آفتاب
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛

دانشمند جرات نکند نظرش را بگوید، دانشی تولید نمی‌شود

دانشمند جرات نکند نظرش را بگوید، دانشی تولید نمی‌شود

هیچ کشوری از فشار آوردن، سانسور و تحمیل افکار به جایی نمی‌رسد/ متاسفانه گره‌های بزرگی در زندگی مردم ایجاد شده است/ مقام معظم رهبری سالهاست که کرسی‌های آزاد اندیشی را طراحی کرده‌اند، چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه آزاد از آن خبری نیست.

ایلنا: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معنای آزاد اندیشی این است که هر کس هر آنچه را که می‌فهمد بگوید و نه اینکه اتهام بزند. کرسی آزاد اندیشی محلی برای اتهام زنی و تبلیغات نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی آزاد اسلامی که عصر امروز در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: این اجلاس با دو هدف برگزار شده است که یکی اجلاس شورای مرکزی است که از مسئولان دانشگاه آزاد از سراسر کشورحاضر شده‌اند و دیگری تقدیر و تشکر و سپاس از دکتر جاسبی است که در مدت این طولانی، بار این مسئولیت بزرگ و سخت را به دوش داشتند و به خوبی از آن برآمدند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این اواخر با یک سری رفتارهای ناموزون ایشان را از این مسئولیت راحت کردند و اینک نیز این وظیفه بر عهده دکتر میرزاده است و ما در هیات موسس و هیات امنا صمیمانه از خدمات دکتر جاسبی تشکر می‌کنیم و برای موفقیت دکتر میرزاده دعا می‌کنیم.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چگونگی شکل گیری این دانشگاه اذعان داشت: در آن زمان اکثریت جوانان ما امید چندانی برای دانشگاه رفتن نداشتند و بزرگ‌ترین امید خانواده‌ها به دانشگاه رفتن فرزندانشان بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در یکی دو سال اوایل انقلاب دانشگاه‌ها نیز تعطیل شد و بار پذیرش دانشجو‌ها هم سنگین‌تر شد و برای همین پیشنهاد تشکیل یک دانشگاه غیرانتفاعی را دادیم تا با بهره گرفتن از تمام نیرو‌ها بتوانیم این امید جوانان را برآورده سازیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در آن زمان تفکر دولتی کردن همه چیز وجود داشت، ابراز کرد: در آن زمان و در انجام تصویب قانون اساسی ما محفظه‌ای را باز گذاشتیم و دولت را موظف کردیم که تحصیلات تا مقطع متوسطه به شکل رایگان بر عهده دولت است و بعد از آن دولت وظیفه‌ای ندارد و این روزنه‌ای شد تا بتوان دانشگاه آزاد را تاسیس کرد.

وی با بیان آنکه در آن مقطع بعضی‌ها تاسیس دانشگاه غیر دولتی را انحراف از انقلاب محسوب می‌کردند و ما باید راهی باز می‌کردیم تا شرایط برای استفاده و آموزش عالی باز می‌شد، خاطرنشان کرد: بعد از پیشنهاد آقای جاسبی من این پیشنهاد را در جلسه سران قوا مطرح کردم و احمد آقا نیز از آن حمایت کرد و تصمیم برآن شد تا از امام (ره) اجازه بگیریم و وقتی من این مسئله را با امام مطرح کردم ایشان خیلی زود پذیرفت و گفتند من یک میلیون تومان کمک می‌کنم و این کمک را اعلام کنید تا اگر کسی هم دوست داشت کمک کند و به این ترتیب دانشگاه آزاد شکل گرفت.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند چون ما دستمان در دولت باز بوده و کمک‌ها، دولتی بوده است دانشگاه آزاد رشد کرده اما این کمک‌ها بسیار ناچیز بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاسیس واحدهای دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف تصریح کرد: از آنجایی که یکی از اهدافمان محرومیت زدایی بوده است، ما در هر شهری که می‌شد دانشگاه تاسیس کردیم و معتقد بودیم تاسیس این دانشگاه می‌تواند به رشد سطح فرهنگ وتفکر کمک کند.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه آزاد نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو و چندین میلیون فارغ التحصیل دارد، گفت: یک بار محاسبه کردیم که باخروج دانشجویان صدمیلیارد ارز و پول از کشور خارج می‌شد که دانشگاه آزاد در کاهش این خروج اقدامات بسیاری کرده است.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اهداف ما بین المللی کردن دانشگاه آزاد بوده است، اظهار داشت: در همین راستا شعباتی در جهان تاسیس شد اما باید در دوره جدید شعبات بین المللی را تقویت کنیم. در دنیا احترام زیادی به دانشگاه‌های خصوصی قائل هستند.

