آفتاب
با حضور برخی اعضای مجلس خبرگان برگزار شد

همایش «اندیشه سیاسی اسلام، مجلس خبرگان و جایگاه ولایت فقیه» در اصفهان

همایش «اندیشه سیاسی اسلام، مجلس خبرگان و جایگاه ولایت فقیه» در اصفهان

همایش «اندیشه سیاسی اسلام، مجلس خبرگان و جایگاه ولایت فقیه» امروز (چهارشنبه) با حضور مقامات کشوری و استانی در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، آیت‌الله مرتضی مقتدایی عضو مجلس خبرگان رهبری در این همایش گفت: امروز شاهدیم که دشمنان شبهاتی درباره ولایت فقیه برای جوانان بوجود آورده‌اند و این را می‌گویند که رهبری مستقیماً از طرف مردم انتخاب نمی‌شود.

وی یادآور شد: در ابتدای پیروزی انقلاب دشمنان ضرب‌الأجل تعیین و پیش‌بینی کرده بودند که این نظام بیشتر از شش ماه دوام نخواهد آورد و بعد از اینکه پیش‌بینی‌هایشان غلط از آب درآمد، امیدشان را به رحلت امام خمینی(ره) بستند.

مجلس خبرگان آیت‌الله خامنه‌ای را با هدایت الهی انتخاب کرد

مقتدایی تصریح کرد: دشمنان پیش‌بینی کرده بودند که با رحلت امام (ره) جنگ بر سر قدرت در کشور ما در بگیرد و زمانی که امام(ره) رحلت کردند نقشی که مجلس خبرگان رهبری ایفا کرد این بود که در کمتر از 24 ساعت مقام معظم رهبری را انتخاب کند و شک ندارم با هدایت الهی، مجلس خبرگان توانست شایسته‌ترین فرد را برای رهبری جامعه اسلامی انتخاب کند.

وی با بیان اینکه با انتخاب مقام معظم رهبری آرامش در کشور برقرار شد، ادامه داد: برخلاف تصور دشمن که می‌گفت بعد از رحلت امام(ره) جنگ قدرت شکل می‌گیرد، مردم با آرامش پیکر امام(ره) را تشییع کردند و این به برکت وجود مجلس خبرگان است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شما در کشورهای همجوار می‌بینید که چقدر نزاع و خونریزی وجود دارد، اما کشور ما آرام است و این به برکت وجود ولایت فقیه و مجلس خبرگان است که به موقع کار خود را انجام داد.

مقتدایی با بیان اینکه "رهبری عمود خیمه انقلاب است"، افزود: امروز شاهد هستیم که دشمنان شبهاتی در زمینه ولایت فقیه برای جوانان بوجود آورده‌اند و این را می‌گویند که رهبری مستقیماً از طرف مردم انتخاب نمی‌شود. هر شخصی نمی‌تواند مجتهد را بشناسد. از این جهت یک واسطه برای تشخیص این فرد لازم است؛ بنابراین انتخاب ولی فقیه با یک واسطه انجام می‌شود.

جایگاه ولایت فقیه برای مردم روشن شده است

در ادامه این همایش، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری گفت: جایگاه ولایت فقیه برای مردم روشن شده است، اما برای نسل‌های جدیدمان که آشنایی لازم در این زمینه را ندارند، لازم دانستیم این بحث را مطرح کنیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: موضوع این همایش، پاسخی برای این پرسش است که جایگاه ولایت فقیه کجاست؟ بعد از گذشت سال‌ها جایگاه ولایت فقیه برای مردم روشن شده است، اما برای نسل‌های جدیدمان که آشنایی لازم در این زمینه ندارند، لازم دانستیم این بحث را مطرح کنیم. ولایت فقیه چیست و نقش خبرگان رهبری بر تعیین ولی فقیه چگونه است؟ کار خبرگان شناسایی و تأیید ولی فقیه عادل و جامع‌الشرایط است.

