آفتاب

تقوی:اسلام به افزایش جمعیت اعتقاد دارد اما نه افزایش افسار گسیسخته

تقوی:اسلام به افزایش جمعیت اعتقاد دارد اما نه افزایش افسار گسیسخته

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اظهار کرد: اسلام به افزایش جمعیت اعتقاد دارد اما نه افزایش افسار گسیسخته. در عین حال هم به کمیت و هم به کیفیت افزایش جمعیت باید توجه شود.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اظهار کرد: اسلام به افزایش جمعیت اعتقاد دارد اما نه افزایش افسار گسیسخته. در عین حال هم به کمیت و هم به کیفیت افزایش جمعیت باید توجه شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدرضا تقوی در پیش خطبه این هفته نماز جمعه تهران درباره افزایش جمعیت و دیدگاه اسلام نسبت به آن گفت: موضوع جمعیت نه تنها در دنیای امروز ما که از مرز 7 میلیارد نفر گذشته است مورد توجه می‌باشد بلکه در طول تاریخ نظر چهره‌های اندیشمند که در موضوعات و مسائل مختلف به تحقیق می‌پرداختند را نیز به خود جلب کرده است. به عنوان نمونه افلاطون و ارسطو عقیده داشتند که شمار مردم نه آنقدر باید کم باشد که از لحاظ سیاسی کشور به دیگران وابسته شود و نه آنقدر زیاد باشد که از لحاظ اصول دیپلماتیک کشور از بین برود.

وی ادامه داد: مسئله جمعیت همیشه مورد توجه بوده است اندیشمندان مانند ابوریحان بیرونی و پژوهشگری انگلیسی مثل مالتون که همزمان با انقلاب صنعتی نظر معروف خود را اعلام کرد و آن هم پیش‌بینی کمبود غذا با افزایش جمعیت در آینده بود، به این مسئله پرداختند. حتی کمونیست‌ها چنین تفکراتی دارند و نظریاتی در باب افزایش جمعیت داشته‌اند.

تقوی با بیان اینکه باید بدانیم چرا مسئله جمعیت مهم است، گفت: ما می‌دانیم جامعه بشری همواره در معرض تحولات قرار دارد پس باید به طور مداوم تحولات جمعی را به طور کمی وکیفی مورد بررسی قرار دهیم این مسئله به ویژه برای برنامه‌ریزان اهمیت دارد. آنان نمی‌توانند بدون پیش بینی و نگاه به رشد جمعیت برنامه‌ریزی کنند برای اداره امور جامعه ضرورت دارد به موضوع جمعیت توجه شود. توجه به جمعیت از این جهت قابل توجه است که تداوم یک نسل را سبب می‌شود.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به رابطه قدرت و جمعیت جامعه ابراز عقیده کرد: جمعیت همیشه یکی از مولفه های قدرت بوده است و به تعبیر دیگر جمعیت یکی از ارکان اقتدار هر نظام است. مولفه‌های قدرت ثروت‌های خدادادی و برخورداری از ثروت غنی‌،فناوری‌های برتر،‌توان نیروهای مسلح از دیگر مولفه های قدرت هستند. هر جامعه ای که یکی از این ارکان را دارا باشد در واقع یکی از مولفه‌های مهم قدرت را دارا است.

به گفته وی، اگر امروز بخواهیم از یک کشور قدرتمند صحبت کنیم هند و چین را مثال می‌زنیم چرا که جمعیت آنان باعث می‌شود که جزء مولفه‌های قدرت قرار بگیرند.

تقوی در ادامه گفت: بخش قابل توجهی از امکانات هر جامعه‌ای به جمعیت آن کشور بر می‌گردد اما چه عواملی در تحولات جمعیت یک جامعه تاثیر می‌گذارد ما باید این عوامل را بشناسیم تا جمعیت را در یک حدود معین قرار دهیم. یکی از این عوامل تفکر است نگاه به مرد و زن معیار در جامعه و تفکری که در رابطه با آنان می‌شود، بسیار مهم است زن امروز هویت خود را در تحصیلات و استقلال اقتصادی می‌بینند کار بیرون را به خانه‌داری و بچه‌داری ترجیح می‌دهد. زنی که بخواهد به مراتب تحصیلی بالاتر برسد کمتر ازدواج می‌کند و عامل بالا رفتن سن ازدواج می‌شود.

