آفتاب

رئیس دیوان محاسبات: کمیته‌های استانی پیشگیری از وقوع تخلفات اداری تشکیل می‌شود

رئیس دیوان محاسبات: کمیته‌های استانی پیشگیری از وقوع تخلفات اداری تشکیل می‌شود

رئیس دیوان محاسبات کشور با تاکید بر لزوم پیشگیری از تخلفات اداری به جای تشکیل پرونده، گفت: تقویت کنترل داخلی و راه‌اندازی سامانه نظارت الکترونیکی، دست مدیران را در تصمیم‌گیری بازتر می‌کند. اگر بیت‌المال تضییع شود، به این سادگی‌ها قابل بازگشت نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، امین‌حسین رحیمی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: دیوان محاسبات، وظیفه پاسداری از بیت‌المال را بر عهده دارد و در این زمینه بر پیشگیری از وقوع تخلفات تاکید داریم.

وی با بیان این‌که تمام تلاش ما انجام اقدامات پیگیرانه از چند طریق است، اظهار کرد: آموزش مدیران دستگاه‌های اجرایی و به ویژه مدیران مالی یکی از این موارد است.

رحیمی افزود: وظیفه دیوان محاسبات آموزش نیست، این امر، وظیفه معاونت توسعه ریاست‌جمهوری است؛ ما با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، در سرفصل دروس آموزشی برای مدیران، یکی از مواد الزامی را، بحث‌های قوانین ملی قرار داده‌ایم.

رییس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: روش دیگری که برای پیشگیری از وقوع تخلفات تعیین کردیم، تقویت کنترل داخلی دستگاه اجرایی است. هر دستگاه اجرایی باید خودش کنترل داخلی باشد.

وی با بیان این‌که از پانزدهم بهمن‌ماه جاری در سراسر کشور در حال بررسی هستیم که آیا کنترل اجرایی در دستگاه‌ها هست یا خیر؟ به وضعیت انبارداری در دستگاه‌های اجرایی اشاره و بیان کرد: در بسیاری از دستگاه‌ها، مسوولیت انبارداری و ثبت انبار دست یک‌نفر است که این روش صحیحی نیست.این کار را باید دو نفر انجام دهند.

رحیمی تصریح کرد: باید سیستم‌هایی را به کار بگیریم که امکان تخلف وجود نداشته باشد؛ در این راستا، بررسی کنترل‌های داخلی مورد توجه جدی قرار دارد.

وی ادامه داد: امسال با دولت هماهنگ کردیم، تعدادی از بندهای تخلف‌زای بودجه را حذف کردیم؛ مثلا یک درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی برای خرید صنایع‌دستی، نیم تا سه درصد برای امر پژوهش یا یک درصد برای ورزش و درصدهای مختلف، و مواردی از این قبیل در بودجه وجود داشت؛ دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانستند این کار را انجام دهند. مثلا دستگاهی اعلام می‌کرد که ما اصلا وظیفه‌ای در خصوص پژوهش نداریم.

رحیمی همچنین اظهار کرد: ما نگفتیم این کارها انجام نشود؛ اما در برخی موارد، این درصدها اصلا انجام نمی‌شد و در نتیجه تخلف هم صورت می‌گیرد.

وی یکی از قدامات برای پیشگیری از تخلفات اداری را اجرای طرح سنا اعلام و اظهار کرد: ما به عنوان دیوان محاسبات، حتی وزارت اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی هم، نمی‌توانیم بگوییم چند تا حساب دولتی وجود دارد اما با این طرح، همه حساب‌ها به سیستم وصل می‌شود؛ امورات مالی دستگاه‌ها نظارت و اگر اشتباهی شود، قابل جبران است.

وی تصریح کرد: دولت هم باید در مرکز اقداماتی انجام دهد که استان‌ها گرفتار نشوند؛ تخصیص اعتبارات باید به موقع صورت گیرد تا دستگاهها مجبور نشوند بودجه را برگردانند و یا، در محلی دیگر ان آن را هزینه کنند تا مرتکب تخلف نشود.

