آفتاب

انتخابات اعضای کمیته تدوین قانون اساسی جدید لیبی آغاز شد

انتخابات اعضای کمیته تدوین قانون اساسی جدید لیبی آغاز شد

تهران - انتخابات اعضای کمیته تدوین قانون اساسی جدید لیبی آغاز شد.

شبکه الجزیره روز پنجشنبه اعلام کرد: انتخابات اعضای کمیته 60 نفری تدوین قانون اساسی جدید لیبی از ساعت 8 بامداد امروز به وقت محلی طرابلس پایتخت لیبی آغاز شد و رای گیری تا ساعت 7 شب ادامه دارد.

اعضای این کمیته، نماینده همه نقاط کشور لیبی هستند و با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

متنی که اعضای کمیته 60 نفره تدوین کنند، به همه پرسی گذاشته می شود و اگر موافقت مردم را کسب کند، اولین قانون اساسی دائمی و دمکراتیک در این کشور از سال 1969 یعنی از زمان کودتای معمر القذافی دیکتاتور سابق محسوب می شود.

بیش از یک میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند. حدود 700 نفر برای عضویت در کمیته تدوین قانون اساسی نامزد شده اند.

رئیس کمیته نظارت بر انتخابات لیبی اعلام کرد کارکنان وزارت بهداشت در دو شهر ˈبنغازیˈ و ˈسبهاˈ به حالت آماده باش کامل درآمده اند.

وزارت کشور لیبی هم اعلام کرد 40 هزار نفر از نیروهای امنیتی مسوولیت تامین امنیت انتخابات را در سراسر کشور بر عهده دارند که بیش از 5 هزار نفر آنان در طرابلس پایتخت کشور مستقر هستند.

انتخابات برای اتباع لیبی در خارج از کشور، شنبه گذشته آغاز شد و به مدت 3 روز ادامه داشت. بیش از 5 هزار نفر در خارج از لیبی واجد شرایط رای دادن در این انتخاباتد بودند.

لیبی در این انتخابات به 3 منطقه شرقی، غربی و جنوبی تقسیم شده و سهم هر یک از این 3 منطقه در کمیته 20 عضو است.

نامزدها به صورت فردی با هم رقابت می کنند و فهرست های انتخاباتی یا ائتلاف حزبی در این انتخابات وجود ندارد. کار کمیته بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات آغاز می شود و دو ماه زمان برای تدوین قانون اساسی دارد.

خاورم 1491**1479
کد N134361

وبگردی