آفتاب

کارگران اندونزیایی در عربستان/ ریاض و جاکارتا قرارداد امضا کردند

کارگران اندونزیایی در عربستان/ ریاض و جاکارتا قرارداد امضا کردند

کوالالامپور – ایرنا – اندونزی و عربستان پس از چند دوره تنش در روابط برسر کارگران مهاجر، توافقنامه دو جانبه برای کاریابی و حمایت از کارگران اندونزیایی در عربستان امضا کردند.

به گزارش ایرنا، وزیر مهاجرت و نیروی انسانی اندونزی در ریاض پایتخت عربستان گفت: این توافق نامه آغاز بخش جدیدی در کاریابی و حمایت از کارگران اندونزیایی در عربستان خواهد بود.

خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) روز چهارشنبه اعلام کرد ˈموهایمن اسکندرˈ اظهارامیدواری کرده است که این قرارداد باعث افزایش حمایت از کارگران اندونزیایی در عربستان شود.

این مقام اندونزیایی دوشنبه هفته جاری با هدف امضای این توافق نامه عازم ریاض شد.

این توافقنامه مواردی از قبیل قرارداد کاری آنلاین، دسترسی به ارتباطات، استفاده از تعطیلات و سیستم پرداخت بانکی برای کارگران اندونزیایی را پوشش می دهد.

تخمین زده می شود که حدود هشت میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت 28 میلیونی عربستان را کارگران خارجی تشکیل می دهند.

هند با یک میلیون و 300 هزار کارگر بزرگترین جمعیت خارجی عربستان محسوب می شود.

250 هزار کارگر اندونزیایی در عربستان مشغول به کار هستند.

تبعیض علیه کارگران خارجی در عربستان امری رایج است به طوری که ناظران بین المللی حقوق بشر شرایط کارگران را ˈنزدیک به برده داریˈ دانسته اند. تبعیض های جنسی، مذهبی و نژادی نیز به طور گسترده ای از عربستان گزارش شده است.

از سوی دیگر کارگران اندونزیایی که برای کسب درآمد به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند بعد از درآمد نفت و گاز، دومین منبع تامین ارزی این کشور جنوب شرق آسیا محسوب می شوند.

کارگران اندونزیایی خارج از کشور در سال 2013 بیش از شش میلیارد دلار برای این کشور درآمد کسب کرده اند.

بیش از شش میلیون اندونزیایی در کشورهای دیگر مشغول به کار هستند. بسیاری از این کارگران نیز نیز به دلیل رفتارهای نامناسب و یا مشکلات دیگر در کشورهایی مانند عربستان مجبور به بازگشت به کشورشان شده اند.

در جریان ناآرامی ها و تظاهرات حدود هشت هزار مهاجر اندونزی در عربستان در خرداد ماه امسال یک زن کشته و ساختمان کنسولگری اندونزی نیز به آتش کشیده شد.

روابط اندونزی و عربستان در تیر ماه سال 1390 نیز پس از گردن زدن یک کارگر اندونزیایی بدون اطلاع سفارت این کشور در ریاض به سردی گرایید و اعتراض مردم و نهادها و سازمان های اندونزیایی را در پی داشت.

برخی آمارها حکایت از آن دارد که در سال 2009 میلادی درآمد کشورهای جهان از طریق کارگران مهاجر 400 میلیارد دلار بوده در حالی که کمتر از 100 میلیارد دلار آن سهم کشورهای در حال توسعه بوده است.

آساق**د.م **1611
کد N133236

وبگردی