آفتاب
استاندار چهارمحال و بختیاری با حضور در ایسنا:

مشاوران تاریخی «سرزمین کهن» اشتباه بزرگی کردند/به دنبال تقویت اقوام هستیم نه تخریب

مشاوران تاریخی «سرزمین کهن» اشتباه بزرگی کردند/به دنبال تقویت اقوام هستیم نه تخریب

استاندار چهارمحال و بختیاری با تقدیر و تشکر از مردم استان بخاطر حفظ آرامش خود در بحث اعتراض به سریال سرزمین کهن، گفت: این موضوع باید ریشه‌یابی شود و بویژه مشاور تاریخی سریال که به نظر من یا انسان ناآگاه یا مغرضی است، محاکمه و همه‌چیز مشخص شود.

قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این مطلب،افزود : روزی که من به عنوان استاندار استان چهارمحال و بختیاری معرفی شدم، در حضور وزیر کشور، استقبال زیادی از من شد و آقای وزیر از چنین استقبالی متعجب شده بودند. اولین جمله من بعد از انتصاب نیز این بود که من استاندار استان چهارمحال و بختیاری هستم و یک بختیاری‌ام و به این موضوع افتخار می‌کنم.

نظر ما نسبت به اقوام در استان، وحدت در عین کثرت است

وی با بیان این‌که "نظر ما نسبت به اقوام در استان، وحدت در عین کثرت است"، اظهار کرد: اقوام ضمن حفظ ارزش‌های فرهنگی خود به این موضوع توجه کنند که ما رشد و توسعه همه‌جانبه استان و توازن منطقه‌ای را می‌خواهیم و باید به هر منطقه متناسب با جمعیت، وسعت و امکاناتش رسیدگی کنیم یعنی هم توزیع اعتبار کنم و هم زیرساخت‌ها و نیازهای منطقه را مورد توجه قرار دهیم؛ ضمن اینکه از پتانسیل‌ها و مدیریت‌هایشان نیز استفاده کنیم.

سلیمانی در ادامه به بیان ویژگی‌های استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ وجود اقوام پرداخت و گفت: در چند شهرستان به طور کلی یا بختیاری‌ها هستند یا اینکه لهجه بختیاری دارند؛ ضمن اینکه در دو شهرستان مثل شهرکرد و بروجرد جمعیت قابل توجهی از بختیاری‌ها ساکن هستند، بنابراین پوششی در منطقه وجود دارد که طی آن می‌توان گفت خاستگاه جمعیت بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است.

همدلی در استان بوجود آمده است

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که "بعد از آمدنم به استان‌، در استان همدلی بوجود آمد و این در حالی بود که قبل از آن تنش‌هایی بین بختیاری و غیربختیاری یا لر و غیر لر وجود داشت"، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شرایط اینطور نیست و این تنش‌ها وجود ندارد.

بختیاری‌ها نقش بزرگی در تاریخ کشور داشته‌اند

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره اتفاقاتی که با توجه به پخش قسمتی از سریال سرزمین کهن افتاد، اظهار کرد: من احساس می‌کنم درباره این موضوع یا سهل‌انگاری یا نادانی عمیقی بر دست‌اندرکاران این مجموعه حاکم شده بود و بویژه مشاور تاریخی این سریال اصلاً تاریخ را نخوانده بود؛ چراکه بختیاری‌ها نقش بزرگی در طول تاریخ از جمله فتح قندهار و تصرف تهران داشتند.

سلیمانی اضافه کرد: بختیاری‌ها اولین گروه مسلحی بودند که تهران را تصرف و حکومت وقت را به خواسته مشروطیت تسلیم کردند؛ ضمن اینکه در دوران دفاع مقدس تیپ پرافتخار و دلاور قمر بنی‌هاشم که خط‌ شکن‌ جبهه بود و شهدای بسیاری را به نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرد، از بختیاری‌ها تشکیل شده بود و غیرت، شهامت، دلاوری و وطن‌دوستی بختیاری‌ها بر کسی پوشیده نیست.

مشاوران تاریخی سریال سرزمین کهن اشتباه بزرگی کردند

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: بر این اساس دوستانی که در مشاورت تاریخی سریال بودند اشتباه بزرگی کردند که یا این اشتباه سهوی و از روی نادانی بود یا مقصودی پشت قضیه وجود داشته و بنابراین من همینجا از مسئولان محترم نظام تقاضا دارم که این موضوع را مورد بررسی حقوقی و قضایی قرار دهند تا دیگر با چنین مسایلی برخورد نکنیم.

