آفتاب
گزارش ایسنا از وین

آغاز دومین روز از اولین دور مذاکرات ایران و 1+5

آغاز دومین روز از اولین دور مذاکرات ایران و 1+5

دومین روز از اولین دور مذاکرات ایران و 1+5 پس از اجرای توافق ژنو در گام نخست، برای رسیدن به دستور کار مذاکرات گام نهایی در سطح معاونان وزیران خارجه به سرپرستی سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و اشتون آغاز شد.

دومین روز از اولین دور مذاکرات ایران و 1+5 پس از اجرای توافق ژنو در گام نخست، برای رسیدن به دستور کار مذاکرات گام نهایی در سطح معاونان وزیران خارجه به سرپرستی سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و اشتون آغاز شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 صبح روز سه‌شنبه 29 بهمن در مقر سازمان ملل در وین با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون آغاز شد.

مذاکرات در روز نخست در فضایی بسیار آرام اما محتاط و رو به جلو انجام شد. در عین حال مقامات دو طرف از بیان هر نوع اظهارنظر درباره نتیجه مذاکرات و ابراز نظر تا پایان مذاکرات امتناع دارند.

سید عباس عراقچی عصر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران ایرانی در وین درباره این دور از مذاکرات اظهار کرد که "ما کار طولانی در پیش داریم اما امروز شروع خوبی داشتیم."

نشست صبح اولین روز از مذاکرات به سخنرانی رییس هیات مذاکره‌کننده ایران و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گذشت و در کمتر از یک ساعت پایان یافت.

این در حالی بود که محمد‌جواد ظریف پیش از آغاز مذاکرات با نماینده روسیه در گروه 1+5 دیدار کرده بود. هم‌چنین بعد از نشست صبح نماینده چین در گروه 1+5 با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

پس از نشست صبح سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده در دیدار‌های جداگانه با نمایندگان سه کشور اروپایی و نیز آمریکا دیدار کرد.

این گفت‌وگوها در چارچوب مذاکرات هسته‌ای و درباره بررسی جزییات ایده‌های دو طرف برای تعیین دستور کار مذاکرات گام نهایی بود.

پس از دیدارهای دوجانبه مذاکرات در سطح کارشناسی و با حضور معاونان وزیران خارجه عصر روز سه‌شنبه از سرگرفته شد و دو طرف بیش از پنج ساعت گفت‌وگوهای سخت و فشرده را درباره جزییات پیشنهادات و ایدهای دوطرف مذاکره کردند.

به گزارش ایسنا،‌ "هدف از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (که شش ماه گذشته در نیویورک و ژنو انجام شد) رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. هم‌چنین این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی‌سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف‌ساز به منظور تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی است. این راه‌حل جامع شامل یک فرایند متقابل و گام به گام است و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، چندجانبه و ملی مربوط به برنامه هسته‌ا‌ی ایران می‌انجامد."

بنا بر این گزارش، بر اساس توافق دو طرف قرار است گفت‌وگوها در دومین روز نیز در محل هتل اقامت هیات‌های مذاکره‌کننده و در سطح معاونان وزیران خارجه انجام شود.

شایان ذکر است محل اقامت هیات‌های کارشناسی در هتل کوبورگ وین است که بر خلاف محل اقامت هیات‌های مذاکره‌کننده در ژنو از شرایط خاص ورود و خروج برخورد دار است و خبرنگاران و رسانه های مختلف که برای پوشش اخبار مذاکرات هسته‌ای به وین آمده‌اند امکان حضور در این هتل را پیدا نکرده‌اند.

نمایندگان رسانه‌های گروهی ایرانی و خارجی در مرکز آستریا سنتر وین در نزدیکی مقر سازمان ملل در این شهر مستقر هستند.

به نظر می‌آید در این دور از گفت‌وگوها که گفت‌وگوهای اولیه برای آغاز راهی طولانی و دشوار است "جدی" و "سخت" پیش می‌رود، بحث ها بسیار مفصل و با جزییات هستند.

بر اساس اطلاع خبرنگار ایسنا به احتمال قوی نتیجه رایزنی و مذاکرات هیات‌های کارشناسی و فنی دو طرف طی دیروز و امروز عصر روز چهارشنبه در اختیار ظریف و اشتون برای جمع‌بندی مذاکرات و نتایج قرار می‌گیرد و پس از آن در کنفرانس خبری نتیجه مذاکرات به رسانه‌ها اعلام می‌شود.

هم‌چنین به نظر می‌آید زمان سفر کاترین اشتون به تهران و نیز زمان و مکان مذاکرات بعدی نیز در دیدار اشتون و ظریف گفت‌وگو و تعیین می‌شود.

مقامات و رسانه‌های آمریکایی در چند روز گذشته درحالی که موضوع مذاکرات "عناصر گام نهایی راه‌حل جامع" توافق ژنو است، ادعاهایی را درباره فعالیت‌های متعارف موشکی ایران مطرح‌ کرده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکایی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای درباره فعالیت‌های موشکی ایران اظهار کرد که "ما درباره آن بخش از موشک‌های بالستیک ایران که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد در مذاکرات صحبت می‌کنیم."

محمد جواد ظریف در واکنش به این ادعاها اظهار کرد که مذاکرات هسته‌ای در چارچوب توافق ژنو صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N133300

وبگردی