وی افزود: از عراق از ما در خواست‌هایی داشته‌اند وچندی پیش نیز یکی از وزرای دولت افغانستان از ما پیگیری می‌کرد که در هرات شیعیانی هستندکه محروم از تحصیل هستند و از ما می‌خواستند برایشان دانشگاه بسازیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هدف اعلی ما بالا بردن کیفیت دانشگاه است، خاطر نشان کرد: در این مدت، هدف بیشتر توجه به کمیت بوده است و زمانی خدمات ما تکمیل می‌شود که به دانشگاه با کیفیت و مطلوب برسیم هر چند که متاسفانه این مسئله در دو سال اخیر متوقف شد اما فکر می‌کنم در یکی دو دوره آینده به حدی برسیم که با دانشگاه‌های خوب دنیا با صد‌ها سال سابقه رقابت کنیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: امیدوارم از استادان بزرگ دنیا برای حضور در دانشگاه آزاد دعوت کنیم بالاخص ایرانیان نخبه که در سراسر دنیا هستند و باعث افتخار ما هستند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با تاکید برا ینکه باید به گونه‌ای درآمدزایی کنیم که تنها به شهریه دانشجویان متکی نباشیم خاطر نشان کرد: هزاران اختراع از استادان و دانشجویان وجود دارد که در حال خاک خوردن هستند. ما انتظار داریم دانشگاه آزاد نگذارد این اختراع‌ها خاک بخورد و آن‌ها را تبدیل به صنعت بکند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: بعضی کار‌ها درکشور روی زمین مانده و ما می‌توانیم به عنوان دانشگاه آزاد اقدامی بکنیم مثلا در خیلی از شهر‌ها زباله‌ها برایشان مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده و این در حالی است در دنیا این زباله‌ها را به انرژی تبدیل می‌کنندو ما نیز می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد آب را مسئله دیگری دانست که دانشگاه آزاد می‌تواند دراین مسئله ورود پیدا بکند و تصریح کرد: به طور مثال در ارومیه در یاچه‌شان به فاجعه تبدیل شده است و ما بایدسالها پیش به فکر آن می‌بودیم. تالاب‌های بسیاری در اصفهان، ‌فارس و سیستان خشک شده است که می‌شد برای آن‌ها کار کرد. آب شیرین کن سالهاست که در دستور کار ماست و من چیزی از آن نمی‌بینم.

وی با تاکید براینکه دانشگاه آزاد می‌تواند خیلی از کارهای بزرگ ملی را که دولت به خاطر بودجه نمی‌تواند برای آن کاری کند انجام دهد، اذعان داشت: متاسفانه گره‌های بزرگی در زندگی مردم ایجادشده و امیدوارم دانشگاه آزاد به عنوان ناجی کشور این گره‌ها را باز کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به فداکاری و ایثار مردم طی سالهای اخیر خاطرنشان کرد: آن‌ها بهترین عزیزانشان را دادند تا کشورمان به عنوان یک کشور نمونه باشد و برای همین باید تربیت، اخلاق و حسن سلوک را رعایت کنیم به طوری که نتوانند به ما اتهام بزنند. و آزادی را در دانشگاه‌ها حراست کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سختگیری‌های سالهای اخیر در دانشگا‌ها تاکید کرد: این تحجر‌ها این تنگ نظری‌ و این سختگیری‌ها گاهی استادان را هم رنج می‌دهد مقام معظم رهبری سالهاست که کرسی‌های آزاد اندیشی را طراحی کرده‌اند، چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه آزاد از آن خبری نیست و امیدوارم که این مسئله جدی گرفته شود.

وی افزود: معنای آزاد اندیشی این است که هر کس هر آنچه را که می‌فهمد بگوید و نه اینکه اتهام بزند. کرسی آزاد اندیشی محلی برای اتهام زنی و تبلیغات نیست.

رئیس هیات موسس دانشگاه ازاد با تاکید براینکه اگر فضای دانشگاه‌ها بسته باشد به فضای علمی نیز نمی‌رسیم، اظهار داشت: اگر دانشمندی جرات نکند که نظرش را بگوید که دیگر دانشی تولید نمی‌شود من از شما می‌خواهم که اجازه کارهای تنگ نظرانه و مرتجعانه را ندهید و از طرفی سعی کنید شئونات را هم رعایت کنید که خدایی ناکرده کسانی بالاخص خانواده‌های شهدا  ناراحت نشوند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه هیچ کشوری از فشار آوردن، سانسور و تحمیل افکار به جایی نمی‌رسد، گفت: از دانشگاه آزاد، است که به همه چیز می‌رسیم. اگر ما آیه لااکراه فی الدین را در دست هر گروه بدهیم در فضای خفقان آنرا نمی‌فهمد و در چارچوب آزادی درون نظام آنرا درک می‌کند.

وی ادامه داد: من از شما مسولان و مدیران می‌خواهم که از دانشگاه آزاد، کلمه آزادش را فراموش نکنید. البته اسلامی آنرا هم مدنظر قرار دهید و در چارچوب اسلام و نظر مراجع حرکت کنید به طوریکه هم سبقه آزاد، هم سبقه اسلامی و هم سبقه دانشگاهی داشته باشد.

رئیس هیات امنای دانشگاه‌ آزاد با اشاره به حضور دو عضو دیگر هیات امنای دانشگاه آزاد در این جلسه گفت: این دو عزیز نیز حرفهای ما را می‌زنند. دکتر فرجی دانا از خانواده‌هایی هستند که از جوانی ایشان ر ا می‌شناسم و دکتر هاشمی را هم از زمان جهاد سازندگی آشنا هستم، چر اکه ایشان از بزرگان جهاد بوده‌اند و مطمئنم که در مراحل آینده مشکلی با این دو وزارتخانه نخواهیم داشت امیدوارم شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با ما مخالفتی نداشته باشد.

کد N134656

وبگردی