آفتاب

راسموسن:امضای توافقنامه امنیتی واشنگتن-کابل به پس از انتخابات موکول می‌شود

راسموسن:امضای توافقنامه امنیتی واشنگتن-کابل به پس از انتخابات موکول می‌شود

دبیرکل ناتو گفت، وی معتقد است رئیس‌جمهوری افغانستان توافقنامه امنیتی دو جانبه با آمریکا را که به نیروهای آمریکا اجازه حضور در افغانستان را پس از پایان سال 2014 می‌دهد، امضا نخواهد کرد و این وظیفه را به هر کسی که پس از انتخابات ریاست جمهوری آوریل جانشین وی می‌شود، محول خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا بزرگترین سهم نیروها در ائتلاف نظامی ناتو در افغانستان را دارد. حکم حضور این نیروهای بین‌المللی در پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود و آمریکا و ناتو توافقنامه‌هایی را درباره حضور تعدادی از نیروها در افغانستان برای آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی محلی به بحث گذاشته‌اند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ما تاکنون در رابطه با امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه شاهد پیشرفتی نبوده‌ایم و در واقع معتقدم که حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان این توافقنامه امنیتی را امضا نخواهد کرد در نتیجه تصمیم‌گیری درباره این موضوع به جانشین او محول خواهد شد. موضع ما کاملا مشخص است. گزینه مناسب برای ما استقرار یک هیات ‌آموزشی در افغانستان پس از سال 2014 می‌باشد.

راسموسن افزود: اگر چه ناتو امضای یک توافقنامه جداگانه با کابل در رابطه با حضور نظامی ائتلافی در این کشور را در نظر گرفته اما این توافقنامه نهایی نخواهد شد مگر آنکه افغانستان این توافقنامه امنیتی دو جانبه با واشنگتن را امضا کند.

وی در آتن که در نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا شرکت داشت گفت: یک توافقنامه جداگانه موسوم به وضعیت نیروهای ناتو وجود دارد اما ما این توافقنامه وضعیت نیروها امضا نخواهیم کرد مگر آنکه افغان‌ها توافقنامه امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن را امضا کنند. در نتیجه این دو چارچوب قانونی دست به دست می‌چرخد.

امتناع کرزای برای امضای این توافقنامه امنیتی باعث خدشه‌دار شدن روابط کابل با واشنگتن شده است.

عملیات‌های نظامی تحت رهبری آمریکا 31 دسامبر سال جاری میلادی منقضی می‌شود اما آمریکا می‌خواهد تا 10 هزار نیروی خود را برای اهداف آموزشی و مقابله با تروریسم پس از سال 2014 میلادی در افغانستان نگه دارد. بدون امضای این توافقنامه تمامی نیروها باید تا پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که راسموسن نسبت به امضای این توافقنامه توسط جانشین کرزای ابراز امیدواری کرده و گفت: این توافقنامه توسط پیران قبایل موسوم به لویه جرگه تایید شده و تنها امضای رئیس‌جمهور باقی مانده است.

وی تاکید کرد: تامین مالی بین‌المللی برای نیروهای امنیتی افغان بدون امضای توافقنامه به خطر می‌افتد.

راسموسن گفت: در پایان افغان‌ها متوجه می‌شوند که خطرات بسیاری وجود دارد چرا که این توافقنامه تنها درباره حضور نظامی ما پس از سال 2014 نیست بلکه این درباره حمایت مالی درباره افغان‌ها نیز است. من نگرانم که اگر هیچ حضور نظامی نیروهای بین‌المللی و آموزشی پس از سال 2014 میلادی در این کشور وجود نداشته باشد تامین مالی از نیروهای امنیتی افغان نیز با مشکل روبرو خواهد شد. پرداخت حقوق ماهیانه سربازان و پلیس به امضای این توافقنامه بستگی دارد. فکر می‌کنم افغان‌ها از این موضوع مطلع هستند و به همین دلیل است که من مطمئنم نهایتا این توافقنامه امنیتی امضا خواهد شد.

انتهای پیام

کد N137078

وبگردی