آفتاب
امامان جمعه لبنان خواستار شدند

مقابله جدی دولت لبنان با تروریسم/ نزدیک شدن تهران و ریاض برای وحدت جهان اسلام

مقابله جدی دولت لبنان با تروریسم/ نزدیک شدن تهران و ریاض برای وحدت جهان اسلام

بیروت- ایرنا - خطبا و امامان نماز جمعه این هفته شهرهای مختلف لبنان ، انفجارهای تروریستی مقابل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و موسسه دارالایتام اسلامی در منطقه بئر حسن ضاحیه جنوبی بیروت را محکوم کردند و از دولت جدید این کشور خواستند تا بطورجدی با تروریسم تکفیری مقابله کند.

به گزارش ایرنا، امامان نماز جمعه این هفته لبنان نسبت به توطئه تکفیری های تروریست برای ایجاد فتنه مذهبی در این کشور هشدار دادند و حتی شیخ «احمد قبلان» در خطبه های این هفته مسجد امام حسین (ع) منطقه «برج البراجنه» بیروت گفت: ما از هر ابتکارعمل اسلامی که دیدگاه های تهران و ریاض را به یکدیگر با هدف به شکست کشاندن طرح های فتنه انگیزمیان مسلمانان نزدیک کند ، حمایت می کنیم.





** توصیه به حاکمان بحرین

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته که در محل این مجلس اقامه کرد، برای مقابله با فتنه و بهبود اوضاع لبنان همه علمای مسلمان و مسیحی و مصلحان را به همکاری فراخواند.

شیخ «عبدالامیر قبلان» ، همکاری همه گروه ها و جریان های سیاسی لبنان را برای خارج کردن این کشور از دایره بحران های خطرناک و از بین برنده روح تفاهم ضروری خواند و گفت که بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان باید بر مبارزه با تروریسم و تعامل لبنانی ها با هدف دور کردن لبنان از فتنه ها و توطئه های ویرانگر تاکید کند.

وی از حاکمان بحرین خواست که با پایبندی به اصول اسلام و دوری از اقدامات ضرر رساننده و با عقلانیت و انصاف با مسائل برخورد کنند و حقوق مخالفان را محترم بشمارند.

شیخ عبدالامیر قبلان خاطرنشان کرد: همه بحرینی ها باید با یکدیگر برای اصلاحات و حل بحران از طریق گفت وگو همکاری کنند و به قواعد صلح و راه هدایت پایبند باشند.



** جنایات تروریست های تکفیری با هیچ معیار دینی سازگار نیست

«سیدعلی فضل الله» خطیب جمعه شیعیان بیروت، گفت: دو انفجار تروریستی در منطقه «بئر حسن» بار دیگر از طبیعت و خوی جنایتکارانه عاملان آن پرده برداشت، اینگونه اقدامات را با هیچ معیار دینی و انسانی نمی توان توجیه کرد.

وی که نماز جمعه این هفته را در مسجد امامین حسنین (ع) ضاحیه جنوبی بیروت اقامه کرد، با تاکید بر اینکه این جنایتکاران نمی توانند با خون مردم و با ترساندن آنها به اهداف خود برسند، افزود: هم اکنون از تمام مراجع دینی، سیاسی، اجتماعی و رسانه ای انتظار می رود که در برابر این منطق تروریستی و تمام کسانی که اقدامات آنها را توجیه می کنند، بایستند تا تمامی روزنه ها به روی آنها بسته شود.

سید علی فضل الله با بیان اینکه در این مرحله باید از اتهام زنی به یکدیگر خودداری کرد، اظهارداشت: از دولت جدید انتظار می رود که به درد و مشکلات مردم لبنان رسیدگی کند و نسبت به آینده آنها اهتمام داشته و با صدور یک بیانیه وزارتی مناسب به مبارزه با تمام چالش های پیش رو برود.

خطیب جمعه شیعیان بیروت خطر رژیم صهیونیستی و نقض دایمی حریم هوایی و زمینی لبنان توسط جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی ارتش این رژیم را خاطرنشان کرد و گفت که این رژیم همچنان لبنان را به جنگی دیگر تهدید می کند و مقابله با این تهدید مسئولیتی بر دوش تمامی ما بویژه برای حل تمامی مشکلات امنیتی در لبنان است.

