آفتاب

موافقت یانوکوویچ با تشکیل دولت آشتی ملی و کاهش اختیارات ریاست جمهوری

موافقت یانوکوویچ با تشکیل دولت آشتی ملی و کاهش اختیارات ریاست جمهوری

رئیس جمهور اوکراین امروز جمعه در سخنانی ضمن تاکید مجدد بر ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام با تشکیل دولت آشتی ملی و کاهش اختیارت خود موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "ویکتور یانوکویچ" طرحی را برای بازگردادندن آرامش به اوکراین معرفی کرده اما هنوز مشخص نیست که آیا مخالفان وی با این طرح موافقت خواهند کرد یا خیر.

بر اساس این گزارش، طرح یانوکوویچ برای بازگشت آرامش به اوکراین شامل تشکیل دولت آشتی ملی، برگزاری انتخابات زودهنگام و کاهش اختیارت رئیس  جمهور است.

یانوکوویچ این طرح را با صدور بیانیه ای بعد از مذاکرات فشرده ای که با رهبران مخالفان و همچنین وزیران خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و لهستان انجام داد به اطلاع مردم اوکراین رساند.

 در بیانیه رسمی سایت ریاست جمهوری اوکراین آمده است: من (یانوکوویچ) برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام می کنم. همچنین خواستار بازگشت قانون اساسی سال 2004 و اعطای اختیارات بیشتر به پارلمان شده و تلاش می‌کنم تا هر چه سریعتر دولت وحدت ملی شکل بگیرد.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین پیش از انتشار این بیانیه اعلام کرده بود که کسانی که در مذاکرات جاری در خصوص حل و فصل بحران موجود در کشور شرکت کرده اند، برای امضای توافقنامه مربوط به حل و فصل این بحران گردهم ‌آمده اند.

این بیانیه در حالی صادر شده که درگیری های خونین در کی یف ادامه دارد و برخی از رسانه ها از افزایش شمار کشته های این حوادث به 80 نفر خبر می دهند.

اعتراضات اوکراین از روز سه شنبه 29 بهمن شکل خشونت بار به خود گرفت که در نتیجه آن تا امروز 80 نفر کشته شده اند. اعتراضات اوکراین از اواخر ماه نوامبر سال گذشته و در اعتراض به تصمیم ناگهانی دولت برای امضای قرارداد تجاری با روسیه به جای همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا آغاز شده و همچنان ادامه دارد. معترضان از حمایت کشورهای غربی و اتحادیه اروپا و دولت نیز از حمایت روسیه برخوردار هستند.

 

 

کد N136690

وبگردی