آفتاب

آلمان علاقمند همکاری دوجانبه و منطقه‌ای با ایران است

آلمان علاقمند همکاری دوجانبه و منطقه‌ای با ایران است

همشهری آنلاین: نماینده ویژه دولت آلمان در امور افغانستان و پاکستان تاکید کرد: آلمان علاقمند است تا علاوه بر همکاری و گفت وگو با ایران درباره موضوعات دوجانبه و منطقه ای حاوی منافع مشترک برای تهران و برلین همکاری و رایزنی کند.

جهان > اروپا- همشهری آنلاین:
نماینده ویژه دولت آلمان در امور افغانستان و پاکستان تاکید کرد: آلمان علاقمند است تا علاوه بر همکاری و گفت وگو با ایران درباره موضوعات دوجانبه و منطقه ای حاوی منافع مشترک برای تهران و برلین همکاری و رایزنی کند.

مایکل کخ (Michael Koch) که پیشتر سفیر آلمان در پاکستان بود، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، موضوع افغانستان و مهاجران افغان را یکی از موضوعات همکاری منطقه‌ای ایران و آلمان دانست و گفت: هر دو دولت علاقه مند به موثر بودن در بهبود شرایط افغانستان و آینده بهتر در این کشور هستند. تثبیت موقعیت افغانستان به نفع این کشور و منطقه است و ما از همکاری با ایران در این زمینه بسیار خوشحال خواهیم شد.

در خصوص اقدامات دولت آلمان برای بازگشت دو میلیون مهاجر غیرقانونی افغان در ایران به کشور خود، گفت: دولت ایران همواره اعلام کرده است که مهاجران افغان باید داوطلبانه به کشور خود برگردند و بهترین روش این است که به آنها کمک کنیم تا بتوانند به این تصمیم برسند.

وی افزود: برای تحقق این امر باید شرایط افغانستان بهبود یابد ؛ افغان ها همانند سایر مردم دنیا می‌خواهند در وطن خود زندگی کنند، به نظر من همه اقدامات جامعه جهانی برای کمک به بهبود اوضاع امنیت و برقراری صلح و ثبات افغانستان در مسیر کمک به مهاجران افغان در ایران و پاکستان به کشور خودشان است.

کخ تصریح کرد: آلمان از طریق کمک‌های مالی، مشارکت نظامی، آموزش نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان ، حمایت های سیاسی و غیره حاضر است به بهبود اوضاع در افغانستان کمک کند.

نماینده ویژه دولت آلمان در امور افغانستان و پاکستان با اشاره به این نکته که بسیاری از مهاجران افغان در سال های اخیر به کشور خود برگشته اند افزود: بهترین راهکار بازگشت مهاجران افغان بهبود وضعیت زندگی در این کشور است که امیدواریم شرایط در آینده نزدیک بهتر شود.

وی همچنین با اشاره به وجود زیربناهای اقتصادی مناسب و وضعیت سیاسی مطلوب در افغانستان برای پذیرش این میزان مهاجر افغان در ایران و پاکستان و اقدامات دولت آلمان برای ارتقای وضعیت اقتصادی افغانستان گفت: آلمان سالانه 500 میلیون یورو در زمینه غیرنظامی در افغانستان سرمایه گذاری می‌کند، این مبلغ در برنامه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای سرمایه گذاری می‌شود.

کخ تاکید کرد: شرایط اقتصادی در افغانستان بعد از سال 2001 به شکل گسترده ای بهبود یافته است اما هنوز در مقایسه با دو کشور همسایه اش یعنی ایران و پاکستان فاصله زیادی دارد و ما راه درازی در پیش رو داریم.

سفیر پیشین آلمان در پاکستان همچنین با اشاره به شرایط سیاسی و امنیتی در افغانستان گفت : سال 2014 ا ز نظر سیاسی مقطع مهمی برای افغانستان به شمار می‌آید ، انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را در پیش داریم و برای اولین بار شاهد تغییر رییس دولت به شکل دموکراتیک خواهیم بود.

این دیپلمات آلمانی ادامه داد: حضور نامزدهای فراوان از طیف های گسترده سیاسی در انتخابات ماه آوریل (فروردین) گزینه های پیش روی مردم را متنوع تر کرده است. با وجود همه این نکات مثبت باید به تلاش برای بهبود وضعیت امنیتی و سیاسی درافغانستان ادامه داد، ما خود را برای رسیدن به این اهداف متعهد می‌دانیم، تحقق این اهداف در تسریع روند بازگشت مهاجران افغان به کشورشان موثر خواهد بود.

