آفتاب

لاریجانی: اجلاس تهران نمادی از حضور موثر ایران در بین کشورهای اسلامی بود

لاریجانی: اجلاس تهران نمادی از حضور موثر ایران در بین کشورهای اسلامی بود

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی با تقدیر از حضور پارلمان های کشورهای اسلامی در اجلاس تهران، گفت: این اجلاس نمادی از حضور موثر ایران در صحنه کشورهای اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی لاریجانی رییس اتحادیه بین المجالس اسلامی در پایان نهمین اجلاس این اتحادیه در تهران، در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی اظهارداشت: همبستگی کشورهای اسلامی بیش از گذشته شده و نقش جمهوری اسلامی در گردآوردن این عزیزان در تهران بسیار مفید و عزتمند بود و برای اتحادیه بین المجالس اسلامی یک پایه ریزی مطلوب تری صورت گرفت.

وی ادامه داد: از این جهت باعث فخر و مباهات ملت بزرگ ایران است که دعوت ایران را همه پارلمان های کشورهای اسلامی پذیرفتند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در این چند روز در سطح کمیته ها و در سطح اجلاس سران بحث های بسیار خوبی درباره چالش های عالم اسلام و توانمندی های کشورهای اسلامی و راه های برون برون رفت مطرح شد که در قطعنامه و بیانیه تهران انعکاس پیدا کرده است.

لاریجانی افزود: ظرفیت خوبی برای دیپلماسی به وجود آمده که باید از این ظرفیت استفاده شود و روابط صمیمانه ای که بین ایران و پارلمان های کشورهای دیگر بوجود آمده باعث شود در مقابل این چالش هایی که یک بعد آن استکباری است و کشورهای قدرتمند دنبال می کنند و یک بخش هم جریان های مخرب تروریستی و افراطیون هستند بر این ها فائق شوند.



**پیام اجلاس همبستگی و اتحاد میان کشورهای اسلامی بود

رییس اتحادیه بین المجالس اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اجماع کشورهای اسلامی در ایران چه پیامی را در دنیا به همراه دارد، گفت: تجمع چشمگیر کشورهای اسلامی نشان از همبستگی و اتحاد میان کشورهای اسلامی و اعتماد به جمهوری اسلامی ایران داشت.

لاریجانی ادامه داد: این حضور پر رنگ کشورهای اسلامی نشان می دهد برخی اقدامات ایران هراسی آنقدر سست است که کشورهای اسلامی علاقمند هستند تا همکاری لازم را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

وی اضافه کرد: این اجلاس حاوی پیام های اعتماد ساز بین ایران و کشورهای اسلامی بود.



** فقط 3 کشور در اجلاس تهران حضور نداشتند

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره حضور نداشتن برخی کشورها در این اجلاس، گفت: از میان 53 کشور عضو اتحادیه تنها عربستان، گویان و مصر حضور نداشتند که در واقع برخی به خاطر نداشتن پارلمان بود و شرایط برخی کشورها همچون مصر را نیز باید درک کرد.

لاریجانی با بیان اینکه تقریبا همه کشورهای اسلامی حضور داشته اند، گفت: درباره عربستان هم تحلیلی ندارم؛ دوستان سعودی قرار بود تشریف بیاورند و نمی شود تفسیر مفصلی از این موضوع داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی این اجلاس را وجهه خوب برای کشورهای اسلامی دانست و تاکید کرد: علاقمندی ما این است که همه کشورهای اسلامی با هم متحد باشند.



** عملیاتی شدن پیام اجلاس تهران

رییس اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی درباره اینکه پیام این اجلاس که همان مبارزه با افراطی گری و توجه به بحث فلسطین بوده است، چگونه باید عملیاتی شود، گفت: مقدار زیادی از این اجلاس درباره همگرایی و ایجاد همگرایی فکری میان ملت اسلامی بود و همینکه شما در این اجلاس احساس کردید یک نوع همفکری در بین کشورها وجود دارد بسیار دارای اهمیت است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: طبعا پارلمان ها همه یک وزن ندارند، برخی پارلمان ها برای اینکه دولت ها را به سمت مسیری که مورد نظر است، هدایت کنند قدرت لازم را دارا نیستند.

وی اضافه کرد: من فکر می کنم بین دولت های کشورهای اسلامی هم هگرایی در این موضوعات است و در مساله فلسطین یک کمیته خاصی هم در این اجلاس در نظر گرفته شد که برای کمک به مردم فلسطین اقدام کند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دبیرخانه اتحادیه باید این کمیته را فعال کند تا بتواند نیازهای لازم را برطرف کند.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شرکت کنندگان در این اجلاس از نحوه برگزاری آن چه بود و آیا اجلاس موفق به نایل شدن به اهدافش شده است یا نه؟ گفت: تا جایی که اطلاع داریم همه از این اجلاس راضی بوده اند.

وی ادامه داد: از اینکه موضوعات فراگیر جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت و فرصت عرضه مطالب و همفکری بین پارلمان ها بوجود آمد، بسیار حائز اهمیت بود؛ امیدواریم دستاورد موفقی بوده باشد.



** ظرفیت های دیپلماسی پارلمانی

رییس اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی درباره ظرفیت دیپلماسی پارلمانی نیز گفت: این اجلاس یکی از نمونه های ظرفیت استفاده از دیپلماسی پارلمانی بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نمونه بارز دیپلماسی پارلمانی این اجلاس بود که در سطح بالایی پارلمان های کشورهای عضو در آن شرکت کردند.

وی اضافه کرد: در این اجلاس نوعی همفکری انجام گرفت و به غیر از آن ملاقات های خوبی نیز برقرار شد و برخی کشورها نکات مهمی را داشتند که برای همکاری مفید بود و زمینه برای گسترش همکاری های دو جانبه در حاشیه اجلاس فراهم آمد و این تحرکات دیپلماتیک نتایج خوبی را به همراه دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دیپلماسی پارلمانی توجه دارد، گفت: این برای بالا بردن سطح توسعه ای مهم است.

لاریجانی یادآور شد: در بحث دیپلماسی پارلمانی روسای کمیسیون های مهم مسافرت های گوناگونی را دارند و رییس مجلس هم بر حسب شرایط سفرهایی را انجام می دهد.

وی تاکید کرد: اتحادیه بین المجالس آسیایی و اسلامی هر کدام ظرفیت هایی را دارند و در جهت مسایل کشور مهم است و امیدواریم این حرکت مستدام باشد.

رییس اتحادیه بین المجالس در پایان از تمامی رسانه های گروهی و دست اندرکاران قدردانی و تشکر کرد.

سیام(3)9254**1535**7261**2025
کد N133941

وبگردی