آفتاب

گردهمایی ۴۷هیأت‌ پارلمانی جهان اسلام در تهران

گردهمایی ۴۷هیأت‌ پارلمانی جهان اسلام در تهران

گروه سیاسی: افتتاحیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی صبح دیروز با حضور ۴۷هیأت پارلمانی از ۵۳کشور عضو اتحادیه در تهران برگزار شد و طی آن ریاست اجلاس به‌طور رسمی از عزالدین منصور رئیس مجلس سودان و رئیس دوره‌ای بین المجالس کشورهای اسلامی به ایران منتقل شد.

ایران > سیاست‌خارجی- گروه سیاسی:
افتتاحیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی صبح دیروز با حضور ۴۷هیأت پارلمانی از ۵۳کشور عضو اتحادیه در تهران برگزار شد و طی آن ریاست اجلاس به‌طور رسمی از عزالدین منصور رئیس مجلس سودان و رئیس دوره‌ای بین المجالس کشورهای اسلامی به ایران منتقل شد.

 اجلاس تهران از حیث حضور هیأت‌های پارلمانی با حضور 28رئیس مجلس و 14نایب‌رئیس، یکی از بی‌سابقه‌ترین استقبال‌های کشورهای عضو را در تاریخ 9دوره برگزاری این کنفرانس‌ها تجربه می‌کند.در این مراسم حسن روحانی رئیس‌جمهور با اشاره به مواهب طبیعی و موقعیت‌ ژئوپلیتیک و جمعیت‌ مناسب و نیز ثروت عظیم‌تری به نام «اسلام» که کشورهای اسلامی از آن برخوردارند، تأکید کرد: جهان اسلام محتاجِ یک نظریه بزرگِ تحول آفرین است. تحولی که در آن، جهان امروز بهتر شناخته شود و از ظرفیت‌های عظیم مسلمانان با مدیریت‌های کارآمد، نهایت بهره‌برداری برای تثبیت جایگاه جهان اسلام به عمل‌ آید.

روحانی با بیان اینکه گردهمایی مجالس کشورهای اسلامی فرصتی مغتنم برای بیان اندیشه، تعامل فی‌مابین در حوزه‌های اندیشه و عمل، فهم متقابل، آشنایی عمیق با مسائل جهان اسلام و تصمیم‌گیری و حرکت در مسیر جهانی، معتدل‌تر، مطمئن‌تر، امن‌تر و توسعه‌یافته‌تر برای همه مسلمانان است، گفت: این در ‌شأن مسلمانان نیست که قدرت‌های دیگر بخواهند مشکلات آنان را حل کرده یا اقدام به میانجیگری کنند. فقدان وحدت و انسجام و دوری از آموزه‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، چنین شرایطی را برای ما به‌وجود آورده است.

او با بیان اینکه تحول در جهان اسلام نیازمند تحول در فکر، ذهنیت، اندیشه، رویکرد و گفتمان است، تصریح کرد: از دیدگاه من موضوع تشخیص و تدقیق و مدیریت و فکر در تحول جامعه اسلامی امری کلیدی است. ما مسلمانان هر چه سریع‌تر باید از فاز امنیتی حاکم بر جوامع‌مان عبور کنیم و به فاز توسعه هدفمند، پیشرفت و تولید ثروت و قدرت در سطح جهانی منتقل شویم.

رئیس‌جمهور ایران همچنین در سخنان دیروز خود نسخه رهایی‌بخش و الگوی توسعه کشورهای اسلامی را چنین توصیف کرد که ما باید بتوانیم اقتصاد و امنیت را در جهان اسلام به‌هم پیوند دهیم و از این طریق صلحی دائمی، رشدی پایدار و گسترش فرهنگ اسلامی را به ارمغان آوریم. ما بهترین آرزوها را برای همه کشورهای اسلامی داریم. رشد آنها، رشد ماست و عزت آنها عزت ماست. رئیس‌جمهور در سخنان خود با تقبیح تروریسم و افراطی‌گری ابراز امیدواری کرد در فرصت پیش‌آمده، کشورهای مسلمان بتوانند راه‌حلی برای مشکلات جهان اسلام بیابند.

روحانی همچنین در حاشیه اجلاس دیروز با روسای مجالس 7کشور اسلامی دیدار و با ایشان درباره مهم‌ترین مسائل فی‌مابین و منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کرد. ترکیه، اردن هاشمی، پاکستان، ساحل‌عاج، آذربایجان، اوگاندا و مالزی 7کشوری بودند که روسای مجالس آنها با توجه به محدودیت وقت این فرصت را یافتند تا با رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشند. با این همه دیدار رئیس‌جمهور و رئیس مجلس پاکستان از آن جهت که 5سرباز ایرانی در خاک این کشور و در اسارت گروه تروریستی جندالعدل هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به موضوع فعالیت سازمان‌های تروریستی در خاک پاکستان تأکید کرد: مرزهای ما باید امن بماند و اینگونه حوادث قابل‌قبول نیست و ما از دولت پاکستان می‌خواهیم تمام توان خود را برای حل این معضل به‌کار بگیرد. سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان هم با اشاره به اینکه پاکستان خود قربانی تروریسم است گفت: مردم و دولت پاکستان در مبارزه با تروریسم بسیار جدی هستند و پاکستان تمام اقدامات مناسب را برای مردم ایران انجام خواهد داد و اجازه نخواهیم داد این اقدامات تروریستی در روابط ما تأثیر بگذارد.