کمیته استانی پیشگیری از وقوع تخلفات اداری تشکیل می‌شود

رحیمی اضافه کرد: در استانها اقدامی دیگر هم مدنظر داریم که کمیته پیشگیری از وقوع تخلفات است که با حضور مدیر دیوان محاسبات، یکی از معاونین استاندار، مدیران حقوقی دیوان و دستگاه‌های اجرایی و مدیر آن دستگاه خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که دستگاه‌های اجرایی برای کارهای مالی با دیوان محاسبات مشورت کرده و در صورت وقوع مشکلی، راه‌حلی برای آن پیدا خواهد شد، گفت: با این کارها، بسیاری از تخلفات کم می‌شود. می‌ماند تخلفاتی که مدیران عمدا انجام دهند که در این موارد، هیچ راهی جز برخورد قضایی برای این مدیر وجود ندارد.

رحیمی تاکید کرد: اگر مدیری به این سامانه و کنترل داخلی و آموزش‌های ارایه شده، توجه نکند و تخلف هم بکند، هیچ راهی جز برخورد وجود ندارد.

وی در ادامه، در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص وضعیت پرونده‌های استان کرمان در دیوان محاسبات گفت: در استان کرمان از قبل این اقدامات انجام می‌شده، هماهنگی وجود داشته اما از امروز بیش‌تر می‌شود؛ تخلفات اما در استان کرمان به نسبت کشور کمتر بوده و کرمان، جزو استان‌هایی است که کمتر تخلف انجام شده اما این به این معنی نیست که مسیر توسعه خوب انجام شده است.

296 میلیارد ریال را برگردانده‌ایم

وی با بیان این‌که ممکن است مدیری تخلف نکرده، اما توسعه‌ای هم انجام نداده است، اظهار کرد: مدیران باید با جدیت و پیگیری لازم اقدامات توسعه‌ای را انجام دهند، قانون را هم اجرا کنند.

رییس دیوان محاسبات کشور همچنین بیان کرد: در سال 92 با اقدامات پیشگیرانه‌ای که دیوان محاسبات انجام داده و، به موقع ورود کرده، 296 میلیارد ریال جلوگیری شده و به خزانه واریز شده است.

رحیمی همچنین در پاسخ به این سوال ایسنا که؛ راه‌اندازی سنا و تقویت کنترل داخلی، در قدرت ریسک‌پذیری مدیران تاثیر خواهد گذاشت آن هم در شرایطی که استاندار کرمان و معاونین وی از دیوان محاسبات تقاضا دارند تا کاری کند که مدیران دستشان نلرزد و بتوانند تصمیم‌گیری کنند، گفت: اگر کسی بخواهد کار درست انجام بدهد، این نظارت‌ها برای او مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: ما با این سامانه، رفتار استان‌ها را بررسی و در صورت بروز مشکل، به آنها تذکر می‌دهیم؛ اگر مدیری بخواهد درست رفتار کند، این نظارت‌ها دست او را بازتر هم می‌کند.

بازگشت بیت‌المال تضییع شده آسان نیست!

رییس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که؛ تکلیف میزان بیت‌المالی که در اثر تخلفات مدیران تضییع شده است، چه خواهد شد؟ اظهار کرد: اگر براثر تخلفات مدیران اجرایی بیت‌المال تضییع شود، به این سادگی قابل برگشت نیست؛ به همین دلیل ما بر پیشگیری از این تخلفات تاکید داریم.

رحیمی در این نشست همچنین از ارایه گزارش تفریغ بودجه سال 91 در قالب فایلی 470 صفحه‌ای، گفت: تاکنون این اتفاق در کشور نیفتاده بود و ما برای اولین‌بار و بر اساس اجازه قانونی که داشته‌ایم، گزارش تفریغ بودجه‌ای را روی سایت دیوان محاسبات کشور منتشر کرده‌ایم.

وی از بی‌توجهی رسانه‌ها به این گزارش انتقاد و بیان کردک این گزارش مطالعه و بررسی تحلیل شود تا مشخص شود چه بلایی بر سر بودجه سال 91 امده است؛ ما هیچ نگرانی نداریم و بودجه سال 92 را هم منتشر خواهیم کرد.

رحیمی تصریح کرد: گزارش تفریغ بودجه را در معرض قضاوت مردم قرار می‌دهیم؛ قانون هم این را برای ما مشخص کرده است.

انتهای پیام

کد N134337

وبگردی