آفتاب

انعقاد قرارداد5/4 میلیارد دلاری ترکیه و آمریکا برای خرید بالگرد نظامی

انعقاد قرارداد5/4 میلیارد دلاری ترکیه و آمریکا برای خرید بالگرد نظامی

آنکارا - ایرنا - طرح چهار و نیم میلیارد دلاری خرید 109فروند بالگرد نظامی برای ارتش ترکیه روز جمعه با انعقاد قراردادی بین ترکیه و شرکت آمریکایی سیکروسکی اجرایی شد.

به گزارش ایرنا، موضوع خرید این بالگردها در مهر ماه سال 1389 به تصویب کمیته اجرایی سازمان صنایع دفاعی ترکیه که بالاترین مرجع تصمیم گیری در خصوص طرح های صنایع دفاعی و تامین نیازهای ارتش ترکیه است، رسیده بود.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در مراسم تحویل نخستین فروند هواپیمای آواکس به نیروی هوایی ترکیه در قونیه این مطلب را عنوان کرد.

وی، توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

بر این اساس ، افزون بر شرکت آمریکایی ˈ سیکروسکیˈ شرکت ایتالیایی ˈآگوستا وستلندˈ نیز آمادگی خود را برای فروش بالگردهای این شرکت به ترکیه اعلام کرده بود.

شرکت آمریکایی سیکروسکی به ترکیه پیشنهاد کرده بود که در صورت واگذاری این طرح ، بالگردهای مدل ˈبلک هاوکˈ را در ترکیه تولید و مونتاژ کرده و معادل یک میلیارد دلار نیز از ترکیه قطعات یدکی بالگرد خریداری خواهد کرد.

این شرکت ادعا کرده است که واگذاری طرح خرید بالگردهای نظامی به سیکروسکی طی 25 سال حدود 8 میلیارد دلار ارزش افزوده در زمینه صنایع ساخت بالگرد برای ترکیه خواهد داشت.

ارتش ترکیه تجربه استفاده از بالگردهای سیکروسکی دارد.

ترکیه فاقد فناوری تولید و مونتاژ بالگردهای رزمی و نظامی چند منظوره است و تلاش داشت در قبال تعهد شرکت های خارجی به انتقال فناوری تولید آن ، با شرکت های خارجی مذاکره کند.

خاورم/2011**230 **1010
کد N136767

وبگردی