آفتاب

پاریس و برلین همکاریهای امنیتی خود را تقویت می کنند

پاریس و برلین همکاریهای امنیتی خود را تقویت می کنند

تهران - ایرنا - پیوستن یا عضویت برخی کشورهای اروپای شرقی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) تاحدودی شماری از اعضای اروپایی این نهاد نظامی -سیاسی و بویژه کشورهای فرانسه و آلمان را نگران کرده است.

نگرانی از وقوع ناهمگونی در ناتو که پیشتر از زبان فرانسوا فیون، نخست وزیر سابق فرانسه در دوره نیکلا سارکوزی شنیده شد موید این دغدغه خاطر برخی از کشورهای اروپایی است.

وی تاکید کرده بود که فرانسه با پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو مخالف است زیرا بر این باور است که این اقدام توازن قوا در میان کشورهای اروپایی و حتی میان روسیه و اروپا را بر هم می زند.

از سوی دیگر، کشورهای فرانسه و آلمان که روابط تجاری در سطح بالایی با روسیه دارند در صدد خدشه دار کردن این مناسبات نیستند و نمی خواهند پیوستن کشورهایی که حیاط خلوت مسکو تلقی می شوند به ناتو، روابط تجاری شان را با روسیه تحت الشعاع قرار دهد.

بر همین اساس، فرانسه به دلیل برخورداری از حجم مبادلات تجاری 17 میلیارد دلاری با روسیه، چندان رغبتی برای پیوستن اروپای شرقی به ناتو نشان نمی دهد و برای مقابله با سیاست های انگلیس و آمریکا در این زمینه که عضویت کشورهای بلوک شرق سابق را تضعیف مسکو می دانند، در صدد است روابط امنیتی و دفاعی دو جانبه خود را با آلمان افزایش دهد.

در همین چارچوب، پایگاه اطلاع رسانی وزارت امورخارجه فرانسه گزارش داد: وزیران امورخارجه و دفاع این کشور و آلمان چهارشنبه گذشته در چارچوب شورای دفاعی و امنیتی دو کشور در پاریس گردهم آمدند.

در این نشست دو جانبه مسایل مختلف از جمله اوضاع بحرانی در آفریقای مرکزی و مالی، و تقویت رویکرد امنیتی و دفاعی مشترک که در نشست دو روزه 10 و 20 دسامبر سال گذشته در شورای اروپایی مطرح شد، مورد بررسی قرار گرفت.

وزیران امورخارجه و دفاع فرانسه و آلمان همچنین درباره نشست آتی سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) که قرار است چهارم و پنجم سپتامبر آینده در انگلیس برگزار شود، به گفت وگو پرداختند.

در پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه فرانسه آمده است: نشست مشترک شورای دفاعی و امنیتی دو کشور فرصتی سازنده را برای ارایه نقطه نظرات راهبردی آینده پاریس و برلین فراهم ساخت.

بر اساس این گزارش، همکاری مشترک فرانسه و آلمان در باره مسایل دفاعی و امنیتی برای پیشبرد ساختار یک اروپای قوی ضروری و اساسی است و این همکاری می تواند موجب انجام مسئولیت دو کشور در ایجاد ثبات در مناطق راهبردی با هدف تامین منافع باشد.

علاوه بر این فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه، یک روز قبل از این نشست دو جانبه تاکید کرد که خواهان همکاری نزدیکتر با آلمان در زمینه مسائل نظامی و تضمین صلح و امنیت در جهان است.

وی یادآور شد که پاریس خواهان این است که دو عضو برجسته اقتصادی اتحادیه اروپا به این چالش ها به طور مشترک واکنش نشان دهند.

اولاند گفت: مایلم فرانسه و آلمان با همکاری یکدیگر از طرف اروپا به موضوعات دفاعی واکنش نشان دهند. ما باید به طور مشترک مسئولیت خود را در قبال صلح و ثبات در جهان نشان دهیم.

رییس جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد که ایده همکاری نزدیکتر بین دو کشور را در دیدار آتی خود با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان مطرح خواهد کرد.

کارشناسان امور اروپا بر این باورند که برلین و پاریس معتقدند با توجه به محدودیت های مالی، کشورهای اتحادیه اروپا باید منابع خود را به منظور انجام واکنشهای مناسب از سوی اروپا در قبال مسائل امنیتی تقسیم کنند.

مترجمام**1502**1551
کد N136868

وبگردی