آفتاب

رئیس مجلس پاسخ می​دهد:چرا هیات پارلمانی عربستان به اجلاس تهران نیامد؟

رئیس مجلس پاسخ می​دهد:چرا هیات پارلمانی عربستان به اجلاس تهران نیامد؟

شب گذشته اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی پایان یافت.

به گزارش خبرآنلاین علی لاریجانی رئیس مجلس که در این اجلاس حکم میزبان را داشت در حاشیه اختتامیه این اجلاس حضور چشمگیر کشورهای اسلامی در نهمین کنفرانس اتحادیه مجلس کشورهای اسلامی را نشاندهنده سست بودن ایران هراسی برخی کشورها دانست و گفت: این اجلاس ظرفیت خوبی را برای دیپلماسی به وجود آورد. روابط صمیمانه بین ایران و سایر پارلمان‌ها موجب می‌شود که بر جریان‌های افراطی و دشمنان جهان اسلام فائق آییم. اجلاس نهم نمادی جدی از حضور ایران در عرصه‌های بین‌المللی است.

آنگونه که ایسنا گزارش کرده است،لاریجانی تصریح کرد: اجلاس بین‌المجالس به نحو نیکویی از همه جهات از جمله حضور چشمگیر هیات‌های پارلمانی و رییسان پارلمان اکثریت کشورهای اسلامی حکایت از همبستگی کشورهای اسلامی بیش از گذشته دارد. رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نقش ایران در گردآوری کشورهای اسلامی در تهران مفید و عزتمند بود. از سوی دیگر این اجلاس برای اتحادیه پایه‌ریزی مطلوب‌تری است و باعث فخر و مباهات ایرانیان شد.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل حضور عربستان در این اجلاس چه بود؟ گفت: از 53 تا 54 کشور اسلامی فقط عربستان، مصر و گویان در این اجلاس حضور نداشتند. لاریجانی افزود: تحلیل دقیقی از حضور نیافتن نماینده پارلمان عربستان در ایران ندارم. البته قرار بود رییس مجلس عربستان سعودی در این اجلاس حضور یابد، شاید به دلیل مسائل داخلی و سایر دلایل در این اجلاس حضور نیافتند. به هر صورت باید درباره این مساله با آنان صحبت کنیم.

لاریجانی همچنین شب گذشته یک دیدار دیپلماتیک هم با مهمانان اجلاس داشت. ابراهیم اوف، دبیرکل پیشین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به دیدار رئیس مجلس رفت. لاریجانی در ابتدای این دیدار با تشکر از حمایت ابراهیم اوف در سمت دبیرکلی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، گفت: تلاش مجموعه رییسان و مسوولان این اتحادیه حل مشکلات امروز جهان اسلام و ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین گفت: راه‌اندازی و فعالیت این مجموعه عظیم و برپایی اجلاس‌های متعدد توسط اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی از زمان تاسیس تاکنون با تلاش کلیه کشورهای عضو و مسوولان دست‌اندرکار آن حاصل شده است.

ابراهیم اوف، دبیرکل پیشین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در این دیدار از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تاسیس و فعالیت این مجموعه جهت وحدت مسلمانان و حل مشکلات آنان قدردانی کرد.

2929

 

 

کد N134764

وبگردی