آفتاب

باهنر: هیچکس نمی‌تواند بگوید روحانی معتدل نبوده است/برخی انتخابات مجلس را زود کلید زده‌اند

باهنر: هیچکس نمی‌تواند بگوید روحانی معتدل نبوده است/برخی انتخابات مجلس را زود کلید زده‌اند

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در اجلاس سراسری این جبهه که در موسسه فرهنگی شهدای موتلفه در حال برگزاری است توضیحاتی درباره آینده این جبهه، دولت یازدهم و مشکلات پنهان و آشکار این دولت داد.







به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا باهنر صبح امروز (پنجشنبه) در اجلاس سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار کرد: جلسه‌ای که در حال برگزاری آن هستیم، بعد از رحلت عسگراولادی و استقرار دولت یازدهم، نخستین جلسه جبهه پیروان خط امام محسوب می‌شود.





وی ادامه داد: هرقدر که از فقدان استاد عسگراولادی فاصله می‌گیریم، جای خالی ایشان را بیشتر احساس می‌کنیم. این نوع آدمها در طول انقلاب یا بی‌نظیر یا بسیار کم‌نظیرند. عسگراولادی از زمانی که شاید هنوز مویی روی صورتیش در نیامده بود برای یاری اسلامی‌، ‌انقلاب و امام کمر همت بست. او در تاریخ انقلاب حضور درخشان داشت و حضور او قابل انکار نیست یعنی حتی اگر کسی بخواهد آن را فراموش کند، باید تاریخ انقلاب را تحریف شده یا ناقص ببیند که بتواند نام عسگراولادی حذف کند.





باهنر سپس با اشاره به دیدار اعضای حزب مؤتلفه و جبهه پیروان امام با مقام معظم رهبری بعد از رحلت مرحوم عسگراولادی، گفت: حضرت آقا بر سه خصلت آقای عسگراولادی تاکید جدی داشتند؛ اول نکته‌ای که فرمودند، تدین بود. تدین آقای عسگراولادی بر همه چیز او مقدم بود، یعنی اگر شجاع و ‌مددرسان در خط ولایت بود، همه اینها به خاطر عمق تدین ایشان بود. نکته دوم، اخلاق خوش ایشان بود که باعث شد خیلی‌ها در مدح ایشان مقاله نوشتند، حتی کسانی که در جبهه رقیب بودند. نکته سوم، تفکر آقای عسگراولادی بود یعنی اگر صحبتی می‌کرد، پشت جملاتش حساب و کتاب بود و کوتاه و موجز اما با تدبیر سخن می‌گفت.





رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: بعد از جریان فوت ایشان صحبت‌های زیادی شد. پیشنهاد من این بود که عسگراولادی کماکمان رئیس جبهه بماند و بنده اگر قرار است فعالیتی بکنم، در سمت نایب رئیسی باشد اما گفتند رسم نیست و نپذیرفتند. من بر اساس اعتقاد اینکه کسی نمی‌تواند جای ایشان را پر کند این پیشنهاد را دادم ولی نپذیرفتند. بعد نیز با اتفاق آرا بنده را به عنوان رئیس جبهه انتخاب کردند اما به هیچ وجه در خودم نمی‌بینم که حتی بتوانم بخش‌هایی از وجود مرحوم عسگراولادی را پر کنم و جایگزین ایشان باشم.





وی در ادامه صحبت‌هایش به آینده جبهه پیروان خط امام و رهبری اشاره کرد و توضیح داد: حرف‌های متنوعی در روزهای گذشته زده‌ام اما کاری که فکر می‌کنم باید شروع کنیم و هیأت رئیسه نیز آن را پذیرفته، این است که هر از گاهی با برخی از تشکیلات جلسه داشته باشیم تا ارتباط اعضای جبهه با خود جبهه پایدارتر شود و جبهه ارتقا پیدا کند. جبهه در بخش اصول‌گرایی یکی از متشکل‌ترین تشکل‌هاست و این طور تجمعی از فعالان سیاسی نداریم.





نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: رویکرد جبهه بیشتر ائتلاف انتخاباتی بوده است یعنی در طول این مدت رفت و آمد داشتیم و گهگاه بیانیه‌های صادر کرده‌ایم اما عمده فعالیت ما در انتخابات شکل می‌گرفت، ضابطه‌مند می‌شد و غیر از آن بیشتر حال و هوای عاطفی یکدیگر را داشتیم تا حال و هوای تشکیلاتی. به همین دلیل است که امروز در سراسر کشور یک متر ساختمان (نه ملکی و نه استیجاری) تحت عنوان جبهه نداریم. جبهه همواره میهمان اعضایش است.





رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه این جبهه واحدهای فعال ندارد، تصریح کرد: این به این خاطر است که جبهه هیچگاه یک حزب نبوده اما برای ادامه راه دو مسیر در پیش داریم؛ اول اینکه همان مسیر قبل را به صورت پررنگ‌تر ادامه دهیم یا اینکه کار تشیکلاتی متحدتری داشته باشیم و به چند مسأله نیاز دارد؛ لازمه اول این است بخش اختیارات اعضای حقوقی به جبهه منتقل شود یعنی تشکیلات در طول هم باشند نه در عرض هم. نکته دوم نیروی انسانی است. در حال حاضر جبهه‌ هیچ عضو حقیقی ندارد و تمام اعضای آن حقوقی هستند. شاید لازم باشد نیروهای انسانی مستقل از سایر کارها فعالیت جبهه در استان‌ها را در دست بگیرند.





وی افزود: نکته سوم، امکانات مالی است؛ یعنی اگر بخواهیم در 30 استان 30 ساختمان داشته باشیم و هر از گاهی مراسمی برگزار کنیم، چند میلیارد منابع مالی نیاز داریم. باید چشم‌انداز جبهه را به همین صورت در نظر بگیریم. این جبهه در تمام استان‌ها مسئول و دفتر داشته باشد البته قرار نیست جبهه به یک حزب تمام عیار تبدیل شود بلکه اعضای جبهه خودشان حزب هستند.





باهنر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روی کار آمدن دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم خیلی از ایرادات وجود دارد که دلایلی است برای عدم موفقیت جبهه اصولگرایی اما ما می‌گوییم در انتخابات یازدهم اصولگراها و اصلاح‌طلبان برنده نشدند. مردم از سال 76 تا سال 84 دچار یک افراط در اصلاح‌طلبی بودند از سال 84 تا 92 هم دچار افراط در اصولگرایی از نوع احمدی‌نژاد بودند، بعد از آن به اعتدال پناه بردند و آقای روحانی نیز سمبل اعتدال بود و هیچکس نمی‌تواند بگوید روحانی فرد معتدلی نبوده است. او انسان معقول و خردگرایی بوده است که به خرد جمعی اهمیت می‌دهد.





نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به سختی کار ورزا در دوره ریاست جمهوری یازدهم نیز اشاره کرد و افزود: یکی مسائلی که در پیش روی دولت قرار دارد، مسائل بین‌المللی و داستان ژنو و موضوع هسته‌ای است که ممکن است نظام استکباری مدعی ما باشد. بحث دوم نیز مسائل داخلی است که شامل تورم، بیکاری و توسعه انسانی است که همه خانواده‌ها با آن درگیر هستند.





این فعال سیاسی تاکید کرد: البته مسائل پنهانی هم وجود دارد که ممکن است دل را بلرازند و کسی هم ظاهرا حواسش نیست؛ مثل صندوق‌های بازنشستگی کشور که اگر به دادش نرسیم ممکن است بهمن ناشی از آن خیلی چیزها را از بین ببرد. مسائل اخلاقی و اجتماعی نیز در این میان نقش دارند.





