آفتاب

سازمان ملل: بیش از 850 هزار تن در سومالی نیازمند غذا هستند

سازمان ملل: بیش از 850 هزار تن در سومالی نیازمند غذا هستند

مدیر عملیات‌های انسانی سازمان ملل اعلام کرد، بیش از 850 هزار تن در سومالی در بحران و شرایط اضطراری به سر برده و نیاز مبرمی به غذا دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند، جان گینگ، مدیر عملیات‌های انسانی سازمان ملل که اخیرا از سفری سه روزه به سومالی بازگشته، امروز (چهارشنبه) اظهار داشت دو میلیون سومالیایی نیز از امنیت غذایی برخوردار نیستند.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: این آمار بسیار چشمگیر است. این ارقام به ما این پیام ساده را می‌دهند که وضعیت در سومالی برای سومالیایی‌ها از لحاظ انسانی بسیار وخیم و بسیار ناپایدار است.

گینگ خاطر نشان ساخت: واحد تحلیل تغذیه‌ای و امنیت غذایی متعلق به سازمان برنامه جهانی غذا که وابسته به سازمان ملل است، ماه جاری میلادی گزارش داد 857 هزار سومالیایی در شرایط بحرانی حاد قرار دارند و نیازمند دریافت کمک انسانی فوری هستند.

وی گفت: با این وجود این نشان دهنده بهبود جزئی اوضاع است در حالی که شش ماه پیش در سومالی 870 هزار تن نیاز مبرم به غذا داشتند.

سومالی همواره با مشکلاتی نظیر قحطی و خشکسالی دست به گریبان بوده و در حال حاضر جمعیت آن 10 میلیون نفر برآورد می‌شود. در سال‌های اخیر سومالی در زمینه امنیت و اداره کشور به‌ویژه پس از اوت 2011 که شبه‌نظامیان الشباب از پایتخت سومالی بیرون رانده شدند،‌ پیشرفت‌هایی را کسب کرده است.

بر اساس گزارش واحد امنیت غذایی وابسته به سازمان ملل،‌ 75 درصد از میزان 857 هزار سومالیایی که نیاز به غذا دارند از خانه‌هایشان آواره شده‌اند که علت آن عمدتا درگیری‌ها، فقدان امنیت و کمبود غذا است. گینگ گفت عده زیادی از آن‌ها نیز در مناطق روستایی هستند که دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار است.

وی تاکید کرد: در سال 2011 ما در سومالی با یک تراژدی مواجه بودیم چرا که 260 هزار تن بر اثر قحطی جان خود را از دست دادند.

سال جاری میلادی سازمان ملل برای رسیدگی به بحران انسانی در سومالی تقاضای بسته کمکی 933 میلیون دلاری کرده است اما به گفته گینگ این سازمان تاکنون تنها 36 میلیون دلار به این منظور به دست آورده است که بسیار ناچیز است.

انتهای پیام

کد N133901

وبگردی