آفتاب

دیدار خانواده های کره ای بعد از 60 سال 

دیدار خانواده های کره ای بعد از 60 سال 

موافقت سئول و پیونگ یانگ درباره فراهم کردن شرایط دیدار خانواده های جدا شده در نتیجه جنگ، منجر به آن شد که بعد از نزدیک به60 سال این افراد با یکدیگر دیدار کنند. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، در اقدامی مشترک میان سئول و پیونگ یانگ صدها نفر از شهروندان کره‌ای که بعد از جدایی شمال و جنوب از یکدیگر دور افتاده بودند، با هم دیدار کردند.

دیروز پنجشنبه بیش از 100نفر از شهروندان کره جنوبی که اکثرا افراد سالخورده و شاهد جنگ دو کره بودند، در کاروانی عازم مناطق شمالی شدند تا از اقوام خود بازدید کنند. بسیاری از این خانواده‌ها از حدود ۶۰ سال پیش موفق به دیدار یکدیگر نشده بودند.

این اقدام که می تواند گامی مثبت در جهت بهبود روابط دو کره ارزیابی شود، پس از ارسال نامه کره شمالی به کره جنوبی در ماه گذشته صورت گرفت که طی آن پیونگ یانگ مقامات سئول را به آشتی و رفع کدورتها دعوت کرده بود.

این در حالی است که کره جنوبی قرار است روز دوشنبه آینده رزمایش مشترک خود با آمریکا را در آبهای میان دو کره برگزار کند. رزمایشی که در سالهای اخیر به تنشها میان دو همسایه دامن زده است. کره شمالی پیشتر تهدید کرده بود که اگر کره جنوبی برنامه رزمایش را متوقف نکند، مانع برگزاری این گردهمایی های خانوادگی خواهد شد.

بسیاری از این افراد از سالهای جنگ کره (۱۹۵۳-۱۹۵۰) همدیگر را ندیده اند. قرار است چنین بازدیدهایی تا پنج روز دیگر (۲۵ فوریه) ادامه یابد.

هزاران شهروند کره ای در دو سوی مرزهای شمال و جنوب برای دیدار یکدیگر ثبت نام کرده‌اند، اما چنین گردهمایی های خانوادگی در سالهای گذشته بارها تحت تاثیر تنش میان دولتهای دو کشور قرار گرفته و معلق مانده است.

کد N136772

وبگردی