آفتاب
رضایی در همایش پیشرفت و توسعه:

انقلاب دانایی باید صورت بگیرد/ خودمان را به غرب تحمیل کنیم

انقلاب دانایی باید صورت بگیرد/ خودمان را به غرب تحمیل کنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای پیشرفت و توسعه در کشور نیاز به انقلاب دانایی و انقلاب دانش داریم افزود: غرب حاضر نخواهد شد در منطقه یک قدرت بزرگ را به این سادگی تحمل کند لذا ما باید خودمان را به آنها تحمیل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سومین همایش پیشرفت و توسعه که امروز 4 شنبه در مرکز پژوهشهای وزارت نیرو برگزار شد گفت: امروز سهم دانایی و دانش در پیشرفت کشورها روز به روز بیشتر می شود. ما در کشور فاصله زیادی با چنین شاخصی داریم لذا کلید کار روشن است و آن اینکه تحولی در دانایی باید صورت بگیرد. یعنی انقلاب دانایی و انقلاب دانش باید صورت بگیرد.

وی سپس به اهمیت لزوم تحول در علوم پرداخت و گفت: آماری وجود دارد که نشان می دهد ما می توانیم به چنین نقطه ای برسیم ما از نظر جایگاه علمی در سال 2012 رتبه 16 و در سال 2013 رتبه 15 را کسب کردیم از نظر رشد سریعتر هم بودیم و در بخشی از علوم مثل نانو توانستیم رتبه 8 جهانی را به دست بیاوریم.

رضایی افزود: در مساله فناوری هسته ای پیشرفتهای قابل توجهی در منطقه کسب کردیم و جهش در نانو و پژوهشهای علمی موجود نشان می دهد چنین استعدادی برای تحول علمی در کشور وجود دارد.

دبیر تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در اسناد بالادستی نیز توجه به علم و تحول در آن مورد تاکید قرار گرفته است افزود: مثلا در سند چشم انداز 20 ساله ما باید از بعد علمی و فناوری در منطقه اول بشویم همین امروز که اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از صدر این سیاستها تا بیشتر بخشها تکیه گاهش بر روی دانش و فناوری است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد متکی به دانش.

وی ادامه داد: ما هم استعداد و هم در سطح کلان چنین خواسته ای وجود دارد اما مطالعات نشان می دهد که اشکالات جدی در این زمینه وجود دارد.

رضایی افزود: ما جامعه ای هستیم که 300 سال ما را له کردند آن تمدن بزرگ و فرهنگ قوی را تخریب کردند و آن چیزی که ما تحویل گرفتیم خیلی بزرگ نبود همه تلاش مشروطه نیز برای این بود که عظمت خودمان را به دست بیاوریم اما باید بدانیم تخریبهای فرهنگی و اقتصادی یک شبه درست نمی شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به تحول اقتصادی بزرگ برسیم باید همتها را بلند کنیم افزود: در غیر این صورت نمی توانیم جهش بزرگ را انجام دهیم به همین منظور در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام پژوهشهای محوری را از مهمترین بناهای کاریمان قرار دادیم.

رضایی سپس به وضعیت کشور در بعد بین المللی اشاره کرد و گفت: وضع کشور در وضعیت خاصی قرار دارد همانطوری که مقام معظم رهبری در مقدمه اقتصاد مقاومتی اعلام کردند ما با یک جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه هستیم البته ما داریم حمایت می کنیم که مذاکرات نه تنها پیش برود بلکه به نتیجه هم برسد اما غرب حاضر نخواهد شد در منطقه یک قدرت بزرگ را به این سادگی تحمل کند لذا ما باید خودمان را تحمیل کنیم نه اینکه بجنگیم بلکه باید با تعامل خودمان را تحمیل کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به راههای تحمیل قدرت ایران به غرب اشاره کرد و گفت: برای تحمیل قدرت ایران به غرب نیاز به نهضت و جهاد و تلاش جدی از سوی نخبگان و فرهیختگان داریم و بهتر است این اقشار نقش آفرینی بیشتری را داشته باشند.

 

 

کد N134222

وبگردی