وی مناسبات دوکشور را مثبت و رو به رشد ارزیابی و تأکید کرد: روابط ما با ایران اهمیت بسیاری دارد و من اطمینان می‌دهم مناسبات اقتصادی میان دوکشور، به‌خصوص خط لوله گاز ایران و پاکستان را با جدیت ادامه خواهیم داد.پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان که حالا برای یک سال آینده، رئیس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی خواهد بود به ایراد سخنرانی پرداخت. لاریجانی در این سخنان برخورد ماجراجویانه غربی‌ها با پرونده هسته‌ای کشورمان را نمونه‌ای از فریبکاری قدرت‌های بزرگ عنوان و در عین حال خاطرنشان کرد که ایران هوشیارانه مسیر مذاکرات را پیگیری می‌کند.او همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بالای جهان اسلام گفت: امروز عالم اسلام از توانمندی‌های مناسبی برای پیشرفت برخوردار است، چه در بعد علمی و فناوری و چه در زمینه‌ انرژی و همچنین بسیاری از کشورهای اسلامی موقعیت ژئوپلیتیک ارزشمندی دارند که همه این استعدادها وقتی با دورنگری آینده امت اسلامی به‌کار گرفته شود، آنگاه می‌توان انتظار داشت که در مقابل استعمارگری قدرت‌های بزرگ جایگاه عزتمندی برای امت اسلامی تدارک نمایند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله جنتی و حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی نیز ازجمله مهم‌ترین مهمانان این اجلاس بودند که در مراسم افتتاحیه حاضر شدند. این اجلاس دیروز در نوبت عصر نیز ادامه یافت.

کاظم جلالی سخنگوی نهمین اجلاس اتحادیه بین المجالس بعد از اتمام اولین روز این اجلاس گفت که حدود 30 رئیس مجلس در این اتحادیه شرکت کرده اند که حضور این تعداد رئیس مجلس در تاریخ برگزاری اتحادیه های مجالس کشورهای اسلامی بی‌سابقه بوده است.

حاشیه‌های اجلاس بین‌المجالس

به‌رغم اعلام قبلی مبنی بر آغاز اجلاس راس ساعت 9صبح، مراسم با نیم ساعت تأخیر برگزار شد.
با وجود برگزاری چنین اجلاس مهمی، عبور و مرور در خیابان‌های شمال تهران عادی بود.
بنرهایی با تصویر پرچم کشورهای اسلامی، پارلمان ایران، عکس مسجدالاقصی و «شعار مجالس اسلامی، همبستگی، پیشرفت، عدالت» روی دیوار‌های بیرونی سالن اجلاس نصب شده بود.
اصرار یکی از مأموران حفاظتی مبنی بر عبور عصا و پای مصنوعی یکی از روسای کمیسیون مجلس افغانستان از دستگاه ایکس‌ری از حاشیه‌های روز اجلاس بود که در نهایت با هماهنگی‌های لازم این اقدام انجام نشد.
حضور برخی نمایندگان مجلس با خودروهای شاسی‌بلند در محل اجلاس هم در نوع خودش جالب بود!
در کنار خبرنگارانی که فاقد کارت اجلاس بودند، سفیر عراق هم دیده می‌شد که برای ورودش به اجلاس دچار مشکل شده بود.
طبق روال معمول قاری قرآن اجلاس‌های بین‌المللی در جمهوری اسلامی ایران بار دیگر استاد کریم منصوری بود.
علی اکبر ناطق نوری و علی اکبر ولایتی، به‌رغم اینکه گفته می‌شد در اجلاس حضور می‌یابند، نیامدند.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق که سال گذشته در همین سالن و در اجلاس غیرمتعهد‌ها بر صندلی ریاست نم تکیه زد، یکی از غایبین بزرگ مراسم دیروز بود.
فرقی نمی‌کند، معمولا در هر اجلاسی حتی اگر بین‌المللی هم باشد وقتی تعداد سخنرانان و مدت سخنرانی آنها طولانی شود، طبیعی است که برخی حضار خواب را به هر چیزی ترجیح می‌دهند!
برخی کارشناسان دلیل نبود رئیس مجلس و حتی یک نماینده از عربستان در اجلاس بین‌المجالس را عصبانیت این کشور از قدرت جمهوری اسلامی ایران تعبیر می‌کردند.
عکس‌های یادگاری مهمانان خارجی در کنار صندلی خالی رئیس اجلاس، در پایان مراسم جالب بود.

کد N134147

وبگردی