به آن بزنند :

نخست : فراخواندن سفرای خود از دوحه و اخراج سفیرقطر از ریاض و ابوظبی اما اخراج سفیر قطر از بحرین و کویت هنوز مشخص نیست .

دوم :بستن مرزهای زمینی و هوایی خود به روی قطری ها زیرا عربستان تنها کشوری است که با قطر مرز زمینی دارد .

سوم : به حالت تعلق در آوردن عضویت قطر در اتحادیه عرب با تحریک کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر و سپس به تعلیق در آوردن عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس و ممکن است مصر که ˈ نبیل فهمی ˈ وزیر خارجه اش اخیرا گفته است کاسه صبر مصر در مورد رفتارها و سیاست های قطر لبریز شده است ، نقش زیادی در به تعلیق در آوردن عضویت قطر در اتحادیه عرب ایفا کند .ˈ

در مورد اقدام های غیر مستقیم که بعید هم نیست نیز باید گفت : اعمال فشار بر قطر و دست به اقدام نظامی ضد قطر به ویژه اینکه سه کشور عربستان ، امارات و مصر در سال 1995 میلادی سعی در براندازی حکومت شیخ حمد بن خلیفه امیر سابق قطر و پدر امیر کنونی قطر و بازگرداندن پدرش به حکومت داشتند اما این تلاش آن ها با شکست مواجه شد .

عربستان قطر را به حمایت مالی و تسلیحاتی از حوثی ها در یمن و همچنین اخوانی ها در داخل خاک عربستان کرده است و ادعا کرده است یکی از افراد خانواده حاکم در قطر از اخوانی ها در عربستان حمایت می کند اما تا بحال قطر بیانیه ای در این خصوص در رد یا اثبات آن منتشر نکرده است و البته همه می دانند که این( امنیت داخلی ) خط قرمز عربستان است .

خطبه های اخیر قرضاوی باعث داغتر و شعله ورترشدن آتش داغ روابط پرتنش قطر با این کشورها شد و با این شرایط باید منتظر اتفاق های پیش بینی نشده ای در منطقه طی هفته های آینده باشیم .

خطبه آتشین قرضاوی ممکن است وارد تاریخ سیاسی عرب ها شود زیرا این خطبه ممکن است پایه های شورای همکاری خلیج فارس را با ساختارکنونی اش به لرزه در آورد و موجب تغییراتی اساسی در منطقه شود .

خاورم **2041**1586
کد N137506

وبگردی