وی با بیان این‌که "چهارمحال و بختیاری‌، خاستگاه بختیاری‌هاست و چهارمحالی‌ها نیز خود را بختیاری می‌دانند و نسبت به این موضوع همدردی و همراهی دارند"، گفت: مردم استان در این قضیه و در ارتباط با توهینی که به آنها شد، آرامش خود را حفظ و سعی کردند از طرق منطقی مطالبات خود را پیگیری کنند.

سلیمانی در ادامه اظهار کرد: خود من بختیاری هستم و ارتباط بسیار نزدیکی با بزرگان و فعالان و افراد شاخص قوم دارم و در این راستا با ده‌ها نفر تلفنی و حضوری صحبت کردم و به آنها گفتم که من از شما مردم بیشتر ناراحتم و این موضوع را از طریق قانون پیگیری می‌کنم.

توانستیم اعتراضات به سرزمین کهن را به سمت تقاضای مدنی سوق دهیم

وی با بیان این‌که "اعضای شورای تأمین ما تلاش فرهنگی جانانه‌ای درباره این موضوع داشتند و مسأله را به بُعد امنیتی نبردند"، افزود: اداره اطلاعات و نیروی انتظامی و سایر اعضای شورای تأمین نیز به توصیه من، جهت‌گیری فرهنگی داشتند و چنین رویکردی بر آرامش منطقه تأثیر گذاشت و در واقع ما با درایت مدیرانمان توانستیم، این بحران را به شکل منطقی جهت‌دهی کنیم و به طرف تقاضای مدنی سوق دهیم و بخاطر همین هم در شورای امنیت ملی و هم در هیأت دولت از این رویکرد تشکر شد.

ضرورت برخورد با تفرقه‌افکنان میان قومیت‌ها

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه، برخورد با تفرقه‌افکنان میان قومیت‌ها را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: در این سریال یک دروغ مشخص به ایل و قبیله و تباری منتسب کردند که اگر این موضوع ریشه‌یابی نشود، مشکلات عظیمی ایجاد می‌کند؛ کما اینکه در برخی استان‌ها هنوز مشکلاتی ادامه دارد و تمام نشده است؛ بنابراین به نظر من بزرگان کشور، دولت و حکومت ما باید تدبیری بیندیشند.

سلیمانی ادامه داد: اگرچه در این باره مدیریت لازم اتخاذ شد، ولی به هر ترتیب چنین مسأله‌ای 10 تا 15 روز وقت ما و اغلب مدیرانمان را گرفت. من از سویی به مدیرانمان می‌گفتم که برخورد قهری و بگیر و ببند در این باره وجود نداشته باشد و از سوی دیگر به مردم می‌گفتم اگر شما به خیابان‌ها بیایید به اعتبار من لطمه وارد می‌شود؛ بنابراین بگذارید من از راه‌های قانونی مسأله را پیش ببرم.

به دنبال تقویت اقوام هستیم و به دنبال تخریب نیستیم

وی با بیان اینکه "در این بحث در سراسر مملکت وقت شورای امنیت کشور و دیگر نهادها گرفته شد، ضمن اینکه این موضوع تبعات منفی شدیدی به بار داشته است"، تاکید کرد: ما به دنبال وحدت اقوام هستیم. همانطور که آقای دکتر روحانی نیز نسبت به این موضوع هم اشاره کردند، ما به دنبال تقویت اقوام هستیم و به دنبال تخریب نیستیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری بار دیگر این موضوع را عنوان کرد که "من باز هم تاکید می‌کنم که این موضوع باید ریشه‌یابی شود و بویژه مشاور تاریخی سریال که به نظر من یا انسان نادان یا مغرضی است، باید محاکمه شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد شاید همه‌چیز مشخص شود".

سلیمانی در پایان این گفت‌وگو، تقدیر و تشکر رسمی و ویژه خود را از مردم استان چهارمحال و بختیاری بویژه بختیاری‌ها عنوان کرد و گفت: مردم استان آرامش خود را حفظ و از طریق روش‌های مدنی خواسته‌های خود را پیگیری کردند و خدا را شکر که این پیگیری‌ها در حال به نتیجه رسیدن است.

انتهای پیام

کد N137259

وبگردی