وی با بیان اینکه نگه فردگرایانه جایگزین مصلحت‌های اجتماعی شده است، گفت: در گذشته فرد به جامعه فکر می‌کرد اما الان نگاه فردگرایانه باعث شده زندگی را فقط برای خود بدانند و نه برای جامعه و خانواده. برای این نوع نگاه عقل ابزار خواسته‌های فردی می‌شود. همین نگاه است که گسترش آموزش عالی را ارزش می‌داند و سن را ازدواج را بالا می‌برد من نمی‌خواهم بگویم که تحصیل بد است اما این ضررها را هم در پی دارد.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه همچنین گفت: عامل بعدی عامل اقتصادی است و اساس زندگی به سبک غربی و تمایل به تجملات زن و مرد ترجیح می‌دهند که فرزند نداشته باشند به همین دلیل است که رهبری فرمودند تغییر سبک زندگی از وضعیت فعلی به سبک زندگی اسلامی ضروری است. وقتی زندگی را پرخرج کردیم و به فرهنگ بیگانه تن دادیم حتما این روش زندگی بر مسئله جمعیت تاثیرگذار خواهد بود. دو عامل دیگر نیز عوامل شهرنشینی و تحول در امور ازدواج و طلاق است. همچنین عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد و آن سیاست‌های دولتها و سیاستهای جهانی است از زمان طاغوت سیاست کنترل جمعیت پیش گرفته شده بود اوایل انقلاب این سیاست بر هم خورد اما از اوایل دهه شصت دوباره شعار زندگی بهتر فرزند کمتر سرداده شد.

تقوی با تاکید به ضرورت جلوگیری از کاهش جمعیت اظهار کرد: وضعیت امروز ما نشان می‌دهد که جمعیت ما روبه کاهش است و سیاست‌های غلط گذشته باعث به وجود آمدن چنین موقعیتی شده است. دیدیم که رهبری در دیدار با مردم بجنورد گفتند خود من هم در این اشتباه سهیم هستم نسل جوان را باید حفظ کرد خانواده‌ها و جوانان را باید تولید مثل را افزایش دهند. محدود کردن تعداد فرزندان در خانه‌ها بدین شکل خطا است. جمعیت ایران در سال 1405 به اوج خود یعنی 79 میلیون نفر خواهد رسید و پس از آن با رشد منفی روبه رو خواهیم شد و در 88 سال گذشته جمعیتی حدود 31 میلیون نفر خواهیم داشت باید هر چه سریعتر جلوی این رشد منفی را بگیریم. پیری و سالخوردگی و ثابت ماندن چرخ صنعت، کاهش نیروی کار با نشاط‌،کاهش قدرت اقتصادی جامعه، کاهش‌ فرزندان و آسیب های روحی و روانی تک فرزندی و از بین فردن صله رحم و رابطه‌های مثل خاله و عمو از جمله عوامل منفی کاهش جمعیت است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به پیامدهای منفی افزایش جمعیت نیز گفت: افزایش جمعیت بی‌رویه هم زیاد است افزایش افسار گسیخته جمعیت مشکلاتی را برای جامعه در پیش خواهد داشت چون جمعیت با رشد کار تناسب ندارد به حتم بیکاری به وجود می‌آید و شهرنشینی و مهاجرت تخریب محیط‌زیست و غارت محیط طبیعی همچنین تخریب ارزش‌های اخلاقی از دیگر پیامدهای منفی افزایش افسار گسیخته جمعیت است.

تقوی در ادامه گفت: فرهنگ لذت محوری به جای سعادت محوری ،‌راحت‌طلبی به جای کمال طلبی،‌آسایش‌طلبی به جای مسوولیت‌پذیری، تنزل مقام مادی خانواده و ترویج تفکر فمینیستی و تحصیل برای گرفتن مدرک و فخر فروشی با مدرک مولفه‌های هستند که باعث می‌شوند که مردم به داشتن فرزند بیشتر رغبت نکنند. حالا با توجه به این مولفه‌ها باید نظر حاکمیت اسلامی را هم در رابطه با جمعیت بدانیم که نه طرفدار افزایش بی‌رویه جمعیت است و نه طرفدار کاهش آن. افزایش جمعیت متوازن، متعادل و متناسب مدنظر اسلام است. ما می‌خواهیم تا 150 میلیون نفر افزایش جمعیت داشته باشیم و بعد از آن‌،آن را حفظ کنیم.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در پایان گفت: باید مواظب شگردهای استعمارگران و غربی‌ها باشیم یکی از محققان غربی گفته بود تمدن اسلامی ریشه در نوع جمعیت آن دارد امروز بیش از 20 درصد جمعیت اسلام را جوانان 15 تا 20سال تشکیل داده‌اند آنان از جوانان تحصیلکرده که چرخ‌های هسته‌ای را چرخاندند و اقتصاد مقاومتی را به وجود آوردند می‌ ترسند.

انتهای پیام

کد N136330

وبگردی