آفتاب

استرالیا و گینه نو در مورد کشته شدن پناهجوی ایرانی تحقیق می کنند

استرالیا و گینه نو در مورد کشته شدن پناهجوی ایرانی تحقیق می کنند

کوالالامپور – ایرنا – استرالیا و پاپوا گینه نو پس از احضار سفیر استرالیا به وزارت امور خارجه ایران از تحقیق در مورد کشته شدن یک پناهجوی ایرانی در بازداشتگاه مانوس خبر دادند.

به گزارش ایرنا، در پی دو روز ناآرامی در بازداشتگاه پناهجویان استرالیا در جزیره ˈ مانوس ˈ پاپوآ گینه نو، یک پناهجوی ایرانی کشته و 77 نفر مجروح شدند.

ˈسیدحسین میرفخارˈ مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه روز گذشته پس از کشته شدن این ایرانی در دیدار با سفیر استرالیا در تهران مراتب اعتراض و ناخشنودی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بدرفتاری و اعمال خشونت منجر به قتل این ایرانی اعلام کرد.

شبکه خبری ˈای بی سیˈ استرالیا روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور و پاپوا گینه نو در باره درگیری های این بازداشتگاه ها و کشته شدن ایرانی پناهجو و جراحت گروهی از پناهجویان دیگر تحقیق می کنند.

این شبکه خبری تصریح کرد مقامات پاپوآ گینه نو تحقیقاتی در این زمینه انجام می دهند و گروهی به ریاست وزیر مهاجرت استرالیا نیز بررسی های لازم را انجام خواهند داد.

پاپوا گینه نو نیز اعلام کرده تحقیقات را آغاز کرده و گروهی به جزیره مانوس اعزام و اکنون در حال تحقیق هستند.

یکی از پناهجویان مجروح برای مراقبت های پزشکی بیشتر به استرالیا منتقل شده است.

تاکنون مشخصات پناهجوی ایرانی کشته شده و 12 نفری که به صورت جدی زخمی شده اند، منتشر نشده است.

اطلاعات متناقضی در باره این حادثه منتشر شده است. وزیر مهاجرت استرالیا علت درگیری نیروهای امنیتی با پناهجویان را فرار پناهجویان اعلام کرده است و تاکید دارند درگیری در خارج از بازداشتگاه انجام شده است. گزارش هایی نیز منتشر شده که حکایت از درگیری نیروهای امنیتی و پناهجویان در داخل بازداشتگاه دارد.

ˈاسکات موریسونˈ وزیر مهاجرت استرالیا اعلام کرد 100 مامور امنیتی برای ایجاد امنیت به جزیره ˈ مانوس ˈ پاپوآ گینه نو اعزام شده اند.

مقامات ارشد دولت استرالیا گروهی را برای جمع آوری اطلاعات از این درگیری ها اعزام می کنند.

ˈپیتر اونیل ˈ نخست وزیر جزیره گینه نو نیز گفته است تحقیق کاملی توسط مقامات پلیس و مهاجرت در جریان است. در همین حال وی بر اجرای طرح اسکان مجدد پناهجویان تاکید کرده است.

وزیر مهاجرت استرالیا نیز تاکید دارد هیچ گونه تغییری در سیاست های پناهجویان در استرالیا بوجود نخواهد آمد.

جزایر مانوس و نائورو در پاپوا گینه نو که پناهجویان در آن بسر می برند از مراکزی است که استرالیا در خارج از خاک این کشور برای جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک استرالیا تدارک دیده است.

گفته می شود در بازداشتگاه جزیره مانوس بیش از یکهزار و 300 پناهجو از کشورهای مختلف از جمله ایران در شرایط بسیار دشواری بسر می برند.

استرالیا برای ممانعت از ورود پناهجویان به این کشور براساس سیاست های جدید خود اردوگاه هایی در گینه نو در اقیانوس آرام تدارک دیده و سیاست بازداشت پناهجویان را در پیش گرفته است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل تاکید دارد اردوگاه های استرالیا در مانوس و نائورو نامناسب است و تاثیر بسیار عمیقی بر مردان، زنان و کودکانی دارد که در این اردگاه ها بسر می برند.

وزیر گردشگری استرالیا نیز اخیرا وضعیت پناهجویانی در برخی از بازداشتگاه های پاپوآ گینه نو بسیار ناگوار ارزیابی کرده بود.

ˈتونی بورکˈ با مخوف خواندن وضعیت پناهجویانی که مورد شکنجه و آزار جنسی قرار می گیرند، از وضعیت نامناسب پناهجویان خبر داده بود.

شرایط در برخی از این بازداشتگاه ها به گونه ای است که روزانه برخی از پناهجویان اقدام به خودزنی کرده و برای خودکشی تلاش می کنند .

تسهیلات اولیه در پاپوآ گینه نو در اصل برای 600 نفر فراهم بوده که بر اساس تصمیم دولت استرالیا سه هزار پناهجو در این کمپ ها اسکان داده شدند.

اعلام تصمیم دولت استرالیا مبنی بر اسکان دایم پناهندگان به این کشور در پاپوا گینه نو در تیرماه سال جاری نیز باعث شد صدها پناهجو در یکی از اردوگاه های استرالیا دست به شورش زده و چندین ساختمان دولتی را به آتش بکشند.

اختلافات اندونزی و استرالیا نیز به دلیل بازگرداندن پناهجویانی که از این کشور قصد عزیمت به استرالیا را دارند تشدید شده است.

آساق**د.م**1611
کد N133927

وبگردی