آفتاب

طالبان پاکستان: دولت اسلام آباد باید گام نخست را برای آتش بس بردارد

طالبان پاکستان: دولت اسلام آباد باید گام نخست را برای آتش بس بردارد

اسلام آباد - ایرنا - سخنگوی گروه تروریستی ˈتحریک طالبان پاکستانˈ روز جمعه مدعی شد که جنگ علیه شبه نظامیان از سوی دولت اسلام آباد آغاز شده و اکنون این دولت است که باید گام نخست را بمنظور اجرای آتش بس بردارد.

به گزارش ایرنا، ˈشاهد اله شاهدˈ روزجمعه در گفت وگوی تلفنی با رسانه های پاکستانی از مکان نامعلومی افزود: طالبان با وجود این واقعیت که حملات اخیر جنگنده های نیروی هوایی ارتش پاکستان در منطقه وزیرستان شمالی (در شمال غرب این کشور) بی تمایلی دولت در پیشبرد روند گفت وگوهای صلح با شبه نظامیان را نشان می دهد؛ آماده آغاز دوباره این مذاکرات است.

وی با طرح این ادعا که قانون اساسی پاکستان مطابق با احکام اسلامی نیست، تاکید کرد: طالبان خواستار حل اختلافات از طریق مذاکره است در حالی که دولت اسلام آباد تلاش می کند که در روند گفت وگوها حاکمیت قانون اساسی کشور را بر گروه طالبان تحمیل کند.

جنگنده های نیروی هوایی ارتش پاکستان روز پنجشنبه درعملیاتی در منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ 40 تروریست متعلق به گروه طالبان که در میان آنها شبه نظامیانی از ˈازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان ˈ نیز قرار داشتند را به هلاکت رساند.

رسانه های پاکستانی با یادآوری اینکه این دومین حمله هوایی جنگنده های ارتش به منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی محسوب می شود؛ گزارش دادند: حملات اخیر ارتش پاکستان علیه شبه نظامیان؛ اقدامی تلافی جویانه در برابر حملات و انفجارهای تروریستی علیه نیروهای امنیتی در شهرهای پیشاور و کراچی بوده که مسوولیت آن را برخی از شبه نظامیان از جمله گروه تحریک طالبان به عهده گرفته است.

سخنگوی گروه تروریستی تحریک طالبان یادآورشد: طالبان در پیشبرد روند گفت وگوهای صلح عملکرد جدی داشته و نمایندگان کمیته صلح این گروه در مقایسه با اعضای کمیته صلح دولت اسلام آباد مستقل تر عمل می کنند.

اظهارات امروز طالبان پاکستان در حالی عنوان می شود که ˈنواز شریفˈ نخست وزیر و مقام های ارشد ارتش پاکستان با تاکید براینکه پیشبرد مذاکره های صلح در بحبوبه بمبگذاری و اقدامات تروریستی بویژه قتل 23 مرزبان پاکستانی بی عدالتی نسبت به قربانیان این حوادث و خانواده آنان است؛ هم اکنون برگزاری مذاکره با نمایندگان طالبان را متوقف کردند.

ˈچودری نثار علی خانˈ وزیر کشور پاکستان همچنین اعلام کرد: دولت تصمیم گرفته تا زمانی که حملات شبه نظامیان و خونریزی ها متوقف نشود؛ هیچ گونه نشستی برای پیشبرد گفت وگوهای صلح برگزار نشود.

منابع خبری امروز گزارش دادند: ˈمحمد ابراهیم و مولانا یوسف شاهˈ از اعضای کمیته سه نفره صلح طالبان با انتقاد از حملات اخیر جنگنده های ارتش پاکستان به مخفیگاههای شبه نظامیان در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی گفتند که نمایندگان طالبان آماده پیشبرد این گفت وگوها بوده و اطمینان می دهند که در این روند آنان رضایت شبه نظامیان را برای برسمیت شناختن قانون اساسی پاکستان بدست خواهند آورد.

محمد ابراهیم خان تاکید کرد: بمباران اخیر مواضع شبه نظامیان از سوی ارتش پاکستان وضعیت را پیچیده و برای ارتقای صلح در کشور تبعات منفی در پی دارد.

وی از اعضای کمیته صلح دولت پاکستان خواست تا تلاش بیشتری بمنظور رفع موانع در مسیر گفت وگوهای صلح با شبه نظامیان بردارند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان روز 15 بهمن در جلسه علنی نمایندگان مجلس ملی اعلام کرد که ˈعرفان صدیقیˈ مشاور نخست وزیر و سرپرست کمیته صلح دولت ، ˈرحیم الله یوسف زییˈ روزنامه نگار برجسته، ˈرستم شاه مهمندˈ سفیر پیشین پاکستان در افغانستان و سرگردˈ عامرˈ افسر سابق سازمان اطلاعات این کشور از اعضای کمیته صلح برای پیشبرد مذاکره میان دولت و شبه نظامیان تحریک طالبان انتخاب شدند.

آساق ** 1095 **1010
کد N136611

وبگردی