آفتاب

هندو ایران به یکدیگر نیاز دارند

هندو ایران به یکدیگر نیاز دارند

دهلی نو - ایرنا - یک روزنامه چاپ دهلی نو روز پنجشنبه با انتقاد از سطح فعلی روابط ایران و هند، نوشت: تهران و دهلی نو در راستای تامین منافع به یکدیگر نیاز دارند.

به گزارش ایرنا، روزنامه اردو زبان ˈانقلابˈ طی مقاله ای می افزاید: هند و ایران از نظر جغرافیایی همسایه دور یکدیگر هستند ولی از نظر تاریخی و فرهنگی هیچ مرزی بین دو کشور وجود ندارد. البته به نظر می رسد که تهران و دهلی نو نتوانسته اند که روابط تاریخی فیمابین را با شرایط عصر جدید منطبق سازند.

این روزنامه با اشاره به اینکه دولتمردان هند و ایران چندین بار تلاش هایی را دراین جهت انجام داده اند، می نویسد: دیدار ˈشیو شانکار منونˈ مشاور امنیت ملی هند با ˈ محمد جواد ظریفˈ وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان و تاکید آنان بر ضرورت تحکیم هر چه بیشتر روابط بین دو کشور آخرین مورد از این تلاش ها می باشد.

این مقاله در ادامه می افزاید: شکی در این نیست که مناسبات فرهنگی و سیاسی بین هند و ایران بسیار قدیمی و قوی هستند ولی به نظر می رسد که دو کشور از این امتیاز درجهت توسعه بیش از پیش روابط فیمابین در عصر حاضر استفاده چندان نکرده اند.

ˈ تحت شرایط کنونی جهان تقویت یا تضعیف روابط سیاسی بین کشورها به عوامل مختلف اقتصادی و تجاری بستگی دارد و به نظر می رسد که هند و ایران زیاد به این واقعیت توجه نکرده اند بنابراین، لازم است که دو کشور نیازهای یکدیگر و شرایط کنونی جهان را بجای متهم ساختن طرف مقابل بررسی کنند و طرح خط لوله گاز ایران -پاکستان - هند نمونه بارزی از این واقعیت است.ˈ

به نوشته این مقاله مقامات ایران و هند اکنون حدود دو و نیم دهه است که بارها از این طرح به نحو اغراق آمیز تمجید کرده اند ولی آنان سپس بهانه های متعددی از کمبود مالی گرفته تا نگرانی های امنیتی را برای اجرایی نکردن آن مطرح کرده اند.

روزنامه انقلاب با اشاره به اینکه این بهانه ها تاکنون نتوانسته اند مردم را متقاعد سازند، می افزاید: علت آن مشخص است. هزینه اجرای این طرح حدود هفت میلیارد و نیم دلار برآورد شده و این مبلغی است که هند، پاکستان و ایران می توانند آن را براحتی تأمین کنند.

ˈ ایران هر سال نفت خامی به ارزش حدود 12میلیارد دلار به هند صادر می کند و پاکستان نیز از مشتریان عمده نفت این کشور است. انتظار می رود که ایران، پاکستان و هند سود زیادی را از این طرح خط لوله خواهند برد و می توان گفت که با اجرای آن اقتصاد سه کشور به مراتب بهتر خواهد شد.ˈ

در ادامه این مقاله آمده است: درباره امنیت این طرح باید گفت که دهلی نو و اسلام آباد چند سال است که با اجرای طرح لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موافقت کرده اند و اکنون سوال این است که اگر خطری متوجه این خط نیست چرا اجرای طرح خط لوله ایران-پاکستان-هند خطرناک می باشد؟

دوم اینکه، کدامیک از طرح های خط لوله گاز در سراسر جهان با هیچ خطری مواجه نمی باشند؟ آیا می توان گفت که همه مناطقی که خطوط لوله از آنها عبور می کنند در برابر هرگونه حمله ای مصون هستند؟

این روزنامه هندی سپس می نویسد: پاسخ به این سوال به طور حتم منفی است چون جنگ بین خوبی و بدی از همان بدو پیدایش دنیا در جریان بوده است. امروزه نیز گروههای زیادی در جهان وجود دارند که تنها هدف آنها وارد کردن آسیب به دیگران است و طالبان و دیگر سازمان های جنگ طلب فعال در افغانستان و پاکستان نمونه هایی از این گروهها هستند.

این مقاله با تاکید براینکه هند و ایران دو کشور مهم نه تنها در منطقه بلکه سراسر جهان هستند، می افزاید: به همین دلیل لازم است که دولتمردان دو کشور با توجه به نیاز ایران و هند به یکدیگر، تلاشهای بیشتری را در جهت تقویت و گسترش هر چه بیشتر روابط انجام دهند.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N135336

وبگردی