آفتاب
یک مقام آمریکایی مدعی شد

دستیابی به توافق نهایی باعث لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران نمی‌شود

دستیابی به توافق نهایی باعث لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران نمی‌شود

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: اگر ایران و 1+5 بتوانند به توافق جامع دست یابند باز هم انتظار می‌رود تحریم‌های یک جانبه نفتی آمریکا علیه ایران لغو نشده و همانند گذشته اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با این خبرگزاری روز پنج‌شنبه گفت: تحریم‌های نفتی یک جانبه آمریکا علیه ایران حتی پس از دستیابی به توافق نهایی میان ایران و 1+5 لغو نمی‌شود و همچنان باقی می‌ماند.

این اظهارات مغایر با روح توافق نهایی است و قرار است پس از دستیابی به توافق نهایی همه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران لغو شود.

مقامات غربی می‌گویند در چنین شرایطی اگر تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل برداشته شود، برای شرکت‌های آمریکایی استثنائاتی باقی می‌ماند و این شرکت‌ها از این وضعیت ناراضی و ناخشنود هستند.

به تازگی یک مقام آمریکایی درباره تحریم‌های اعمالی علیه ایران گفته بود که ایالات متحده خواهان برداشته شدن تحریم‌ها است، اما این مسئله تنها در صورت توافق با ایران اتفاق می‌افتد.

همچنین دیگر مقام آمریکایی گفته بود که تنها تحریم‌هایی برداشته می‌شود که پس از سال 2012 و انتقال پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام به شورای امنیت اعمال شده است.

به گزارش ایسنا، اولین دور از مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع روز گذشته (پنج‌شنبه) به پایان رسید.

قرار است اواسط ماه مارس ایران و 1+5 دور بعدی مذاکرات را آغاز کنند که در صورت دستیابی به توافق نهایی نیز تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته ای ایران حتی تحریم‌های بانکی و نفتی به طور کامل لغو می‌شود.

انتهای پیام

کد N136371

وبگردی