آفتاب
همایش ملی فقه هسته‌ای

مبلغی: در ارتباط با سلاح هسته‌ای باید به موضوع‌شناسی برسیم

مبلغی: در ارتباط با سلاح هسته‌ای باید به موضوع‌شناسی برسیم

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: فتوای مقام معظم رهبری در رابطه با انرژی هسته‌ای می‌تواند چهره اسلام را در سطح جهانی تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در همایش فقه‌ هسته‌ای حقوقی با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان "مبانی فقهی، تحریم، تولید و انباشت هسته‌ای" اظهار کرد: فقه اسلامی به ویژه فقه شیعه از ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار است ولی متاسفانه به دلیل برخی از جهالت‌ها بر این فقه اسلامی غبار جهل نشسته است.

وی یادآور شد: به برکت انقلاب اسلامی ایران فقه شیعه فرصت‌هایی را پیدا کرده تا با چهره‌هایی جدید و نو به کار خود ادامه دهد و کارکردهای خود را به جامعه جهانی عرضه بدارد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: باید بدانیم در فقه اسلامی فتوا جایگاه ویژه‌ای دارد و در فقه اسلامی فتوا هرگز قابل شکستن نیست. مقام معظم رهبری در این چند سال اخیر دو فتوای بسیار مهم صادر کردند که یکی در خصوص رابطه شیعه و سنی بود و فتوای دیگر ایشان در مورد سلاح‌های هسته‌ای است که امروزه درحال شکل‌گیری است.

مبلغی همچنین گفت: به برکت فتوای مقام معظم رهبری امروز جهانیان در دانشگاه‌های خود مبحث شیعه‌شناسی را به راه انداخته‌اند این در حالی است که سلفی‌گری‌ها و افراطی‌گری‌ها می‌خواهند چهره اسلام را مشوش کنند. که دادن این چنین فتواهایی از یک مقام بزرگ اسلامی، نگاه‌ها نسبت به اسلام تغیر می‌کند.

وی ادامه داد: در مطالعه فقه هسته‌ای ما باید موضوع‌شناسی داشته باشیم هیچگاه نمی‌توان موضوعی را در سطح کلان مطرح کرد ولی از ایستگاه موضوع شناسی رد نشویم ما در رابطه با ایجاد سلاح‌های هسته‌ای باید به موضوع‌شناسی دقیقی برسیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان گفت: سلاح‌های هسته‌ای خصلت‌های زیادی دارند یکی از خصلت‌های بد این سلاح‌ها این است که اگر بیش از حد مجاز در دست انسان‌ها قرار گیرد تهدیدی برای نسل‌ها به حساب می‌آید متاسفانه در جهان سلاح‌های هسته‌ای به وجود آمده که جهانیان برسر دستیابی به آن به رقابت می‌پردازند و این اصلا به نفع بشریت نیست.

انتهای پیام

کد N133014

وبگردی