آفتاب

مقام آمریکایی: مذاکرات وین خوب و سازنده بود

مقام آمریکایی: مذاکرات وین خوب و سازنده بود

وین - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اولین مرحله از مذاکرات جامع ایران و 1+5 در وین را خوب و سازنده خواند و گفت: ما بر این باوریم که این دور از مذاکرات مفید بود.

به گزارش ایرنا، مری هارف افزود: در نشست وین نه فقط درمورد برنامه زمانبندی و دستور کار مذاکرات بعدی بحث شد، بلکه بحث درمورد محتوای یک توافق جامع نیز آغاز شد.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که ایران و 1+5 پس از دو روز مذاکرات فشرده، درباره برنامه کاری و چارچوب مذاکرات جامع برای گام نهایی توافق کردند.

عراقچی همچنین درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 گفت: دور بعدی مذاکرات میان ایران و 1+5 آخر اسفند ماه در وین اتریش برگزار می شود.

یک منبع نزدیک به هیات آمریکایی نیز در رابطه با این توافق به خبرنگار ایرنا در وین، گفت: ما از ماهها قبل بر این نکته تاکید کرده بودیم که هدف ما از مذاکرات جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و یکی از بحث هایی که در این زمینه می تواند در مذاکرات مطرح شود این است که بخش های از برنامه اتمی ایران که می تواند به دستیابی به سلاح اتمی منجر شود، کنار گذاشته شود.

این منبع خاطرنشان کرد: البته ما به این نکته واقف هستیم که هر دو طرف با مواضع مشخصی که در ذهن خود داشتند در مذاکرات حاضر شدند.

این درحالی است که یک دیپلمات نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره ادعای رسانه ها و برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه موضوع موشک های بالستیک در مذاکرات مطرح و از موضوعات مورد مناقشه بوده است،گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم آن چه مورد بحث است در چارچوب توافق ژنو است و مسایل دفاعی ایران شامل این موضوعات نمی شود.

وی درباره چارچوب به دست آمده در این مذاکرات برای ادامه گفت وگوها تصریح کرد: در این مذاکرات مسایل و موضوعات مورد نظر و مطرح در گام نهایی مرور شد و درباره ایده ها و پیشنهادها بحث شد.

مرحله اول مذاکرات جامع هسته ای بین ایران و گروه 1+5 که از روز سه شنبه در وین پایتخت اتریش آغاز شد، چهارشنبه شب به پایان رسید و تا ساعتی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی قرار است در یک نشست خبری دستاوردهای این مذاکرات را تشریح و به سوالات خبرنگاران در این زمینه پاسخ دهند.

اروپام** 2051** 1701**1479
کد N134351

وبگردی