آفتاب
موسوی‌تبریزی:

احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات در زمان امام وجود نداشت/ زمان امام هم به غلط می‌گفتند همه باید گوش به فرمان یک مجتهد باشند

احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات در زمان امام وجود نداشت/ زمان امام هم به غلط می‌گفتند همه باید گوش به فرمان یک مجتهد باشند

یک فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: آنهایی که قانون اساسی را نوشتند، می دانند مساله احراز صلاحیت نامزدها وجود نداشت و این امر بعد از رحلت امام خمینی(ره) صورت گرفت.

حجت الاسلام موسوی‌تبریزی در ششمین کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران در تالار تلاش با اشاره به حضور گسترده جوانان در صحنه انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم گفت: جوانان در انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم با احساس وارد صحنه شدند و با وجود اینکه زمان قهر کردن و پرخاش کردنشان بود، حتی از درون زندان ها آنچنان عقلانی برخورد کردند که همه ما شگفت‌زده شدیم.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان حق احراز صلاحیت نامزدها در انتخابات را ندارد، ادامه داد: زمانی که در شورای تبلیغات همراه برخی اعضای شورای نگهبان که اکنون هم در درون این شورا هستند، همکاری می کردیم، می گفتند انتخابات چیست؟ چه نیازی به مجلس داریم؟ و این چه کاری است؟

این فعال اصلاح‌طلب در عین حال با بیان اینکه این افراد تنها بر اساس تفکر خودشان این نظرات را عنوان می کردند، افزود: البته آنها با سوءنیت این مطالب را بیان نمی کردند و این مطالب تنها تفکرشان بود.

موسوی‌تبریزی تصریح کرد: آنهایی که قانون اساسی را نوشتند، می دانند مساله احراز صلاحیت نامزدها وجود نداشت و این امر بعد از رحلت امام خمینی(ره) صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در مجلس پنجم شورای اسلامی در تصویبی که در قانون اساسی صورت گرفت، باز هم نمایندگان بر این امر که شورای نگهبان نمی‌تواند احراز صلاحیت‌ها را بررسی کند و تنها وظیفه این شورا نظارت بر برگزاری انتخاب است تاکید کردند که پس از تصویب این قانون، شورای نگهبان با آن مخالفت کرد.

این فعال اصلاح‌طلب یادآور شد: این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آن مجمع نیز رأی به درستی نظر مجلس شورای اسلامی داده شد، اما تاکنون این قانون اجرا نشده است.

موسوی‌تبریزی در ادامه به بیان خاطره‌ای از امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: آن زمان در پی انتخابات مجلس دوم شورای اسلامی عده‌ای می‌گفتند همه گوش به فرمان مجتهدی خاص باشند و کسی از دانشگاهیان حق دخالت در سیاست را ندارد و اکنون نیز می‌گویند دانشگاهیان در سیاست دخالت نکنند که هر دوی این موارد غلط است.

وی همچنین افزود: اینطور نیست که چند مجتهد روند و سرنوشت انتخابات را تعیین کنند و این طور نیست که دانشگاهیان نتوانند در زمینه سیاسی مشارکت داشته باشند. همانطور که یک مجتهد در سرنوشت دخالت می کند، یک دانشجوی جوان نیز می‌تواند و باید در تعیین سرنوشت خود سهیم باشد.

کد N136485

وبگردی