آفتاب

شرمن: برای مشورت با متحدانمان درباره برنامه هسته‌ای ایران هفته آینده به عربستان و اسرائیل می‌روم

شرمن: برای مشورت با متحدانمان درباره برنامه هسته‌ای ایران هفته آینده به عربستان و اسرائیل می‌روم

تسنیم نوشت:

مذاکره کننده ارشد آمریکا در نشست وین اعلام کرد که برای مشورت با متحدانمان درباره برنامه هسته‌ای ایران هفته آینده به عربستان و اسرائیل می‌روم.

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در نشست وین با حضور در مرکز رسانه‌ای موسوم به "مرکز اتریش" اعلام کرد که در گفتگوهای سه روز گذشته درباره چارچوب تداوم مذاکرات به توافق رسیدیم.

شرمن درباره اینکه آقای ظریف گفتگو درباره برنامه موشکی و بازرسی از تسلیحات نظامی را خط قرمز می‌داند، نظر شما چیست، گفت: بارها اعلام کرده‌ام همانگونه که اوباما نیز گفته است تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مطمئن باشیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

وی گفت: ما قصد داریم مطمئن شویم که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود و جامعه بین المللی از این بابت اطمینان حاصل کند.

شرمن افزود: مذاکرات سازنده و مفیدی داشتیم، پیشرفت کردیم و درباره ماهیت و فرآیند بحث کردیم و درباره چارچوب تداوم مذاکرات به توافق رسیدیم.

وی افزود: درباره تمام مسائل گفتگوهای سازنده ای داشتیم و این مباحث برنامه کاری تداوم مذاکرات را فراهم کردند. برای پیشبرد مذاکرات باید فضا را برای مطرح شدن تمام دیدگاه‌ها باز کرد.

شرمن تصریح کرد تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگرفته یعنی درباره هیچ چیزی توافق نشده است.

درباره جزئیات مذاکرات اینجا سخن نمی‌گویم زیرا ما در ملا عام مذاکره نمی‌کنیم.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا افزود این یک فرآیند سخت پیچیده و طولانی خواهد بود. اما تلاش خود را خواهیم کرد که در شش ماه به توافق برسیم. هم اکنون شاهد انجام برخی اقدامات از جانب ایران هستیم. راه زیادی مانده اما در این زمان کوتاه مسیری را طی کرده ایم.

وی بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات بسیار جامع بودند و درباره تمام موضوعات بحث شد.

شرمن در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا درباره برنامه موشکی ایران بحث شد یا نه گفت درباره این مساله به صوت ویژه سخنی نمی‌گویم اما باید بگویم که تمام مسائل در این مباحث مطرح شده‌اند و یک بار دیگر تاکید می‌کنم تا زمانی که درباره تمام مسائل توافق نشده درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی در واکنش به خبرنگاری نشریه صهیونیستی هاآرتص افزود: هر کشوری می‌تواند نگرانی های خود را داشته باشد. ما یقیناً به مشورت‌های متحدانمان گوش فرا می دهیم. برای مثال در هفته آتی به اسرائیل و عربستان خواهم رفت تا با آنها مشورت کنم.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دیدار خودش یا یک مقام ارشد آمریکایی از ایران در آینده گفت: همه چیز ممکن است.

وی افزود: دیدارهای منظمی در سطح مدیران سیاسی و کارشناسان در آینده خواهیم داشت.

2929

 

 

کد N135160

وبگردی