آفتاب

عباس: از گفتن "نه" به آمریکا خودداری نمی‌کنیم

عباس: از گفتن "نه" به آمریکا خودداری نمی‌کنیم

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر اینکه فلسطین هرگز اسرائیل را به عنوان "کشور یهود" به رسمیت نخواهد شناخت، از تمامی ملت‌های عرب خواست تا از ملت و مساله فلسطین حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفتگو با روزنامه قطری "الوطن"، از کشورهای عربی خواست تا از ملت و مساله فلسطین حمایت کرده و بر اساس روابط دوستانه خود برای حل عادلانه مساله فلسطین تلاش کنند.

وی تاکید کرد: طرح جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به یک باره به وجود نیامد، بلکه این طرح پس از آن پیشنهاد داده شد که ما به سازمان ملل رفتیم و توانستیم به عنوان کشور ناظر غیرعضو در این سازمان شناخته شویم و در آن هنگام با آمریکایی‌ها توافق کردیم تا مذاکرات ما بر اساس مرزهای 1967 انجام بگیرد.

عباس عنوان داشت: مسائلی که اکنون بر روی میز مذاکرات قرار دارند و به عنوان "مرحله نهایی" مذاکرات شناخته می‌شوند شامل قدس، شهرک‌ها، مرزها، امنیت، آوارگان، آب‌ها و روابط دو جانبه است که در قرارداد اسلو نیز مطرح شده بودند.

وی درخصوص درخواست به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان "کشور یهود" گفت: من هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرم و اگر اسرائیل بخواهد به سازمان ملل برود ‌آن موقع ما می‌گوییم که چه موضعی را اتخاذ خواهیم کرد.

وی سهل‌انگاری و تعلل فلسطینی‌ها برای دستیابی به عضویت در موسسات مختلف و از جمله دادگاه کیفری بین‌الملل را رد و تاکید کرد: این گزینه مطرح شده است و توافقنامه دیگری میان ما و کری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل 104 فلسطینی را آزاد کند، من رفتن به سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن را به مدت 9 ماه به تاخیر میندازم.

عباس در ادامه افزود: من با نتانیاهو توافق کرده‌ام که اسیران مذکور طی چهار سری آزاد شوند و سری چهارم در 28 مارس خواهد بود اما اگر اسیران آزاد نشوند، این توافق منحل می‌شود.

وی در خصوص توقف مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل خاطرنشان کرد: جان کری همان کسی است که مذاکرات را رهبری کرده و تعیین می‌کند که ما کی باید با هم دیدار داشته باشیم.

عباس گفت: فلسطین هرگز از گفتن "نه" به آمریکا در صورتی که مواضع واشنگتن با منافع فلسطین در تضاد باشد، خودداری نخواهد کرد. در صورتی که ما در جبهه مقابل آمریکا بایستیم ممکن است به انزوا کشیده شویم حال آنکه در حال حاضر نیز در محاصره به سر می‌بریم اما اگر به اسرائیل نگاه کنیم، می‌بینیم که تل‌آویو نیز از سوی اروپا تحریم شده است.

عباس در خصوص طرح سلب حاکمیت اردن بر اماکن مقدس قدس از سوی رژیم صهیونیستی، گفت: ما توافق کرده‌ایم که قدس تحت نظارت اردن اداره شود تا استقلال آن حفظ شود.

وی در خصوص مساله مسجدالاقصی تاکید کرد: خواسته اصلی ما قدس شرقی با تمام مقدسات آن است. هیچ اشکالی ندارد که ما با اسرائیلی‌ها در این زمینه هماهنگ باشیم که قدس غربی برای اسرائیل و قدس شرقی برای ما باشد.

انتهای پیام

کد N133906

وبگردی