آفتاب

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی برگزار شد

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی برگزار شد

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی امروز با موضوع «بررسی جغرافیای معرفتی جهان اسلام» در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، دبیر علمی این جشنواره در افتتاحیه جشنواره در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: بحث اصلی این جشنواره، بررسی جغرافیای معرفتی جهان اسلام است و به همین منظور موضوع مقالات ارسال شده نیز به همین مبحث مرتبط بود.

خالق‌پور، افزود: توصیف ویژگی‎های زمین، تعریفی عام از جغرافیاست و آنچه که انسان را با زمین مرتبط می‎کند به جغرافیای انسانی مسمی می‎شود؛ برخی اوقات نیز زمین و سیاست، زمین و اقتصاد و...شکل‌دهی جغرافیایی سیاسی و اقتصادی و... را موجب می‎شوند.

دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علامه حلی بیان کرد: جغرافیای معرفتی اسلام، به بررسی محدوده معرفتی اسلام در بین پیروان خود می‌پردازد.

وی گفت: بررسی توزیع دانش و معرفت اسلامی در حوزه‎های جغرافیایی همچنین بررسی چرخه معرفتی در عرصه‎های جهانی از جمله مولفه‌های اصلی در بررسی جغرافیای معرفت دینی است.

دبیر علمی شانزدهمین جشنواره علامه حلی افزود: باید بدانیم که کدام دانش اسلامی در جغرافیای جهان تاثیرگذارتر است و کدام جریان‌ها علیه این چرخه فعالیت می‎کنند تا بتوانیم در برنامه‌ریزی‎های خود بهتر عمل کنیم.

وی گفت: بررسی جغرافیای معرفتی به لحاظ شناخت احیاگران معرفتی اسلام و شناخت احیاگران دروغین اسلام؛ بررسی موضوعات معطوف به هندسه معرفتی اسلام و همچنین شناخت نهادهای دانشی و معرفتی جغرافیای اسلامی از دیگر مولفه‎های جغرافیای معرفتی در جهان اسلام است.

خالق‌پور عنوان کرد: از دیگر مباحث مهم در این زمینه می‎توان به افزایش تعامل با حوزه‎های معرفتی دیگر و همچنین شناخت جریان‎های دیگر فکری اشاره کرد.

آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره شیخ طوسی روز پنج شنبه، اول اسفند با حضور آیت‎الله نوری همدانی برگزار می‎شود.

حجت‎الاسلام والمسلمین علی عباسی نیز افزود: جشنواره بین‎المللی پژوهشی شیخ طوسی(ره) بزرگترین گردهمایی پژوهشگران المصطفی(ص) است که دارای دو بخش آثار و بخش ویژه است و طلاب هر سال می‎توانند آثار خود را در یکی از این دو قالب به جشنواره ارسال کنند.

وی با بیان این مطلب که همایش امسال، نسبت به سال گذشته با رشد کمی همراه بوده است، گفت: امسال 150 اثر از پژوهشگران در بخش ویژه ارسال شد که برگزیدگان این بخش‎ها فردا معرفی می‎شوند؛ در بخش فراخوان آثار 506 اثر تألیفی و ترجمه‎ای و تحقیقی به دبیرخانه رسید.

عباسی با ذکر این مطلب که 84 کتاب تألیفی، 25 کتاب ترجمه و پنج کتاب تحقیقی و یک کتاب تقریری در قالب آثار پژوهشی به دبیرخانه رسیده است، تصریح کرد: در میان این آثار 87 پایان‌نامه نیز به همایش ارسال شده است.

وی با ذکر این مطلب که 223 مقاله از سوی طلاب به این جشنواره رسیده است، گفت: بخش زیادی از مقالات از داخل و برخی دیگر از خارج از کشور به این جشنواره واصل شده است؛ طلاب 9 کشور اقدام به ارسال مقاله در بخش ویژه کرده‎اند و در بخش آثار عادی نیز طلابی از 29 کشور شرکت کرده‌اند.

عباسی عنوان کرد: شانزدهمین جشنواره شیخ طوسی پنج‌شنبه اول اسفند از ساعت 8:30 تا 12 با حضور آیت‎الله نوری همدانی و آیت‎‌الله اعرافی برگزار می‎شود؛ در این مراسم از برگزیدگان بخش‎های مختلف این جشنواره نیز تجلیل می‌شود.

انتهای پیام

انتهای پیام

کد N133697

وبگردی