آفتاب

اشتون:شروع خوبی داشتیم/ظریف: نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد

اشتون:شروع خوبی داشتیم/ظریف: نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد

ظریف و اشتون پس از پایان آخرین دور مذاکرات در وین در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش خبرآنلاین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست گفت: خیلی کار برای انجام دادن داریم و آسان نخواهد بود. شروع خوبی داشتیم و باید کارهای تکنیکی را انجام دهیم .وی افزود: کارشناسان فنی دراوایل مارس با هم دیدار خواهند کرد و من و آقای ظریف هم در روز 17 مارس (26 اسفند)دیدار خواهیم کرد.

آنگونه که ایسنا گزارش کرده است ،محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: در این سه روز بر روی دستور کار بررسی‌ها را انجام دادیم . کار بسیار زیادی در مقابل ما وجود دارد وکار دشوار است، اما هر دو طرف احساس می‌کنیم شروع خوبی برای این کار دشوار داشتیم. علاوه بر بحث‌هایی که در سطح سیاسی داشتیم کار فنی را هم شروع کردیم. وی افزود: بر روی یک چارچوب زمانی توافق کردیم تا در چهار ماه آینده بحث‌های مقدماتی را انجام دهیم و هم‌چنین به یک چارچوب کلی برای مذاکرات آینده رسیدیم.

رییس هیات مذاکراه‌کننده ایران اظهار کرد: همکاران متخصص فنی ما در ماه مارس ملاقات می‌کنند و ما نیز در 17 مارس قبل از نوروز جلسه بعدی را با حضور خانم اشتون خواهیم داشت.

اهم اظهارات دو طرف در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

*می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان با 1+5 به توافق برسیم که امیدواریم این کار طی شش ماه انجام شود.طبق برنامه اقدام مشترک ژنو توافق کردیم با هدف ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای و ایجاد اطمیان از صلح‌آمیز بودن آن را ادامه دهیم. طبق برنامه حداکثر ظرف یک سال از تاریخ اجرایی شدن، مرحله اول مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل جامع می‌تواند انجام شود و توافق نهایی به اجرا گذاشته شود که فکر می‌کنم تا بهمن سال دیگر بکشد، البته ما می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم که امیدواریم طی شش ماه انجام شود.

*طرفین دیدگاه‌های خود درباره موضوعات را بیان کردند و قبل از آن، من و خانم اشتون در جلسه اصلی سه شنبه صبح موضوعات اصلی را مطرح کردیم و بعد کارشناسان در جلسات مختلف دو جانبه وچند جانبه مسایل را بررسی کردند.

*بحث‌های مهمی مطرح شد که چه موضوعاتی می‌تواند در دستور کار باشد وچه موضوعاتی نمی‌تواند. در برخی موارد تفاهم است و در برخی موارد نه، اما توافق کردیم با حوزه‌هایی که تفاهم است کار را شروع کنیم، اما دیدگاه عمومی این است که جز موضوع هسته‌ای هیچ موضوع دیگری بحث نمی‌شود و این چارچوب در توافق ژنو به دست آمده است.

*تاریخ جلسات سطح سیاسی تا آخر اردیبهشت و خرداد را هماهنگ کردیم اما تا خرداد چندین جلسه سطح سیاسی وکارشناسی را توافق کردیم که برگزار کنیم و اولین آن جلسه کارشناسی درحاشیه نشست بعدی شورای حکام است وجلسه سیاسی بعدی از 26 تا 29 اسفند که در سطح سیاسی نشست برگزار می‌شود.

*راه دشواری در پیش داریم و ما تاکید کردیم دو طرف باید مراقبت کنند و باید در اقدامات و اظهارات کاری نکنند که بی‌اعتمادی مردم ایران را تشدید کنند و از این فرصت بی‌نظیر و تاریخی که مردم ایران با حضور در انتخابات و مراسم راهپیمایی 22 بهمن فراهم کردند استفاده کنند و از اظهاراتی که فقط برخی گروه‌های فشار را راضی می‌کند خودداری کنند.

*فضای مذاکرات خیلی جدی بود و دو طرف معتقد بودند که برای جلسه اول شاید قدری مثبت تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم. ما نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد. در زمان مذاکره هیچ کس این امکان را نداشت و نخواهد داشت که با نمایندگان ایران جز با زبان احترام و تکریم صحبت کند. هیچ‌ کس نمی تواند موضوعی را به ما تحمیل کند و در موضوعاتی که دشوارتربوده ما مواضعمان را بیان کردیم و احساس شد که تلاش می‌شود با دید انتخاب‌های منتفاوت نه جزمی و تاکید بر فقط یک راه با موضوع برخورد شود.

*فعلا در ابتدای راه هستیم و نیاز است به جزییات بپردازیم که در برخی موارد فنی خواهد بود و موضوعات ریز حقوقی مطرح خواهد بود و راه پر فراز و نشیب در پی داریم و به همدلی همه اقشار مردم و نخبگان جامعه نیاز داریم و بیش از آن به دعای خیر. چارچوب ما آن چیزی است که در توافق آمده و تنها موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای قابل مذاکره است اما هنوز درباره همه مسایل و جزییات به توافق نرسیدیم.

*ما اصرار می‌کنیم که درباره هیچ چیز جز این که اطمینان دهیم برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز می‌ماند صحبت نمی‌کنیم و تمام اسناد مورد توجه ما بر موضوعات هسته‌ای متمرکز است و مسایل دفاعی و توانمندی ما خارج از این مباحث است و همه می‌دانند که موضع ما این است که مسایل دفاعی خارج از بحث مذاکرات است. ما هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم اما نحوه اطمینان پیدا کردن از این مساله از طریق بستن سایت میسر نیست بلکه تنها با نظارت‌های بین‌المللی این کار میسر است و تعطیلی هیچ چیز در دستور کار نیست.

*هنوز چیزی مکتوب نشده است اما موضوعات دو طرف در جلسه دو روز گذشته مطرح شده و توافق هم کردیم که در میان راه دو طرف همدیگر را سورپرایز و متعجب نکنند. اظهاراتی که در دو ماه گذشته مشاهده کردیم کمکی به اعتماد نکرده است. این موضوع را در همه سطوح برخورد و تعامل بر این مساله تاکید می‌کنیم که از این اظهارات پرهیز کنند.

2929

 

 

کد N135076

وبگردی