آفتاب

سوریه و قبرس محور رایزنی تلفنی اوباما و اردوغان

سوریه و قبرس محور رایزنی تلفنی اوباما و اردوغان

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر ترکیه در تماس تلفنی بی‌سابقه‌ای درباره تحولات در سوریه و آغاز مذاکرات برای دستیابی به راه حلی در قبرس سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در اولین گفتگوی تلفنی یک ساعت و نیمی خود که در شش ماه گذشته برای اولین بار صورت گرفت، درباره تحولات سوریه و آغاز مذاکرات برای دستیابی به راه حل درباره قبرس به بحث پرداختند.

دو طرف تصمیم گرفتند تا مکالمه تلفنی را در پی دور جدید مذاکرات اتحاد دو قبرس یونانی‌نشین و ترک‌نشین برگزار کنند.

منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند، دستور کار اردوغان و اوباما شامل پرونده فساد و قانون جدید دولت ترکیه درباره نظارت بیشتر بر سیستم قضایی این کشور نبود. همچنین مساله کنترل و اعمال محدودیت بر فضای اینترنت که اخیرا توسط پارلمان ترکیه به تصویب رسید نیز در میان گفتگوهای این دو رهبر گنجانده نشده بود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: اوباما با اردوغان درباره پاره‌ای از مسائل دوجانبه و منطقه‌ای تلفنی صحبت کرد و بر داشتن روابط دوجانبه مشترک و قوی میان آنکارا و واشنگتن تاکید کرد. این دو همچنین دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی به اشتراک گذاشتند.

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر ترکیه بر اهمیت همکاری نزدیک میان واشنگتن و آنکارا و مساله افزایش حضور تروریست‌ها در سوریه به توافق رسیده و بر انجام اقداماتی مشترک برای دستیابی به راه حل سیاسی درباره درگیری‌ها در سوریه به گفتگو پرداختند.

کاخ سفید در ادامه گزارش خود آورده است: دو رهبر درباره ضرورت رشد متوازن دائم و قوی اقتصاد جهانی به گفتگو پرداخته و رئیس‌جمهوری آمریکا بر اهمیت سیاست‌هایی با ریشه حکومت قانون برای تضمین بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری‌های مطمئن در دو کشور به صحبت پرداختند.

انتهای پیام

کد N136429

وبگردی