آفتاب
بازگشت معترضان دولت به خيابان‌هاي اوکراین

حمله معترضان اوکراینی به ساختمان مجلس

حمله معترضان اوکراینی به ساختمان مجلس

همشهری آنلاین: صدها نفر از معترضان با زگشت معترضان دولت به خیابان‌های اوکراین اوکراینی بطور عمده از گروه‌های ملی گرای این کشور در مقابل ساختمان مجلس رادا اجتماع کرده و با سنگ به آن حمله کردند.

جهان > اروپا- همشهری آنلاین:
صدها نفر از معترضان با زگشت معترضان دولت به خیابان‌های اوکراین اوکراینی بطور عمده از گروه‌های ملی گرای این کشور در مقابل ساختمان مجلس رادا اجتماع کرده و با سنگ به آن حمله کردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی اونیان اوکراین روز سه شنبه به نقل از گزارش نیروی داخلی وزارت کشور اعلام کرد: معترضان تلاش کردند که به داخل مجلس رادا نفوذ کنند که با مقاومت نیروهای پلیس مواجه و عقب نشینی کردند.

در جریان سنگ باران و درگیری میان معترضان و ماموران پلیس در مقابل پارلمان اوکراین، سه مامور پلیس ویژه ضدشورش مجروح شدند.

معترضان در خیابان شلکویچنی در نزدیکی ساختمان مجلس یک کامیون را به آتش کشیدند.

در این منطقه ماموران پلیس و نیروی داخلی وزارت کشور به سوی معترضان گاز اشک آور پرتاب کردند و آنها هم با سنگ و بطری آتش زا به مقابله برخاستند.

در همین حال شاهدان عینی از برخورد نیروهای پلیس با معترضان در چند خیابان منطقه مرکزی کی یف خبر داده اند و در همین حال از تردد خودروهای امداد برای انتقال مجروحان خبر می رسد.

به گزارش رسانه های خبری روسی، وضعیت منطقه مرکزی کی یف پس از چند روز آرامش نسبی امروز به شدت متشنج شده است و معترضان از بامداد امروز با آغاز مباحثات در پارلمان در باره مساله احیای قانون اساسی 2004 به خیابانها ریخته و در چند خیابان سنگربندی کرده اند.

گزارش ها حاکیست که در حال حاضر بر شمار معترضان افزوده می شود و انتظار می رود در ساعات آینده برخوردهای جدیدی بین ماموران پلیس و گروه های معترض رخ دهد.

با زگشت معترضان دولت به خیابان های اوکراین

خبرگزاری ایرنا در گزارش دیگری به نقل از رادیو دولتی صدای روسیه، اعلام کرد: اعتراضات خیابانی در پایتخت اوکراین پس از چند روز آرامش روز سه شنبه از سر گرفته شد و هزاران نفر از اعضا و هواداران احزاب مخالف دولت در تظاهرات ضددولتی شرکت کردند.

تظاهرکنندگان در حال حاضر در چند خیابان مرکزی کی یف اجتماع کرده و شعارهای ضد دولتی دادند.

مرکز اعتراضات میدان استقلال کی یف و محوطه مقابل ساختمان مجلس( رادا) اوکراین است که در آن بحث های داغ درباره قانون اساسی جدید این کشور جریان دارد.

در حالی که معترضان همزمان با برگزاری جلسه نمایندگان به سوی ساختمان مجلس تظاهرات می کردند، نیروهای پلیس با شلیک گلوله های مشقی و بمب های دودزا از نزدیکی انها به این ساختمان جلوگیری کردند. تظاهرکنندگان نیز با پرتاب سنگ با نیروهای پلیس درگیر شدند.

حدود 20هزار معترض اوکراینی امروز از میدان نمادین استقلال کی یف به سوی ساختمان مجلس اوکراین تظاهرات کردند تا از آنها بخواهند به بازگشت قانون اساسی سال 2004 و کاهش قدرت و اختیارات ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری این کشور رای دهند.

مخالفان دولت به رغم هشدار سازمان های امنیتی مبنی بر برخورد جدی با تظاهرکنندگان و افراد مخل نظم جامعه از بامداد سه شنبه در خیابان های مرکزی کی یف از جمله گروشفسکی خیابان اصلی و محل قرار گرفتن ساختمان های مهم دولتی حضور یافته و تظاهرات می کنند.

معترضان دولت در چند نقطه مرکزی کی یف سنگربندی کرده و لاستیک های خودرو آتش زده اند که دود آن به صورت ستون های سیاهی در مرکز کی یف به چشم می خورد.

ماموران پلیس با بلندگو از تظاهرکنندگان خواستار حفظ نظم و خودداری از اعمال خلاف قانون شده اند.

این درحالی است که در سه روز اخیر مناطق مرکزی کی یف پاکسازی شده و فقط از خیابان گروشفسکی بیش از یکصد کامیون زباله جمع آوری و به خارج از پایتخت اوکراین منتقل شد.

درهمین حال به گزارش رسانه های خبری روسیه، پارلمان اوکراین امروز وضع متشنجی داشت و به رغم قرار نگرفتن موضوع احیای قانون اساسی سال 2004 ، نمایندگان پارلمان در باره این مساله بحث می کنند.

در حال حاضر50 نفر از نمایندگان فراکسیون حزب ملی گرای افراطی ˈآزادیˈ در جایگاه ویژه هیات رییسه مستقر شده و نسبت به عدم قرار گرفتن مساله تغییر قانون اساسی در دستور کار پارلمان اعتراض می کنند.

اولگ تیاگنیبوک رهبر حزب آزادی گفت: جایگاه ویژه هیات رییسه رادا به نشانه اعتراض به خودداری ولادیمیر ریباک رییس مجلس اوکراین از ثبت مساله تغییر قانون اساسی در دستور کار امروز پارلمان اشغال شده است.

ریباک روز گذشته اعلام کرده بود که مباحثات در هفته اخیر برای تغییر قانون اساسی بی نتیجه بوده است و فراکسیون های رادا سه طرح قانونی برای تغییر قانون اساسی ارائه کرده اند که با یکدیگر متفاوت هستند.

مخالفان دولت اوکراین خواهان احیای قانون اساسی سال 2004هستند که در آن اختیارات رییس جمهوری این کشور کاهش و مجلس افزایش می یابد.

کد N134496

وبگردی