آفتاب

رهامی: بدون احزاب به دمکراسی نمی رسیم

رهامی: بدون احزاب به دمکراسی نمی رسیم

تهران-ایرنا- عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با بیان اینکه بدون احزاب به دمکراسی نخواهیم رسید، گفت:معیار ارزیابی دمکراسی این است که کیفیت گردش قدرت و آزادی احزاب چه میزان است و این امر صرف تصویب قانون اساسی و برگزاری انتخابات نیست .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،ˈ حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامیˈ در ششمین کنگره حزب اراده ملت ایران که روز جمعه در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد، گفت: التزام به دمکراسی لازمه اش فعالیت احزاب و آزادی آن ها است و این مسئله می تواند معیار دمکراسی و اجرای قانون اساسی باشد و صرف قانون اساسی و انتخابات، آزادی و دمکراسی تحقق نمی یابد.

وی ادامه داد: میزان ارزیابی دمکراسی کیفیت گردش قدرت است و اینکه چقدر احزاب در این مسئله موثر هستند. ملاک ما برای ارزیابی روحانی و دولت در چهار سال آینده این است که احزاب، سندیکا ها، کانون ها و تشکل ها چه قدرتی پیدا می کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه وظیفه تثبیت قدرت در دنیا بر عهده نهادهای مدنی است، گفت: دمکراسی از روی آسفالت و پیاده رو تعیین نمی شود، بلکه در اتاق های فکر احزاب تعیین می شود و نتیجه تجمعات خیابانی بدون پشتوانه اتاق های فکر و خرد جمعی چیزی است که امروز در اوکراین می بینیم.

رهامی با اشاره به اقدامات نلسون ماندلا، ماهاتیر محمد و نهرو در پیاده سازی دمکراسی گفت: در هندوستان که بزرگ ترین دمکراسی جهان است با آمدن و رفتن اشخاص دمکراسی و نظام به هم نمی خورد چرا که در این کشور شاهد احزاب قوی و التزام آنان به وجود احزاب و تشکلهای مدنی هستیم.

وی با بیان اینکه نباید طوری کار کنیم که بعد از 40 سال فرزندان ما از عملکرد امروزمان انتقاد کنند، تصریح کرد:باید از حاکمیت اشخاص بیرون بیاییم هر چند که من نمی خواهم نقش بزرگان را نادیده بگیرم. الان که بحث انتخابات مجلس مطرح است، این اشخاص هستند که با سران دیدار می کنند و نه احزاب و باید دانست که میانگین اشتباه احزاب کمتر از خطای افراد است.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها ضمن تاکید بر مسوولیت پذیری احزاب خاطر نشان کرد : باید ملاک ارزیابی و عملکرد احزاب در فعالیت های آتی آنها مد نظر قرار گیرد و اینکه چه میزان به قواعد فعالیت حزبی پایبند بوده و چه میزان سرمایه برای توسعه دمورکاسی صرف کرده اند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: اگر از حزب بیرون می آمدیم، می گفتیم که این فرد از کدام حزب آمده است و این حزب چه برنامه اقتصادی داشته است در حالی که متاسفانه ملاک ما این است که چقدر به اشخاص و سران نزدیک هستیم.

رهامی افزود: افرادی که می خواهند به مجلس بروند ابتدا خود را به افراد و سران نزدیک می کنند و بعد در فهرست های انتخاباتی قرار می گیرند. باید در انتخابات آتی کارنامه انتخابات شورا ها را ملاک قرار داد و دید که چقدر افراد و احزاب به تعهدات حزبیشان پایبند بوده اند.

وی ضمن مقایسه فعالیت حزبی در ایران و آلمان گفت: عارف در مصاحبه ای که داشته اند گفته که من در هواپیما بودم که خواسته شد کنار بروم در حالی که در آلمان شاهد شکل گیری ائتلافی بین دو حزب هستیم که نتیجه آن سه دوره صدر اعظمی مرکل است

وی خاطر نشان کرد: اگر در انتخابات 84 و 88 به اندازه مرکل تدبیر داشتیم، این مصیبت بر سر ما نمی آمد و الان مشخص نیست که مسئولیت این با چه کسی است.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها ادامه داد : اگر می خواهیم دمکراسی حاکم شود باید از حاکمیت افراد به تدریج به حاکمیت احزاب برویم. متاسفانه سرنوشت دولت و مجلس در احزاب تعیین نمی شود، بلکه در محافل و گعده هایی مشخص می شود که پاسخگو هم نیستند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر برای مجلس بخواهیم کاری اساسی بکنیم باید برای احزاب وقت بگذاریم.

سیام(3)**2021**1436
کد N136448

وبگردی