آفتاب

روسیه برعدم مداخله خارجی در اوکراین تاکید کرد

روسیه برعدم مداخله خارجی در اوکراین تاکید کرد

مسکو-ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر موضع کشورش مبنی بر عدم مداخله خارجی در امور داخلی کشور اوکراین تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: بحران اوکراین را باید حکومت این کشور با مشارکت سران مخالف پارلمانی این کشور حل و فصل کنند.

وی افزود: مساله میانجی گری درحل و فصل بحران اوکراین و این که چه کسی میان دولت و مخالفان وساطت کند باید در داخل این کشور حل شود.

وزیرخارجه روسیه گفت: از هرگونه کمک خارجی به دولت اوکراین در چارچوب معیارهای قانونی این کشور برای حل و فصل بحران حمایت می کنیم. اما باید دولت و مخالفان پارلمانی باید در این مورد تصمیم گیری کنند.

وی افزود: قصد نداریم مانند شرکای غربی اراده خود را بر اوکراین تحمیل کنیم و به دیگران هم توصیه می کنیم از این رویکرد بپرهیزند.

وی اضافه کرد: تلاش سیاستمداران غربی برای متهم کردن روسیه در وضعیت پیش آمده در اوکراین را غیرقابل قبول می دانیم.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: آنها تلاش می کنند ما را درمساله اوکراین مقصر معرفی کنند و اتهاماتی از برخی چهره های سیاسی غربی به گوش می رسد که گویا روسیه تلاش می کند سیستم شوروی سابق را در پهنه کشورهای مشترک المنافع احیا کند.

وی این تلاش ها را بیهوده و محکوم به شکست دانست.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: هر کس که اندکی عقل سلیم دارد و بی طرفانه قضاوت می کند، نادرست بودن این ادعا را درک می کند.

وی افزود: بدون شک افراط گرایان در بروز وضعیت کنونی در اوکراین مقصر هستند که در هفته های اخیر تمام تلاش خود را برای رساندن وضعیت به شرایط کنونی و اجرای سناریوی نظامی به عمل آوردند.

لاوروف ادامه داد: اما بخشی از مسئولیت بروز این وضعیت هم بر دوش مخالفان قرار دارد که از سازش و توافق با حکومت خودداری کرده و خواسته های غیرقانونی مطرح کردند.

وی گفت : اما نمی توانم بگویم در این وضعیت غرب تقصیری نداشته است و بسیاری از کشورهای غربی از هر وسیله برای مداخله در امور داخلی اوکراین استفاده کردند.

وی اضافه کرد: مقام های غربی مخالفان دولت را به انجام اقدامات غیرقانونی تشویق کرده و تهدید به اعمال تحریم ها علیه دولت اوکراین کردند.

وزیر خارجه روسیه یادآوری کرد: کشورهای غربی در واقع اقدامات تحریک آمیز در اوکراین را تشویق کردند.

وی اضافه کرد: درهمین حال آنها بطور مستمر از ارزیابی اعمال خلاف قانون افراط گرایان طفره رفته و بارها به آنها نسبت به عواقب این سیاست هشدار دادیم.

اروپام/2242**518 ** 1064
کد N134795

وبگردی