آفتاب

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران به تعهدات خود عمل کرده است

 آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران به تعهدات خود عمل کرده است

آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد: ایران به تعهدات خود بر اساس توافق ماه نوامبر موسوم به برنامه اقدام مشترک برای کاهش ذخیره اورانیوم با غنای 20 درصد عمل کرده است.




به گزارش آفتاب به نقل از خبرگزاری رویترز از وین، گزارش روز پنجشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود براساس توافق با قدرت های جهانی موسوم به ˈبرنامه اقدام مشترکˈ عمل کرده است.
براساس گزارش آژانس، میزان ذخیره اورانیوم با غنای 20 درصدی ایران در ماه فوریه به 161 کیلوگرم کاهش یافته است. این میزان در ماه نوامبر 196 کیلوگرم بود.
گزارش آژانس همچنین نشان می دهد میزان اورانیوم با غنای پنج درصدی ایران از هفت هزار و 154 کیلوگرم در ماه نوامبر به هفت هزار و 609 کیلوگرم افزایش یافته است.
یک دیپلمات غربی آشنا به مسایل ایران با مهم دانستن حرکت تهران در مسیر عمل به تعهداتش گفت: اقدامات براساس برنامه ریزی ها پیش می رود.
گزارش آژانس خطاب به کشورهای عضو تنها چند ساعت بعد از آن منتشر شد که ایران و قدرت های جهانی نخستین دور از مذاکرات برای دست یافتن به توافق جامع هسته ای ایران را پایان داده و برای دور بعدی مذاکرات در 17 مارس (26 اسفند) برنامه ریزی کردند.
توافق موقت ایران با گروه 1+5 از 20 ژانویه (30 دی) اجرا شد و آژانس، گزارش اجرایی شدن این توافق و همچنین گزارش فصل خود درمورد فعالیت های هسته ای ایران را روز پنجشنبه ارایه کرد.
همچنین روزنامه آمریکایی ˈوال استریت ژورنالˈ نیز در خبری با استناد به این گزارش محرمانه آژانس نوشت: آژانس در این گزارش تاکید کرده که ایران اطلاعات روزآمد شده ای را درمورد ˈرآکتور آب سنگین اراکˈ در اختیار آژانس قرار داده و براساس این گزارش هیچ قطعه جدید دیگری در این رآکتور نصب نشده است.
در این گزارش آمده است: ˈتدابیر اجرا شده توسط ایران و تعهدات افزون تری که این کشور برعهده گرفته است، گام مثبتی رو به جلوست اما هنوز برای حل همه مسایل باید اقدامات بیشتری صورت گیردˈ.
کد N135945

وبگردی