حسینی بوشهری با طرح این پرسش که "آیا از نگاه اسلام چیزی به نام حکومت اسلامی لازم است یا خیر؟"، ادامه داد: هر جامعه بشری، با هر قوم و ملیتی که باشد، خود را نیازمند می‌بینند که نسبت به مسائل شخصی و به حکم فطرت و طبیعت در برآورده کردن نیازهای خود تلاش کنند؛ پس خدا راه را برای رفع نیازهای شخصی همه باز کرده، اما آیا نیاز فقط نیازهای شخصی است؟

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از نیازهای انسان، نیازهای اجتماعی است، چون منافع من با منافع دیگران گره خورده است. به عنوان مثال اگر در یک خانواده نقش پدر مشخص نباشد، آن خانواده دچار تزلزل می‌شود. خانواده نماد یک جامعه کوچک است، حال باید در نظر گرفت کشوری که از اقوام مختلف تشکیل شده، بدون رهبر باشد، دچار آسیب‌های فراوانی می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حال باید پرسید اسلام برای این مسأله چه برنامه‌ای دارد؟ تمام ملل و تمام جمعیت‌ها نیاز به یک سلسله حکومت دارند. نقش خبرگان رهبری در تعیین ولی فقیه این است که اگر مسأله انتخاب پیش آید به دلیل اینکه مردم تخصص ندارند، نمی‌توانند مجتهد را تشخیص دهند و با حضور خبرگان این امر تحقق پیدا می‌کند.

انتخاب مقام معظم رهبری نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرد

به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش، امام جمعه اصفهان گفت: همه فکر می‌کردند با رحلت امام خمینی (ره) این انقلاب نیز از بین می‌رود، اما همه دیدند بعد از 24 ساعت، مقام معظم رهبری از سوی مجلس خبرگان انتخاب شدند.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد درباره برگزاری این همایش نیز اظهار کرد: اعضای مجلس خبرگان رهبری به فکر افتادند که خوب است جلساتی را در استان‌های مختلف داشته باشند و کار مجلس خبرگان را برای مردم تبیین کنند و اگر سؤالی برای مردم پیش آمد اعضای مجلس خبرگان به آن‌ها پاسخ دهند.

وی با اشاره به اینکه جلسات مجلس خبرگان غیرعلنی برگزار می‌شود، افزود: مردم از محتوای این جلسات اطلاع دقیقی ندارند و فکر می‌کنند ما هر دو سال یکبار یک جلسه داریم و دور هم می‌نشینیم و می‌رویم، در صورتی که مجلس خبرگان کمیسیون‌های مختلفی دارد که این کمیسیون‌ها همیشه برقرار است و اعضای مجلس خبرگان در این کمیسیون‌ها حاضر می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان با تاکید بر اینکه "حتی کمیسیون خاصی برای بررسی و زیر نظر گرفتن عملکرد رهبری وجود دارد"، اظهار کرد: در این کمیسیون تمام مسائل مربوط به عملکرد رهبری نظیر عزل و نصب‌ها یا بیانیه‌های رهبری و پیام‌ها مورد بررسی قرار گرفته و اگر کوچکترین مسأله‌ای مشاهده شود، به رهبری اعلام می‌شود. همه فکر می‌کردند با رحلت امام خمینی (ره) این انقلاب نیز از بین می‌رود، اما همه دیدند بعد از 24 ساعت، مقام معظم رهبری از سوی مجلس خبرگان انتخاب شدند.

مردم منتظر تدابیر هوشمندانه این دولت هستند

همچنین در ادامه این همایش، استاندار اصفهان گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی در معرفی اندیشه سیاسی اسلام کاری شایسته و امری بایسته است و امروز بیش از هر روز دیگر به برگزاری چنین همایش‌هایی نیاز است.

رسول زرگرپور اضافه کرد: به عنوان استاندار اصفهان و به نمایندگی از مردم فهیم این استان، حضور مهمانان عزیز در شهر گنبدهای فیروزه‌ای، اصفهان نصف جهان را تبریک می‌گویم. مردم سخت‌کوش و همیشه در صحنه این استان مفتخرند از اینکه میزبان شما عزیزان هستند. با توجه به اینکه اصفهان پنج درصد جمعیت کل کشور را داراست و بیش از 10 درصد شهیدان کشور را به خود اختصاص داده است که این شهیدان به عنوان ذخایر این استان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه "با خلق حماسه سیاسی و استقرار دولت تدبیر و امید، مردم نیز منتظر تدابیر هوشمندانه این دولت هستند"، افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی در معرفی برای اندیشه سیاسی اسلام کاری شایسته و امری بایسته است و امروز بیش از هر زمان دیگر به برگزاری چنین همایش‌هایی نیاز است.

استاندار اصفهان ادامه داد: اصفهان صنعتی‌ترین شهر کشور است و 50 درصد سیمان کشور و 28 درصد فراورده‌های نفتی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود و این استان با وجود دانشگاه‌های معتبری از جمله دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد خوراسگان، دانشگاه آزاد نجف آباد و همچنین 9 هزار دانشجوی دکتری، استانی دانشگاهی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N133573

وبگردی