کخ در مورد تشکیل انجمن، شورا یا هر نهاد رسمی دیگری بین ایران، پاکستان، آلمان یا اتحادیه اروپا برای کمک به مهاجران افغان نیز گفت: می دانیم کمک به بهبود شرایط زندگی مهاجران افغان در ایران و پاکستان به وسیله کمیسریای عالی امور مهاجران سازمان ملل متحد انجام می پذیرد که مهم‌ترین نهاد بین المللی رسیدگی به وضعیت مهاجران در جهان است.

جامعه جهانی باید بداند این موضوع فراموش نشده و دولت ایران نیز می‌خواهد همه کشورها موضوع مهاجران افغان را از یاد نبرند. ما به خوبی از این امر مطلع هستیم و از تلاش‌ها و کمک‌های دولت ایران به مهاجران افغان تشکر می‌کنیم.

نماینده دولت آلمان در امور پاکستان و افغانستان خاطر در ادامه از دولت ایران برای کمک به مهاجران افغان در طی دهه های اخیر تقدیر و تشکر کرد، تلاش‌هایی که به اعتقاد وی احترام و تحسین کشورهای جهان را به دنبال داشته است.

کخ در مورد سفر وزیر امور خارجه آلمان به افغانستان در 9 فوریه (20 بهمن) و رایزنی‌های وی با ˈحامد کرزیˈ رییس جمهوری افغانستان در خصوص ادامه حضور نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو نیز گفت: این اولین سفر ˈفرانک اشتاین مایرˈ وزیر امور خارجه بعد از انتصاب به این مقام به افغانستان بود که من نیز افتخار همراهی با وی را در این سفر داشتم. ما در مورد بعضی مسائل با دولت افغانستان گفت و گو و رایزنی کردیم.

وی با اشاره به خروج نیروهای ناتو از افغانستان تا پایان سال 2014 و ادامه ماموریت غیرجنگی این کشورها در افغانستان افزود: جامعه بین المللی در چند سال گذشته در کنفرانس های متعددی به توافق های بسیاری در مورد آینده افغانستان دست یافته است. سال 2014 سال بسیار مهمی برای افغانستان است نه تنها به دلیل انتخابات ریاست جمهوری بلکه به این دلیل که ماموریت نیروهای ناتو در این کشور خاتمه می یابد.

نیروهای آیساف یا کمک به صلح افغانستان تا حد زیادی ماموریت های خود را به پلیس و نیروهای امنیتی افغان واگذار کرده‌اند، در همان حال ما باور داریم با آنکه ارتش و پلیس افغانستان توانسته از نظر توانایی‌ها به جایگاه خوبی دست یابد؛ می‌تواند از آموزش‌ها و توصیه های بیشتر شرکای غربی خود بهره بگیرد؛ به همین دلیل برنامه ای با حضور کم تعدادتر سربازان ناتو را به عنوان جایگزین آیساف در افغانستان تدوین کرده ایم که به آموزش و ارائه مشورت به نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان بعد از خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال 2014 بپردازند.

کخ در پاسخ به سوالی در مورد موضوع امضای پیمان نامه امنیتی دوجانبه آمریکا و افغانستان و مسایل مطرح پیرامون آن گفت: این توافق نامه دوجانبه امنیتی از جمله برنامه ناتو برای حضور در افغانستان و یکی از خواسته های آمریکایی هاست که اگر امضا شود حضور نیروهای ناتو و آلمان را در بر می گیرد.

وی گفت: آلمان پیشتر از حضور 600 تا 800 سرباز خود در این ماموریت خبر داده بود، این ماموریت جدید آموزشی و مشورتی است و شامل ماموریت های جنگی نمی‌شود.

کخ در مورد سفر هفته جاری ˈآنتونیو گوترسˈ کمیسریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل به ایران نیز یادآور شد: من با گوترس صحبت و از زحمات وی و نهاد بین المللی کمیساریای سازمان ملل تشکر کردم، صبح امروز نیز با رییس دفتر کمیساریا در تهران دیدار کردم.

وی افزود: در همه دیدارها با مقامات ایرانی و بین المللی این پیام را به آنها رساندم و از اقدامات آنها تشکر کرده ام، آلمان برای کمک های ایران و سازمان های بین المللی به مهاجران افغان بسیار سپاسگزار است.

کد N135432

وبگردی