آفتاب

نگاهی به تحولات سیاسی روز جمعه اوکراین

نگاهی به تحولات سیاسی روز جمعه اوکراین

تهران- ایرنا- کی یف پایتخت اوکراین که در طول سه ماه گذشته همواره شاهد تظاهرات هزاران تن از مخالفان ویکتوی یانوکوویچ است، پس از سپری کردن یک روز خونین، امروز نظاره گر امضای توافق میان رییس جمهوری این کشور و مخالفان بود.

ویکتور یانکوویچ، رییس جمهوری اوکراین که همواره مخالفان، خواستار برکناری وی و برگزاری انتخابات زودرس مجلس و ریاست جمهوری بودند، روز جمعه پای میز امضای توافق نامه خروج اوکراین از بحران نشست.

روز جاری سران مخالفان با ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری این کشور توافق نامه امضا کردند تا بدین ترتیب به بحران در اوکراین پایان داده شود.

در پی افزایش درگیری ها و تلفات در میدان استقلال شهر کی یف، یانوکوویچ عصر پنجشنبه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام، اصلاحات قانون اساسی و تشکیل دولت وحدت ملی خبر داد.

در همین حال، پارلمان اوکراین با برکناری ویتالی زاخارچنکو، وزیر کشور اوکراین به دلیل توسل به خشونت علیه تظاهرات کنندگان ضد دولتی در ناآرامی های این کشور موافقت کرد.

زاخارچنکو به علت حملات خشونتبار نیروهای پلیس علیه معترضان ضد دولت، شخص منفوری در میدان استقلال کی یف به شمار می رود.

پیش از این نیز رییس ستاد ارتش اوکراین از سوی رییس جمهوری برکنار شده بود.

در همین حال پارلمان اوکراین بازگشت به قانون اساسی سال 2004 این کشور را تصویب کرد که اختیارات پارلمان و دولت را در برابر اختیارات رییس جمهوری افزایش می دهد.

همچنین پارلمان اوکراین به تظاهرکنندگانی که در درگیری های روزهای اخیر این شرکت حضور داشتند، مصونیت داد و با عفو آنها موافقت کرد.

خبرگزاری ایتار تاس روسیه جمعه شب نیز گزارش داد که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در اوکراین دسامبر 2014 برگزار خواهد شد.

ˈآندری کلیوفˈ، رییس نهاد ریاست جمهوری اوکراین در بیانیه ای که در سایت رسمی رییس دولت اوکراین منتشر شد، گفت: طبق توافقی که به منظور پایان دادن به شرایط بحرانی اوکراین امضا شد، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور قرار است دسامبر 2014 برگزار شود.

از سوی دیگر ˈگوتیه ریبینسکیˈ، کارشناس مسایل سیاسی شبکه تلویزیونی فرانس 24 چنین اظهار داشت که مخالفان اوکراینی رهبری واقعی ندارند.

وی جمعه شب درباره توافق مخالفان با دولت اوکراین اظهار داشت: مخالفان اوکراینی یک نقص دارند و آن فقدان رهبری واقعی است؛ به عبارت دیگر کسی نیست که امروز با صراحت بگوید به این توافق اعتماد می کنیم و خطرات آن را به جان می خریم یا بالعکس آن را نمی پذیریم. نه آرسنی یاتسنیوک وزیر اقتصاد پیشین، نه ویتالی کلیچکو مشت زن سابق و نه تیاگنیبوک از ملی گرایان، جذبه لازم را برای رهبری مخالفان ندارند.

وزارت امور خارجه روسیه جمعه اعلام کرد که روسیه ˈپیمان کی یفˈ را که هدف آن پایان دادن به بحران در اوکراین است، امضا نکرده اما از هرگونه نتیجه صلح آمیزی استقبال می کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: این پیمان با میانجیگری دیپلمات های آلمانی، لهستانی و فرانسوی امضا شد؛ اما نبود امضای روسیه پای این پیمان، بدین معنا نیست که روسیه خواستار مصالحه نباشد.

مترجمام**1502**1504
کد N136936

وبگردی