آفتاب

شکایت قربانیان حملات هواپیمای بدون سرنشین آمریکا علیه ناتو

شکایت قربانیان حملات هواپیمای بدون سرنشین آمریکا علیه ناتو

قربانیان حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان علیه اعضای ناتو به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت و آنها را به جرایم جنگی متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به تازگی فاش شده است که کشورهای انگلیس، آلمان،‌ استرالیا و دیگر اعضای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) با در اختیار گذاشتن اطلاعات به آمریکا از حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در پاکستان حمایت کرده‌اند.

از آنجایی که این کشورها، همگی از امضاکنندگان معاهده رم (اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی) بشمار می‌آیند این دیوان می‌تواند به اتهامات مطرح شده علیه آنها مبنی بر جرایم رسیدگی کند.

کریم‌ خان یکی از این افراد است که برادر و پسرش را در یکی از حملات هوایی سال 2009 از دست داد و اکنون با حمایت دو سازمان مدافع حقوق بشر به دادگاه لاهه شکایت کرده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بیش از 300 موشک را در ایالت وزیرستان شمالی در پاکستان پرتاب کرده است. برآورد می‌شود که سال‌های 2004 تا 2013 هزاران تن کشته شده است که بسیاری‌شان از میان غیرنظامیان و حتی زنان و کودکان بوده‌اند.

بر اساس گزارش وب سایت رسمی موسسه گلوبال ریسرچ، آمریکا در طول این سال‌ها همواره از پذیرش قانونی حملات هوایی‌اش در کشورهایی چون پاکستان، افغانستان، یمن و ... سرباز زده و خود را مصون داشته است و انگلیس نیز دادگاه‌های خود را به روی شکایت قربانیان این حملات بسته است. به تازگی یک دادگاه تجدیدنظر در لندن اعلام کرد به‌دلیل ترس از ایجاد مزاحمت و مشکل برای نزدیکترین هم پیمانش آمریکا مسئله دخالت عوامل انگلیس در حملات هوایی این کشور در پاکستان را بررسی نخواهد کرد.

رییس یکی از سازمان‌های حقوق بشری‌ حامی این قربانیان در این باره گفته بود تردیدی وجود ندارد که اعضای ناتو به روش‌های متعددی راه کشته شدن هزاران غیرنظامی را همواره می‌کنند که این جزو جرایم جنگی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد دیوان کیفری بین‌المللی تاسیس شد تا قدرت‌های بزرگ را مسئول بداند و اکنون در موقعیت حساسی قرار دارد تا بتواند عدالت را برای قربانیان که هیچ جایی برای مراجعه ندارند اجرا کند. این نهاد باید این شکایت را جدی بگیرند و آن را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام

کد N136932

وبگردی