آفتاب

ورزش در دوران بارداری دردهای کمر و ستون مهره را کاهش می دهد

ورزش در دوران بارداری دردهای کمر و ستون مهره را کاهش می دهد

تهران - ایرنا - رییس بیستمین سمینار سالیانه مرکز تحقیقات روماتولوژی گفت :ورزش در دوران بارداری، دردهای کمر و ستون مهره را به میزان زیادی کاهش می دهد از این رو زنان کم تحرک در هنگام بارداری بیش از زنانی که به طور مرتب ورزش می کنند به کمر درد دچار می شوند.

به گزارش ایرنا از مرکز تحقیقات روماتولوژی ، دکتر احمد رضا جمشیدی افزود : با توجه به این که اکثر زنان به دلیل افزایش وزن موضعی در دوران بارداری دچار کمر درد می شوند، تحقیقات نشان می دهد، دردهای کمر و زانو در زنان بارداری که پیش از بارداری ورزش نمی کردند، به مراتب بیش از عده ای است که به طور منظم ورزش می کرده اند.

وی افزود: به کمک ورزش های بی خطر و فیزیوتراپی می توان به میزان قابل توجهی دردهای ناحیه کمر، ستون مهره و زانو را کاهش داد.

جمشیدی اظهار داشت : با توجه به اینکه خانم های باردار به ویژه در ماه های پایانی بارداری حدود 10 کیلو افزایش وزن را تحمل می کنند که این افزایش وزن عمدتا در یک نقطه بدن متمرکز است، اکثر خانم های باردار به دردهای ناشی از کمر درد و زانو درد دچار می شوند که به کمک ورزش هایی که به تقویت عضلات کمر و چهار سر ران کمک می کند و نیز فیزیوتراپی در این نواحی می توان این دردها را تا حد زیادی کاهش داد.

جمشیدی با اشاره به اینکه مصرف مسکن ها برای کاهش درد در مادران باردار توصیه نمی شود، یادآور شد: همچنین می توان با استراحت و آموزش های صحیح در زمینه های نشستن از دردهای فوق تاحدی کاست.

رییس بیستمین سمینار سالیانه مرکز تحقیقات روماتولوژی گفت: زنان مبتلا به بیماری های روماتیسمی که دارو مصرف می کنند، ضروری است ماه ها پیش از اقدام به بارداری زیر نظر پزشک نسبت به قطع و جایگزینی برخی از دارو های خود اقدام کنند تا خون از آثار این داروها پاک شود.

وی گفت : تحقیقات نشان می دهد در صورت آن که بیماران دچار بیماری های روماتیسمی از قبیل لوپوس و آرتریت روماتوئید که دارو مصرف می کنند، قصد باردار ی داشته باشند، لازم است از چند ماه قبل از بارداری با پزشک معالج خود مشورت کنند تا ضمن تنظیم رژیم درمانی از عوارض احتمالی برای جنین و مادر پیشگیری شود.

جمشیدی افزود:بیماری لوپوس با بارداری شعله ور می شود، ولی حدود 40 درصد بیماران آرتریت روماتوئید در دوران بارداری بیماری شان خاموش می شود که وظیفه پزشک تنظیم رژیم درمانی در این بیماران است.

سمینار سالانه مرکز تحقیقات روماتولوژی که امسال با موضوع بیماری های روماتیسمی و حاملگی اول اسفند ماه در بیمارستان شریعتی تهران برگزار می شود.

علمی (1)**1354**1581
کد N133790

وبگردی