وی با اشاره به چالش های اقتصادی لبنان، بویژه مساله نفت و پناهجویان سوری، افزود: توقع ما از دولت جدید، بیشتر از توان آن نیست، چرا که پیچیدگی های این مسیر را بخوبی می دانیم، اما تنها چیزی که ما از دولت می خواهیم، بذل تمامی تلاش خود برای حل و فصل پرونده های موجود است.

سیدعلی فضل الله به مشکلات امنیتی در شهر شمالی طرابلس اشاره و تصریح کرد: برخی می خواهند طرابلس در حالت بی ثباتی، کشتارهای بی دلیل و ترور باقی بماند و مهمترین مساله این است که حمایت از مخلان امنیت مردم این شهر برداشته شود.



** تکفیری ها درصدد ایجاد فتنه مذهبی در لبنان هستند

خطیب جمعه شیعیان جنوب لبنان نیز در خطبه های این هفته که در مجتمع حضرت زهرا (س) در شهر صیدا اقامه کرد، گفت: گروهک های تروریستی تکفیری تنها زبانی که می فهمند، زبان مرگ، نفرت و فتنه های مذهبی است.

علامه شیخ «عفیف نابلسی» با تاکید بر اینکه همزیستی مسالمت آمیز در لبنان با اندیشه تکفیری در تناقض آشکار است، افزود: مسئولیت مقابله با این تهدید و همچنین حفظ امنیت تنها برعهده دولت نیست و مردم نیز در این رابطه مسئولیت های خود را در دفاع از کشور و ثروت های عمومی باید برعهده بگیرند.

وی با اشاره به انفجارهای تروریستی که گاه و بیگاه اماکن مختلف لبنان را هدف قرار می دهد، اظهارداشت: این انفجارها باید مشوقی برای همه به منظور تلاش بیشتر برای بستن راه های مقابل این گروهک های گمراه باشد؛ گروه هایی که تنها به دنبال ایجاد فتنه مذهبی هستند.

علامه نابلسی با تاکید بر اینکه لبنان نمی تواند با اندیشه های تکفیری به حیات خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: هیچ یک از جریان ها در لبنان از این انفجارهای تروریستی خونبار که با شعار اسلام صورت می گیرند، بهره نمی برد، این انفجارها تنها سبب دور شدن این گروه ها از یکدیگر می شود.

خطیب جمعه شیعیان صیدا با تاکید براینکه باید با قدرت تمام از لبنان حمایت کرد، گفت: اکنون فرصتی برای تعلل و سیاست بازی نیست، چرا که تکفیری ها از هر اختلاف سیاسی بهره می برند و بنابراین همه لبنانی ها باید با وحدت خود به دنبال حفظ امنیت و ثبات لبنان باشیم.



** حمایت از نزدیک شدن تهران و ریاض

خطیب نماز جمعه منطقه «برج البراجنه» بیروت تاکید کرد: ما از هر ابتکارعمل اسلامی که دیدگاه های تهران و ریاض را به یکدیگر با هدف به شکست کشاندن برنامه ریزی ها و طرح های فتنه انگیز میان مسلمانان نزدیک کند، حمایت می کنیم.

به گزارش ایرنا، شیخ «احمد قبلان» که خطبه های نماز جمعه این هفته را در مسجد امام حسین (ع) اقامه کرد، گفت: نزدیکی روابط میان عربستان و ایران به وحدت جهان اسلام در یک چارچوب دینی، اخلاقی و انسانی کمک می کند.

شیخ قبلان، عملیات های تروریستی در مناطق مختلف لبنان را محکوم کرد و اظهارداشت: آخرین این عملیات ها را در مقابل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم که طی آن 11 تن شهید و بیش از 130 تن مجروح شدند.

خطیب نماز جمعه منطقه برج البراجنه بیروت خطاب به سیاستمداران لبنانی تاکید کرد: همچنان خطر تروریسم و جریان های تکفیری در حال بزرگ شدن است، بنابر این باید تمامی خصومت ها و اختلاف های سیاسی و غیر سیاسی را کنار بگذاریم تا بتوان به مقابله با این خطرها و چالش ها رفت.

وی با اشاره به تشکیل دولت جدید لبنان گفت: امیدواریم که این فرصت پیش آمده با صدور یک بیانیه وزارتی مناسب تکمیل شود و در نهایت نیروهای امنیتی و نظامی لبنان بتوانند با اجرای یک طرح فراگیر، جریان های تروریستی را متلاشی کرده و مناطق عرسال، طرابلس و دیگر نقاط شمالی لبنان را از فتنه آزاد کنند.

خاورم**2024 ** 1324
کد N136926

وبگردی