آفتاب

آندراپرداش تقسیم شد

آندراپرداش تقسیم شد

دهلی نو - مجلس علیا هند (راجیا سابا) با یک مصوبه به ماجرای ˈتلانگانا ˈ پایان داد و این منطقه را به عنوان ایالت جدید از آندارپرادش در جنوب شرق این کشور جدا کرد.

به گزارش ایرنا، پس از چند ماه اختلاف و تنش دربین قانونگذاران هند برسر تقسیم ایالت آندراپرادش با مرکزیت شهر حیدرآباد، بالاخره مجلس علیا (راجیا سابا) عصر روز پنجشنبه لایحه مذکور را به تصویب رساند و هند دارای 29 ایالت شد.

این لایحه درحالی به تصویب رسید که در بین مسوولان ایالت آندراپرادش و مجلس نمایندگان هند (لوک سابا) در روزهای اخیر تنش های گسترده از جمله استفاده یک نماینده این ایالت از گاز فلفل در صحن مجلس رخ داد.

ˈپی.جی.کورینˈ معاون رییس مجلس علیا هند در این باره گفت: ایالت جدید تلانگانا دارای 10 منطقه است که شهر حیدرآباد مرکز ایالت آندراپرادش را نیز دربرمی گیرد.

پس از شکل گیری کامل ایالت تلانگانا، حیدرآباد به شهر مرکزی مشترک دو ایالت تبدیل می شود.

براساس سرشماری سال 2011 میلادی جمعیت منطقه تلانگانا 35 میلیون و 287 هزار نفر بود که 41 درصد از ایالت اندراپرادش را شامل می شود.

این ایالت جدید منابع آبی و دیگر منابع طبیعی فراوانی دارد هر چند زمین آن چندان حاصلخیز نیست. این در حالیست که این منطقه حدود20درصد ازکل ذخیره ذغال سنگ هند را در خود جای داده است.

به همین دلیل انتظار می رود که این ایالت جدید شاهد پیشرفت های زیادی در آینده باشد.

ˈ کایران کومار ردیˈ سروزیر ایالت آندراپرادش که روز چهارشنبه استعفای خود را اعلام کرد طرح تقسیم این ایالت به مرکزیت شهر تاریخی حیدرآباد را غیر کارشناسی خوانده است .

مخالفان این طرح معتقدند با جدا شدن شهر مهم حیدرآباد از ایالت آندراپرادش بخش عمده ای از منافع و درآمدهای مردم این منطقه کاسته خواهد شد.

شهر حیدرآباد مرکز ایالت آندراپرادش در جنوب شرق هند با تولید ٧٠ درصد محصولات دارویی از جمله واکسن یکی از بزرگترین مراکز علم و فناوری و تحقیقات زیست فناوری در هند به شمار می آید.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N135734

وبگردی