آفتاب

وزیر کشور عربستان جایگزین بندر بن سلطان در پرونده سوریه شد

وزیر کشور عربستان جایگزین بندر بن سلطان در پرونده سوریه شد

تهران- ایرنا- عربستان سعودی، ˈشاهزاده بندربن سلطانˈ رییس دستگاه اطلاعاتی این کشور را از پرونده سوریه کنار گذاشت و آن را به شاهزاده ˈمحمد بن نایفˈ وزیر کشور سپرد.

به گزارش ایرنا، یک دیپلمات غربی روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: شاهزاده بندر دیگر عهده دار مسئولیت پروند سوریه نیست و شاهزاد محمد بن نایف مسئول اصلی این پرونده را بر عهده گرفت.

شاهزاده نایف هفته گذشته در نشستی که در واشنگتن بین برخی مسئولان عربی و غربی برای بررسی اوضاع سوریه برگزار شد، شرکت داشت.

منابع دیپلماتی گفته اند واشنگتن به نحوه مدیریت شاهزاده بندر درباره پرونده سوریه انتقاد داشته است.

شاهزاده بندر، فرزند سلطان بن عبدالعزیر آل سعود ولیعهد سابق سعودی، در ژوئیه 2012 ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان را به دست گرفت. وی 22 سال سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود.

بنا به اعلام رسانه های خبری، مدت زیادی است این مقام سعودی که نقش زیادی در حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست های سوری داشت، از نظرها غایب است.

بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود (متولد سال 1949 میلادی) دبیر مجلس امنیت ملی عربستان و رییس سرویس اطلاعاتی و امنیتی این کشور است.

وی از طریق ائتلاف با دستگاه های جاسوسی متخاصم با حکومت سوریه و با همکاری قطر، جنگ علیه حکومت سوریه را رهبری و تامین مالی کرده است.

بندر بن سلطان به اقدامات ضد ایرانی و ضد شیعی معروف است. او چهره پشت پرده بسیاری از اعمال تروریستی و حمایت از تروریست ها از جمله ˈماجد الماجدˈ تروریست سعودی عامل بمبگذاری مقابل سفارت ایران در بیروت در منطقه خاورمیانه به شمار می آید.

**مترجمام**1480**2023
کد N135731

وبگردی