آفتاب

چین برای بهبود روابط دو کره میانجیگری می کند

چین برای بهبود روابط دو کره میانجیگری می کند

پکن - ایرنا - چین در تلاش است تا ضمن خنثی کردن سیاست های تفرقه جویانه آمریکا در شبه جزیره کره، روابط سئول - پیونگ یانگ را بهبود بخشد.

به گزارش ایرنا، سفر ˈلیو جن مینˈ معاون وزیر خارجه و دیپلمات ارشد چین به دو کره نشان از آن دارد که پکن بهبود روابط دو کره را در دستور کار قرار داده است.

از دیدگاه بسیاری از ناظران بهبود روابط دو کره می تواند بهانه های آمریکا برای استقرار نظامیان خود در شبه جزیره کره را خنثی کرده و اجازه ندهد تا درگیری دو کره به دستاویزی برای واشنگتن و سیاست های مداخله جویانه این کشور تبدیل شود.

تصاویر منتشره در یونهاپ خبرگزاری کره نشان می دهد که معاون وزیر خارجه چین پس از سفر خود به کره شمالی امروز جمعه به کره جنوبی سفر کرده است.

این دیدار یکی از کم سابقه ترین تلاش های سیاسی چین در قبال دو کره است. تاکنون کمتر دیده شده است که یک مقام چینی به طور متوالی به دو کره سفر کند.

معاون وزیر خارجه چین که روز دوشنبه به کره شمالی سفر کرده بود می گوید در آنجا با مقام های پیونگ یانگ در باره مسایل امنیتی و برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی گفت و گو کرده است.

چین در تلاش است مذاکرات شش جانبه هسته ای پکن را که از سال 2009 میلادی به بن بست رسیده است آغاز کند.

با این وصف آمریکا می گوید شرط آغاز مذاکرات توقف برنامه تسلیحاتی هسته ای کره شمالی است و پیونگ یانگ شرط حضور خود را بی قید و شرط بودن نشست دانسته است.

مقام چینی در بدو ورود به کره جنوبی گفت که با مقام های کره شمالی مذاکراتی سازنده در باره روابط دو کشور ، مساله هسته ای شبه جزیره کره و موضوعات امنیتی دیگر داشته است.

چین و کره شمالی در باره مسایل امنیتی نیز گفت و گو کرده اند که به طور طبیعی بخش مهمی از آن به سیاست های آمریکا در منطقه مربوط می شود.

این دو کشور بشدت مخالف رزمایش های بزرگ ارتش آمریکا در شبه جزیره کره هستند. این رزمایش ها هر سال برگزار می شود و هم اکنون نیز در حال انجام است.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که معاون وزیر خارجه چین با وزیر خارجه این کشور و معاون وی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

سئول اعلام کرده است که چین به طور مستقیم وارد مسایل دو کره شده با این هدف که روابط سئول و پیونگ یانگ را بهبود بخشد.

این سفر در حالی صورت می گیرد که در روزهای گذشته هر دو کره به اشکال مختلف پیام هایی برای بهبود روابط دو طرف ارسال کرده اند.

همزمان اعلام شده که این هفته برای نخستین بار در چهار سال گذشته خانواده های جدا شده دو کره با یکدیگر دیدار کرده اند و دو کشور در حال برنامه ریزی برای دیدار مجدد آنها هستند.

خبرگزاری کره می نویسد که این دیدارها در صورت استمرار باعث کاهش تیرگی مناسبات دو کره خواهد شد.

آساق ** 2100 **1611
کد N136484

وبگردی