آفتاب

گزارش مثبت آژانس از عملکرد هسته ای ایران

گزارش مثبت آژانس از عملکرد هسته ای ایران

گروه سیاسی: پس از ۳روز مذاکره نفسگیر میان ایران و ۱+۵، سرانجام دوطرف بر سر‌ برنامه زمانبندی توافق کردند.

ایران > سیاست‌خارجی- گروه سیاسی:
پس از ۳روز مذاکره نفسگیر میان ایران و ۱+۵، سرانجام دوطرف بر سر‌ برنامه زمانبندی توافق کردند.

همزمان جدیدترین گزارش یوکیا آمانو درحالی منتشر شد که در آن تصریح شده است که اقدامات ایران گامی مثبت و رو به جلو را نشان می‌دهد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدید‌ترین گزارش خود با تأیید اینکه ایران غنی‌سازی‌ بالای 5درصد را متوقف کرده است، گفت: ایران اطلاعات و دسترسی مدیریت شده به معدن و آسیاب اورانیوم در گچین را ارائه کرده و اجازه دسترسی روزانه به تاسیسات هسته‌ای در نطنز و فوردو را داده است. براساس گزارش آژانس، میزان ذخیره اورانیوم با غنای 20درصدی ایران در‌ماه فوریه به 161کیلوگرم کاهش یافته است. این میزان در‌ماه نوامبر 196کیلوگرم بود. گزارش آژانس همچنین نشان می‌دهد میزان اورانیوم با غنای 5درصدی ایران از 7هزار و 154کیلوگرم در‌ماه نوامبر به 7هزار و 609کیلوگرم افزایش یافته است. گزارش آژانس خطاب به کشورهای عضو تنها چند ساعت بعد از آن منتشر شد که ایران و قدرت‌های جهانی نخستین دور از مذاکرات برای دست یافتن به توافق جامع هسته‌ای ایران را پایان داده و برای دور بعدی مذاکرات در 17مارس (26اسفند) برنامه‌ریزی کردند.

‌توافق وین که در پایان نخستین دور از مذاکرات ایران و 1+5 پس از اجرای توافق ژنو حاصل‌شده شاید دوطرف را برای دستیابی به یک توافق نهایی امیدوار نگه ‌ ‌دارد. همین موضوع باعث شد تا خانم اشتون و محمدجواد ظریف در کنفرانس مشترک خود که در پایان این دور از مذاکرات برگزار می‌شد، اعلام کنند که لااقل تا اینجا شروع خوبی داشته‌اند. ‌رضایت اشتون و ظریف از آن جهت است که گفتند اساسا این مذاکرات با هدف دست یافتن به دستور کار برای گفت‌وگو بر سر گام نهایی بوده و ‌دو طرف می‌دانند که تا حصول یک توافق جامع راه دشواری را در پیش خواهند داشت. شاید به همین دلیل است که ظریف تأکید می‌کند: «فضای مذاکرات خیلی جدی بود و دوطرف معتقد بودند که برای جلسه اول شاید قدری مثبت‌تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم».

برنامه‌ریزی‌ دیدارها

محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک خود با اشتون درباره این چارچوب زمانی مورد توافق اینگونه توضیح می‌دهد: قرار شد برای چند دور آینده مذاکرات برنامه‌ریزی کنیم که فعلا تاریخ جلسات سطح سیاسی تا آخر اردیبهشت و خرداد را توافق کردیم. همچنین قرار شده است که یک‌ماه پایانی، برنامه‌هایمان را خالی بگذاریم که تفاهم کردیم به میزان نیاز جلسه برگزار شود؛ تقریبا تا خرداد چندین جلسه سطح سیاسی و کارشناسی را برگزار کنیم.

ظریف همچنین می‌گوید که نخستین جلسه دراوایل مارس و در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین بین کارشناسان انجام می‌شود و تفاهم کردیم که موضوعاتی در آن جلسه بحث شود و بعد هم جلسه دوم در سطح سیاسی هست که از 17تا 19مارس (26تا 29اسفند) در خدمت دوستان در وین خواهیم بود. وزیر خارجه کشورمان بسیار امیدوار است دوطرف تا تیرماه و پایان 6‌ماه نخست اجرای توافقنامه ژنو به توافق نهایی برسند. او با این حال این را هم می‌داند که «راه دشواری در پیش داریم و ما تأکید کردیم دوطرف باید مراقبت کنند و باید در اقدامات و اظهارات کاری نکنند که بی‌اعتمادی مردم ایران را تشدید کنند و از اظهاراتی که فقط برخی گروه‌های فشار را راضی می‌کند خودداری کنند».

هیچ تعطیلی‌ در دستور کار نیست

ظریف می‌گوید: ما اصرار می‌کنیم که درباره هیچ‌چیز جز اینکه اطمینان دهیم برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز می‌ماند صحبت نمی‌کنیم و تمام اسناد مورد توجه ما بر موضوعات هسته‌ای متمرکز است و مسائل دفاعی و توانمندی ما خارج از این مباحث است و همه می‌دانند که موضع ما این است که مسائل دفاعی خارج از بحث مذاکرات است. یک مقام ارشد آمریکایی هم پس از پایان این دور از مذاکرات با تأیید اظهارات ظریف درخصوص عدم‌مذاکره در موضوع برنامه موشکی ایران، به رویترز گفت: به پیشنهاد ایرانیان تاکنون این مسئله موضوع مذاکرات نبوده است اما همه مسائلی که جامعه بین‌المللی درباره آنها نگران هستند ازجمله برنامه هسته‌ای روی میز مذاکره قرار دارند. وزیر خارجه اما در این‌باره می‌گوید: ما هیچ‌چیز برای پنهان کردن نداریم اما نحوه اطمینان پیدا کردن از این مسئله از طریق بستن سایت میسر نیست بلکه تنها با نظارت‌های بین‌المللی این کار میسر است و تعطیلی هیچ‌چیز در دستور کار نیست. رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران همچنین تصریح می‌کند: ما روی یکسری اقدامات در چارچوب توافق ژنو به تفاهم رسیدیم و روی برخی مسائل توافق نکردیم. ما معتقدیم اقدامات آمریکا در افزایش تحریم‌ها به بی‌اعتمادی دامن زده است اما برنامه هسته‌ای ما هم ادامه دارد.

اظهارات وزیر خارجه کشورمان درحالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که وندی شرمن، رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات 1+5با ایران هفته آینده به امارات متحده، عربستان سعودی و اراضی اشغالی می‌رود تا درباره روند مذاکرات ایران و 1+5برای دستیابی به توافق نهایی، با همپیمانان خود در منطقه رایزنی کند. کاترین اشتون، رئیس هیأت مذاکره‌کننده 1+5هم در این کنفرانس ضمن اشاره به توافقات صورت گرفته می‌گوید: خیلی کار برای انجام دادن داریم و آسان نخواهد بود. شروع خوبی داشتیم و باید کارهای تکنیکی را انجام دهیم.

اشتون در راه تهران

سفر کاترین اشتون به تهران موضوع دیگری بود که هم در کنفرانس خبری و هم در گزارش فیس بوکی آقای وزیر به آن اشاره شده بود. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان در این‌باره می‌گوید: کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس هیأت مذاکره‌کننده 1+5با ایران در روزهای 9و 10مارس(18و 19اسفند) به تهران سفر می‌کند. اشتون در این سفر 2روزه درباره مسئله هسته‌ای و مذاکرات با مقامات ایرانی گفت‌وگو می‌کند.

کد N137354

وبگردی