باهنر در ادامه اظهار کرد: ما فکر می‌کردیم دولت جدید مثل خیلی از دولت‌ها به تغییرات وسیع دست نمی‌زند. من هم به آقای روحانی گفتم امیدواریم این دومینو در دولت شما متوقف شود و ایشان گفتند ما کسانی را که بدون بلیط آمده‌اند، بیرون می‌کنیم اما سوال ما از دولت این بود که چند نفر بدون بلیط آمده‌اند؟ من نمی‌خواهم بحث سیاسی کنم اما اصولا تغییر مضر است و باید در حداقل ضرورت باشد نه حداکثر ممکن. تغییراتی که صورت گرفته،‌ آن اعتدال و فراجناحی تصور می‌کردیم نیست.





رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مساله سیاست خارجی پرداخت و توضیح داد: ما درگیر یک جنگ تمام عیار دیپلماسی هستیم که بسیار جدی است و دشمن با همه توان خود آمده و ما باید از سرداران و سربازان جبهه دیپلماتیک حمایت کنیم. نکته دوم این است که باید اوضاع را رصد کنیم. برخی می‌پرسند آیا به طرف مقابل اطمینان دارید؟ نه؛ ما به آقا،‌ خانم یا هیچ‌کس دیگری از طرف مذاکره اعتماد نداریم. در جنگ، اطمینان معنا ندارد.





وی ادامه داد: سرداران ما رفته‌اند و دارند می‌جنگند و خط قرمزها برایشان معلوم شده است. برخی نگرانند که شاید وعده‌هایی بدهند که خلاف باشد اما آنها کلید نیستند. مثلا کلید غنی‌سازی 15 تا 20 درصد در دست آقای ظریف نیست. اینجا خط قرمزها رعایت می‌شود اما در عین حال به تعهداتی که می‌دهیم وفاداریم و شرط اولش این هست که آنها نیز به تعهداتشان عمل کنند.





باهنر همچنین گفت: تعهداتی که بسته‌ایم، همه یا هیچ است؛ یعنی اگر بخشی از آن را عمل نکنند تمام میز روی هوا می‌رود. ما در 50 سال گذشته یاد گرفتیم چطور در بازی برد - باخت با آمریکا کار کنیم. در سال 43 تا 50 که امام فعالیتش را شروع کرد چه کسی برنده شد و بعد از آ‌ن چه اتفاقی افتاد؟ ما تجربه بازی برد - باخت را داریم و دستمان روی ماشه است. آنها گفته‌اند بازی برد - برد را شروع کنیم و ما هم موافقت کردیم اما اگر بازی وارد مرحله برد - باخت شود، ما آماده‌ایم.





رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه به وضعیت اقتصادی جامعه اشاره کرد و افزود: قدم‌های خوبی برداشته شده اما اصلاً کافی نیست. ما در دولت اقای احمدی‌نژاد هم گفتیم که سهم تحریم‌ها در اقتصاد 30 درصد است. امروز هم به آقای روحانی همین را می‌گوییم. 70 درصد مسائل به حوزه و برنامه‌ریزی خودمان برمی‌گردد. تا اتکای ما به اقتصاد داخلی نباشد، مشکل حل نمی‌شود اما اگر دولت دنبال راه‌حل اقتصادی باشد که هیچکس ضرر نکند معتقدم که خداوند چنین راه‌حلی را خلق نکرده است.





این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین کسری دولت در هدفمندی یارانه‌ها را مثال زد و گفت: در هر صورت هر راه‌حلی که اتخاذ کنیم عده‌ای ضرر می‌کنند.





باهنر در پایان صحبت‌های خود، به انتخابات مجلس آتی اشاره کرد و گفت: برخی اطرافیان آقای روحانی انتخابات مجلس را خیلی زود کلید زده‌اند. بالاخره دولت باید دو سال و نیم با این مجلس همزیستی مسالمت‌آمیز و همسو داشته باشد. اگر از همین الان فکر کنند که مجلس کی تمام می‌شود و مجلس هم فکر کند که دولت کی تمام می‌شود، خوب نیست. آقای روحانی به اطرافیانش تذکر دهد که انتخابات باید به موقع باشد و الان وقت آن است که همه دست به دست هم بدهیم و مشکل را حل کنیم.





انتهای پیام


کد N134336

وبگردی